SABIC Innovative Plastics i Azdel wprowadzają tworzywa motoryzacyjne IXIS, lżejsze i lepsze

W ramach poszukiwań nowych metod obniżenia masy pojazdów producenci samochodów i ich dostawcy zbadali wiele materiałów mających stanowić alternatywę dla stali, aluminium i tworzyw termoutwardzalnych w konstrukcji dużych, aerodynamicznych, poziomych płatów nadwozia. Teraz SABIC Innovative Plastics wraz z firmą Azdel wprowadzają na rynek nowe, hybrydowe, termoplastyczne tworzywo kompozytowe IXIS® 157. Jest to kompozyt warstwowy wzmacniany ciągłym włóknem szklanym, specjalnie opracowany pod kątem poziomych płatów nadwozia samochodów.

Tworzywo kompozytowe IXIS 157 to pierwszy na rynku produkt powstały z użyciem technologii HPPC (wysokowytrzymałe kompozyty termoplastyczne).

Kompozyt IXIS składa się z warstwy środkowej, zawierającej wagowo około 50 procent wzmacniającego włókna szklanego o przypadkowym ułożeniu oraz ustawionych naprzemiennie (0º/90º) warstw wierzchnich tworzywa termoplastycznego z jednokierunkowym wzmocnieniem ciągłym włóknem szklanym. Warstwy wierzchnie pozwalają na stosowanie lakierów klasy A oraz zapewniają stabilność wymiarów, natomiast warstwa środkowa ułatwia obróbkę i obniża ogólny koszt materiału.

Kompozyty IXIS są znacznie lżejsze od stali (dwukrotnie) i tworzyw termoutwardzalnych, co stwarza duże możliwości zwiększenia ekonomiki jazdy. Na bazie kompozytów termoplastycznych IXIS producenci pojazdów mogą projektować niedrogie, lekkie aerodynamicznie płaty nadwozia. Zapewniają też szereg innych ważnych korzyści, jak znakomita izolacyjność akustyczna i wyjątkowa odporność mechaniczna. W odróżnieniu od tworzyw termoutwardzalnych, które przy uderzeniu kruszą się i pękają, czy też stali, która ulega zgniataniu, kompozyty IXIS zachowują elastyczność i sprężynują, lepiej pochłaniając energię, zapewniając wyższy poziom bezpieczeństwa pieszym. Na bazie kompozytów termoplastycznych IXIS producenci pojazdów mogą projektować niedrogie, lekkie aerodynamicznie płaty nadwozia.

Typ 157, oparty na polipropylenie, jest przewidziany do lakierowania poza linią produkcyjną, natomiast wprowadzany niebawem typ 200 będzie umożliwiał lakierowanie w linii produkcyjnej oraz malowanie elektroforetyczne.

Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej: Azdel.com