Pomiń… obudowę

    Sprzedawcy silników zwracają producentom uwagę na zabudowy

    W dziedzinie silników widać wyraźnie tendencję do zmniejszania się liczby części składowych i produkowania ich jako urządzeń coraz bardziej zintegrowanych, zgodnie z opinią marketingowego guru – Dana Jonesa. Silniki bez obudowy, znane jako „zestawy części”, stosowane są od wielu lat w systemach metrologicznych i systemach kontroli dokładności, czyli w dziedzinach, w których niezbędna jest najwyższa dokładność. Stanowią one oczywisty wybór dla producentów półprzewodników. Równie dobrze mogą pokazać swoje zalety w aplikacjach lotniczych i kosmicznych, gdzie pożądany jest najmniejszy ciężar i objętość, czyli parametry poprawiające sprawność lotu.

    BOSCH REXROTH

    Synchroniczne silniki firmy, o nazwie IndraDyn T, dostarczają momentu obrotowego do 4700 Nm. są one dostępne jako jednostki chłodzone cieczą o średnicy stojana do 565 mm i wirnika – do 410 mm. Powszechne w centrach obróbczych i stołach obrotowych, silniki te znajdują także zastosowanie w robotach, tokarkach i wtryskarkach do form. Ich prędkość obrotowa sięga 1200 obr/min i towarzyszy jej gładki przebieg momentu obrotowego (poniżej 0,1 procenta nierównomierności). Dla ochrony przed przeciążeniem firma wbudowuje czujniki temperatury do uzwojenia trójfazowego.

    PRIMATICS

    Ten producent systemów pozycjonujących zintegrował pozbawione obudowy silniki Emoteq prawie we wszystkich swoich projektach wykonywanych na zamówienie, a także w projektach standartowych, mówi Kyle Thomson, dyrektor marketingu i sprzedaży. Jedynymi nabywcami, którzy wciąż żądają silników liniowych, są integratorzy systemów, z reguły ograniczeni przez specyfikacje, żądające konkretnych silników, sterowników i zespołów napędowych. Thomson twierdzi, że są rozliczne korzyści wynikające ze stosowania silników bez obudowy, w szczególności eliminacja połączeń i utrudnień układu, takich jak wyłączanie i opóźnienia fazowe.

    APPLIMOTION

    Produkowana przez firmę linia ULT silników bezpośredniego napędu i pozbawionych obudowy aktualnie rozszerza średnicę statora do 355 mm. Zakres momentów obrotowych rozciąga się od 1 do 1000 Nm. Silniki te przyłącza się bezpośrednio do standartowych, bezszczotkowych wzmacniaczy trójfazowych lub do napędów cyfrowych. Charakteryzują się one niskoprofilową wysokością osiową i stosunkiem średnicy do długości 10:1, zdaniem dyrektora zarządzającego, Roberta Mastromattei. Zakres zastosowania silników wykracza poza precyzyjne systemy kontroli i sięga do dziedzin takich, jak systemy śledzenia satelitów i pompy medyczne. Firma z łatwością przystosowuje piasty wirnika do integracji z mechaniką maszyn, do której montowany jest taki silnik. Zakres produktów sięga od niewielkich projektów, wykonywanych bezpośrednio w samej firmie, do dużych jednostek budowanych przez jej azjatyckiego partnera – firmę ACM.