Wiadomości z dziedziny ochrony środowiska

    Myszka bezbateryjna firmy Micro Innovations

    Micro Innovations – firma, która zajmuje się importem i dystrybucją akcesoriów komputerowych, wprowadziła na rynek serię ekologicznych produktów takich jak: filtry przeciwprzepięciowe, myszkę bezbateryjną czy klawiaturę o niskim poborze mocy w zestawie z myszką. Nowe filtry przeciwprzepięciowe zaprojektowane są tak, aby skutecznie zredukować marnotrawstwo energii elektrycznej. Zdaniem prezesa Micro Innovations Jesse Grindeland aż do 75 procent zużycia energii elektrycznej komputera pochodzi z filtrów przeciwprzepięciowych działających w czasie, gdy komputer jest wyłączony. Jedyny sposób redukcji poboru energii elektrycznej, to odłączenie urządzenia, jednak kto by o tym pamiętał? – twierdzi Grindeland. Nowy filtr przeciwprzepięciowy firmy Micro Innovations uruchamia się tylko i wyłącznie wtedy, gdy potrzebny jest zasilanie.

    Myszka bezbateryjna otrzymuje wystarczającą ilość energii elektromagnetycznej do zasilania z podkładki pod mysz. Firma ta również wypuściła na rynek serię akcesoriów dla laptopów, które zachowują energię elektryczną. a co za tym idzie przedłużają żywotność baterii w laptopie.

    Debiut ekologicznych oczyszczaczy powietrza

    Oczyszczacz powietrza AirMD firmy Alen posiada certyfikat zarówno Amerykańskiej Agencji ds. Ochrony Środowiska jak i Amerykańskiego Departamentu ds. Energii jako produkt bezołowiowy, bezpieczny dla warstwy ozonowej i kwalifikowany do oznakowania Energy Star. “Oferujemy pierwszy w Stanach Zjednoczonych bezołowiowy oczyszczacz powietrza przyjazny dla środowiska, który jest produktem kwalifikowanym Energy Star,” stwierdza Peter Mann, prezes zarządu firmy Alen. “Produkty kwalifikowane Energy Star — takie jak AirMD — mogą zaoszczędzić około jednej trzeciej energii elektrycznej i w podobnej proporcji zmniejszyć poziom emisji gazów cieplarnianych.” Urządzenie AirMD waży 7,7 kG i mierzy 60 cm wysokości. Zużycie energii elektrycznej, która napędza czterobiegowy silnik i zasila lampę UV, której czas działania przewidziany jest na okres od trzech do pięciu lat, wynosi 55W.

    Autodesk wypuszcza na rynek oprogramowanie Green Building Studio

    Autodesk, firma zajmująca się produkcją AutoCAD oraz oprogramowania dla przemysłu budowlanego, które związane jest z modelowaniem informacji o budynku (BIM), wypuściła na rynek oprogramowanie wspierające budownictwo ekologiczne , które nabyła poprzez zakup firm Green Building Studio oraz Carmel Software. Obie przejęte firmy zajmują się produkcją oprogramowania wspierającego trwałość konstrukcji budowlanych. Autodesk zobowiązany jest zapewnić technologię, która ułatwia projektowanie trwałych konstrukcji budowlanych i zapewnia jego większą skuteczność – stwierdza Jay Bhatt, starszy wiceprezes firmy Autodesk ACE Solutions.

    Green Building Studio zostało wprowadzone na rynek poprzez Internet w roku 2004. Ta usługa internetowa oferuje narzędzia związane z analizą energii i węgla dla architektów i projektantów korzystających z oprogramowania CAD i BIM firmy Autodesk. Narzędzie to umożliwia inżynierom budowlanym analizowanie propozycji projektów w celu zweryfikowania trwałości konstrukcji. Carmel Software dostarcza oprogramowanie inżynierii mechanicznej HVAC (Ogrzewanie, Wentylacja, Klimatyzacja), które umożliwia przeprowadzanie kalkulacji obciążenia termicznego w celu udostępnienia danych niezbędnych dla inżynierów do określenia odpowiedniego rozmiaru instalacji HVAC. Programy formy Carmel zostały również opracowane w taki sposób, aby uzyskać kompatybilność z oprogramowaniem BIM.

    Toyota powraca do swych korzeni: Pickup

    Firma Toyota Motor Sales (TMS) U.S.A. w swoim koncepcyjnym prototypie kompaktowego pickup’a powróciła do swych korzeni. Nowoczesny model przyjazny dla środowiska A-BAT został opracowany przez grupę TMS Advanced Product Strategy oraz Calty, centrum badaniowo-projektowe Toyoty, zlokalizowane z Ameryce Północnej, Newport Beach, Kalifornia. Celem było opracowanie pojazdu kompaktowego charakteryzującego się wysoką oszczędnością paliwa, zaawansowaną funkcjonalnością i zdolnościami manewrowymi kryjącymi się pod solidną i trwałą obudową.

    Prototyp koncepcyjny A-BAT powstał na uniwersalnej platformie. Lekką konstrukcję pojazdu połączono z hybrydowym systemem napędowym Toyoty (technologia Hybrid Synergy Drive) celem osiągnięcia maksymalnej oszczędności paliwa. Półprzezroczyste panele słoneczne na górnej powierzchni tablicy rozdzielczej przechwytują światło i zamieniają je na energię.

    Słuchawka Bluetooth z zasilaniem słonecznym firmy Iqua

    W ubiegłym roku, po wypuszczeniu na rynek europejski Iqua Vogue, firma Iqua, zlokalizowana w Oak Park w stanie Kalifornia, zajęła się produkcją bezprzewodowych słuchawek Bluetooth z zasilaniem słonecznym przeznaczonych na rynek amerykański. Słuchawki Iqua Sun wykorzystują technologię Vogue, która łączy ogniwo fotowoltaiczne, wykorzystujące każdy rodzaj dostępnego światła – zarówno sztucznego jak i naturalnego – celem wydłużenia rozmowy i czasu czuwania. – Reakcja na świecie jest bardzo pozytywna, zarówno jeśli chodzi o kwestie innowacji środowiskowych jak i wydajności,– stwierdza Juha Reima, prezes zarządu firmy Iqua. – Niestety do tej pory byliśmy w stanie zaopatrzyć jedynie rynek europejski. Iqua zwiększyła ostatnio moce produkcyjne, aby wesprzeć proces wprowadzania słuchawek Sun na rynek Ameryki Północnej.

    Dwucyfrowy wzrost sprzedaży ekologicznych tekstyliów

    Na rynku tekstyliów organicznych oraz materiałów włókienniczych przyjaznych dla środowiska odnotowano w 2007 dwucyfrowy wzrost sprzedaży w ujęciu rok do roku. Wydawca badań rynkowych SBI przewiduje dalszy dynamiczny wzrost na rynku wewnętrznym tekstyliów aż do roku 2010. Raport SBI, “Amerykański Rynek Tekstyliów Organicznych oraz Materiałów Włókienniczych Przyjaznych dla Środowiska,” przewiduje 40 procentowy wzrost w latach 2007 do 2010 w samych Stanach Zjednoczonych. Przewidywania dotyczące sprzedaży globalnej produktów z bawełny organicznej wskazują na wzrost z 1,1 miliarda dolarów w roku 2006 do 6,8 miliarda dolarów w roku 2010. Raport ten podkreśla, że „ciągły szum reklamowy” żywności organicznej w Stanach Zjednoczonych w istotny sposób przyczynia się do wzmożonego zainteresowania tekstyliami organicznymi.

    Dzięki popularnym sieciom handlu detalicznego takim jak: Target, Ralph Lauren Home czy Bed Bath & Beyond zwrócono uwagę na istnienie rynku włókien organicznych i uświadomiono sobie jego skalę. Ponadto, producenci wciąż dostarczają na krajowy rynek tekstyliów ekologicznych coraz bardziej różnorodne asortymenty produktów. – Dostawcy tekstyliów produkcji krajowej odpowiadają na niepokój klientów związany z ochroną środowiska i oferują inne, łatwo dostępne i ekologiczne opcje w przystępnej cenie, – stwierdza Tatjana Meerman, wydawca SBI.