Rewolucja cyfrowa to prawdziwe dobrodziejstwo dla czujników, które łączą elektroniczne systemy sterowania ze światem rzeczywistym. Czujniki te zapewniają krytyczne dane wejściowe niezbędne dla użytkowników zarówno podczas monitorowania ruchu myszki, jak i ruchu molekularnego w skrzydłach samolotu. Odgrywają one również tak różnorodne role jak: ochrona laptopów czy pomoc podczas budowy największego na świecie samolotu.
MYSZKA DO STOSOWANIA W MAŁYCH PRZESTRZENIACH, PRZECHODZI PRZEZ ŚCIANY
Praca podczas siedzenia w ciasnym fotelu klasy ekonomicznej w trakcie lotu samolotem czy sterowanie zdalnym PC podczas prezentacji w dużym pomieszczeniu stawiają różne wyzwania, lecz oba te zadania mogą zostać zrealizowane za pomocą Myszy Powietrznej (Air Mouse) firmy Gyration. Myszka ta wykorzystuje łącze RF o częstotliwości 2,4 GHz i może współpracować z PC na odległość do 30 m. Wyczuwa ona ruchy we wszystkich kierunkach bez konieczności stosowania podkładki czy jakiejkolwiek innej powierzchni, umożliwiając użytkownikom znajdującym się w ciasnej przestrzeni trzymanie myszki w każdej pozycji. Czujniki ruchu MEMS 3-D firmy STMicroelectronics oraz 8-bitowe mikrokontrolery monitorują ruchy. Identyczna technologia wykorzystywana jest w Pilocie Muzycznym. Może on przekazywać sygnały przez ściany.
MONITOROWANIE MATERIAŁÓW PODCZAS LOTU
Airbus rozszerza zakres stosowania materiałów wzmocnionych włóknami, zmniejszając wagę o 25 procent w stosunku do aluminium. Lecz wraz ze wzrostem ich zastosowania, wzrasta również prawdopodobieństwo, że wzmocnione włóknami elementy popękają. Mimo, że pęknięcia w materiale wzmocnionym włóknami w miarę ich powiększania zwiększają się wolniej, piloci jak i pasażerowie wciąż chcieliby mieć pewność, że pęknięcia te zostaną szybko zauważone i niezwłocznie naprawione. Airbus współpracuje z belgijskim producentem czujników XenICs celem zintegrowania długich czujników włóknopodobnych wewnątrz elementów z tworzywa sztucznego wzmocnionego włóknem. Powstały w ten sposób system do przeprowadzania analiz strukturalnych samolotu podczas lotu będzie monitorował wewnętrzny stan struktury kluczowych komponentów w trakcie lotu. W ten sposób można przeanalizować jednocześnie stan jednego włókna w obszarze działania 40 czujników.
CELOWA OBSERWACJA RUCHU
Zapis i analiza ludzkiego ruchu przekształcają dziedziny tak odmienne jak nauka sportowa, animacja komputerowa czy rehabilitacja medyczna. Kombinezon Moven firmy Xsens Motion Technologies wykorzystywany do przechwytywania ruchu zapisuje ruch całego ludzkiego ciała w różnym otoczeniu, nie tylko w laboratoriach. Z 16 czujników dwa z nich to przyspieszeniomierze i trzy żyroskopy serii iMEMS firmy Analog Devices. Czujniki te mogą być rozmieszczone w każdym miejscu na ludzkim ciele, upraszczając tym samym ich przygotowanie. Kombinezon posiada 6 stopni swobody, częstotliwość pomiaru 100 ujęć na sekundę oraz umożliwia wysyłanie danych za pośrednictwem bezprzewodowego połączenia. Bezpośredni pomiar przyspieszenia oraz prędkości kątowej ułatwia obliczanie siły i momentu. Zatem większa ilość danych może podlegać przechwyceniu, a następnie analizie.
GWARANCJA POCZUCIA BEZPIECZEŃSTWA
Kradzieże laptopów coraz częściej powodują ryzyko utraty bezpieczeństwa, bez względu na to, czy przechowywane w nich są tysiące danych związanych z ubezpieczeniami społecznymi czy informacje finansowe indywidualnego właściciela. Czujniki biometryczne zapewniają kolejne narzędzie do walki o ochronę bezpieczeństwa, zapewniając prywatność bez konieczności powiększania listy haseł.
Firma Atmel wespół z Phoenix Technologies połączyły czujnik FingerChip firmy Atmel z oprogramowaniem zabezpieczającym Secure-Core Pre-boot Authentication firmy Phoenix działającym na zasadzie uwierzytelnienia przed startem systemu operacyjnego. Złodzieje nie będą w stanie uruchomić komputera, który korzysta z tego połączenia sprzętowo-programowego
USTALANIE POZYCJI SKRZYDŁA
W ciągu ostatniego roku sporo uwagi poświęcono trudnościom związanym z produkcją nowoczesnych samolotów. W przypadku dużego samolotu, jakim jest Airbus A380, jednym z największych wyzwań związanych z montażem są skrzydła. Są one bardzo duże, transportują tysiące litrów paliwa, muszą być odpowiednio sztywne przy równoczesnym zachowaniu elastyczności.
Airbus poprosił firmę Electroimpact o dostawę kompletnego systemu do pozycjonowania skrzydła podczas montażu. Jednym z podstawowych elementów jest pozycjonowanie sześciu wysięgników, które ustalają położenie montowanych paneli skrzydła, a tym samym samego skrzydła. Czujniki położenia z wbudowanymi enkoderami z firmy MTS Systems pomagają w utrzymaniu precyzji montażu (pozycji) do 1 mm i potwierdzaniu pozycji co 4 ms.