Wiadomości z dzieciny ochrony środowiska

    Boeing testuje samolot napędzany ogniwami paliwowymi

    Firma Boeing zakończyła oblatywanie pierwszego samolotu załogowego napędzanego wodorowymi ogniwami paliwowymi. Samolot ten opracowano w zakładach Boeing Research & Technology Europe w Madrycie z pomocą partnerów przemysłowych z Austrii, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Zjednoczonego Królestwa i USA. Jest to dwumiejscowy motoszybowiec Demona o rozpiętości skrzydeł wynoszącej prawie 16,2 m. Firma Diamond Aircraft Industries z Austrii skonstruowała samolot w taki sposób, że jest on wyposażony w hybrydowy system napędowy, zawierający baterię litowo jonową i ogniwo paliwowe z membraną wymiany protonów, zasilający silnik elektryczny sprzężony z konwencjonalnym śmigłem.

    Podczas trzech lotów próbnych, które odbyły się w lutym i marcu, samolot wzniósł się na wysokość ponad 1.000 m. Po osiągnięciu wysokości przelotowej i odłączeniu akumulatorów, pilot przez 20 minut utrzymywał poziomy lot prostoliniowy z prędkością przelotową około 100 km/h, korzystając z mocy dostarczanej wyłącznie przez ogniwa paliwowe. Boeing dostrzega potencjał wykorzystywania energii dostarczanej przez ogniwa paliwowe w niewielkich, załogowych i bezzałogowych pojazdach latających.


    Ekologiczna podłoga

    Termin „zielone drewno” nabrał nowego znaczenia. Firma JG Architectural Supply produkuje teraz materiał podłogowy, który uzyskał certyfikat Forest Stewardship Council (FSC) jako spełniający wymagania dotyczące przyjaznych dla środowiska praktyk leśnych. FSC w Bonn (Niemcy) opracowało zasady, kryteria i normy zarządzania lasami, mając na celu wdrożenie ekologicznych praktyk leśnych na całym świecie. Produkty posiadające certyfikat FSC pochodzą z dobrze zarządzanych lasów, w których flora i fauna znajdują się pod ochroną, a prawa tubylców są przestrzegane.

    Nowy asortyment materiałów podłogowych z certyfikatem FSC, oferowany przez JG Architectural Supply, obejmuje dąb amerykański, czereśnię, klon i orzech w kilku gatunkach. Podczas gdy materiały z certyfikatem FSC uzyskują na rynku lepszą cenę, JG Architectural Supply zdecydowała się sprzedawać swoje „zielone drewno” przy niższej marży zysku, aby zachęcić klientów do jego stosowania.


    Parducci Wine Cellars w 100% ekologiczne

    Parducci Wine Cellars przeszła na zasilanie swojej wytwórni win w 100% energią słoneczną i wiatrową. Firma wszystkie swoje potrzeby energetyczne zaspokaja niezanieczyszczającymi środowiska naturalnego, odnawialnymi źródłami energii, uzupełniając zainstalowane w zakładzie baterie słoneczne systemem wykorzystującym energię wiatrową, który uzyskał certyfikat Green-E. Zakupiony został od Bonneville Environmental Foundation. Parducci twierdzi, że przejście na ekologiczne źródła energii odpowiada usunięciu z dróg 172 samochodów na okres jednego roku lub zasadzeniu 242 akrów lasu.

     

     

     

       


    Diodowe, długowieczne systemy podświetlania firmy Toshiba

    Firma Toshiba America Electronics Components opracowała nowy asortyment modułów kolorowych wyświetlaczy ciekłokrystalicznych z cienkowarstwowymi tranzystorami i aktywną matrycą przeznaczonych do zastosowań przemysłowych, w skład którego wchodzą diodowe, długowieczne systemy podświetlania. Moduły te przeznaczone są do szerokiego zakresu zastosowań przemysłowych, w tym wyposażenia testowego i pomiarowego, wyposażenia medycznego i przenośnych, ręcznych urządzeń obliczeniowych.

    Diodowe systemy podświetlania zapewniają średni czas pracy rzędu 70 000 godzin lub około 80 lat ciągłej pracy. Systemy te mają pewną ilość przyjaznych dla środowiska charakterystyk. Charakteryzują się one niskim poborem mocy i nie zawierają rtęci. Podświetlacze diodowe nie potrzebują także obwodów wysokiego napięcia i wysokiej częstotliwości do sterowania luminancją, co zapewnia wysoki poziom elastyczności przy projektowaniu systemu pod względem bezpieczeństwa i kompensacji interferencji elektromagnetycznej.


    Nasiona opracowane dla bioupraw

    Producent zbóż wysokoenergetycznych, firma Ceres planuje wprowadzić na rynek amerykański swoje nowe nasiona rolnicze i odmiany zbóż pod nazwą handlową Blade Energy Crops. Pierwsze produkty, które mają być sprzedawane pod tą nazwą, są w chwili obecnej uprawiane pod kątem obsiewów wiosną 2009 roku. Należą do nich, między innymi, odmiany trawy (ang. switchgrass), opracowane specjalnie pod kątem biopaliw, EG 1101 i EG 1102, a także odmiana sorgo o wysokiej biomasie.

    Z racji swojej wysokiej wydajności, uprawy wysokoenergetyczne mogą dać więcej paliwa na akr niż pierwszej generacji uprawy biopaliwowe i jeszcze bardziej ograniczyć emisję gazów cieplarnianych, ponieważ wymagają mniej substancji odżywczych i w zasadzie budują nową warstwę uprawną. Etanol produkowany z trawy wytwarza o 90 procent mniej gazów cieplarnianych niż ropa naftowa i prawie pięć razy więcej energii netto niż etanol uzyskiwany ze skrobi. Prawdopodobne są dalsze udoskonalenia, w miarę jak hodowcy będą wprowadzać nowe odmiany ziaren, zaś innowacje w dziedzinie technologii rafinacji będą komercjalizowane.


    AFS Trinity produkuje samochód sportowo- -rekreacyjny o napędzie hybrydowym i wskaźniku zużycia paliwa 150 mpg

    Firma AFT Trinity Power rozpoczęła tournee po USA swojego XH- 150, wyjątkowego samochodu sportowo-rekreacyjnego (SUV) o napędzie hybrydowym, spalającego jedynie 1,56 l paliwa na 100 km. Podczas prób drogowych przeprowadzonych w grudniu na Michelin’s Laurens Proving Grounds, XH-150 we wszystkich trybach pracy przyspieszał szybciej niż porównywalne, napędzane benzyną SUV-y. XH-150 osiągał prędkość do 140 km/godz. i pokonywał odległość 64 km na jednym ładowaniu. Samochód zaprojektowano, korzystając z oczekującej na opatentowanie technologii AFS Trinity i skonstruowano przy pomocy partnera technologicznego, firmy Ricardo, dostawcy technologii i konsultanta ds. zarządzania strategicznego w branży transportowej.

    Ponieważ większość Amerykanów przejeżdża dziennie mniej niż 64 km, jazda XH-150 nie wymagałaby kupowania benzyny przez większość dni – twierdzi Edward Furia, dyrektor generalny AFS. To samochód elektryczny, korzystający przez pierwsze 64 km z energii elektrycznej używanej w gospodarstwach domowych, dysponujący pośrednim trybem hybrydowym, który wykorzystuje silnik benzynowy, dający pojazdowi nieograniczony zasięg i lepszy przebieg w kilometrach niż przy wykorzystaniu samej tylko benzyny.