Baczne przyglądanie się środowisku pomaga ludziom zachować bezpieczeństwo w tym niebezpiecznym świecie. Czujniki to oczy i uszy systemów elektronicznych – pomagają cyfrowym systemom sterowania ratować ludzkie życie na polach bitew i autostradach. Oprócz tego jeszcze bardziej ułatwiają one wykonywanie takich zadań, jak dzwonienie do kogoś czy pobieranie pieniędzy z banku.
BIOMETRYKA ZYSKUJE ZAINTERESOWANIE W ŚWIECIE BANKOWOŚCI
Instytucje finansowe chcą korzystać z dobrodziejstw automatyzacji przy obsłudze transakcji najszybciej, jak to będzie możliwe, ale pragną także zagwarantować, że transakcji dokonywać będą wyłącznie upoważnieni do tego użytkownicy. Firma Diebold stara się sprostać tym wymaganiom, oferując identiCenter, urządzenie, które wykorzystuje biometrykę, by zagwarantować, że osoby niepowołane nie uzyskają dostępu do naszych pieniędzy. identiCenter wykorzystuje multispektralne czujniki linii papilarnych firmy Lumidigm do zapobiegania kradzieży tożsamości, która dotyka 10 milionów Amerykanów i powoduje straty rzędu 50 mld dolarów rocznie. System ten można wykorzystać w systemach obsługiwanych bez konieczności wysiadania z samochodu lub kioskach pozwalających konsumentom rejestrować się podczas określania filii banku i wyboru opcji transakcji, zanim nastąpi połączenie z bankomatem. Firma U.S. Biometrics dostarcza system zawierający czujnik odcisków palców.
OBSŁUGA SKOMPLIKOWANYCH TELEFONÓW STAJE SIĘ ŁATWIEJSZA
Współczesne telefony komórkowe oferują funkcje wykraczające daleko poza prostą komunikację telefoniczną – z tego powodu interfejs człowiek-maszyna staje się coraz ważniejszy. Firma KEYnetik opracowała prototypowy telefon (Motion Enabled Prototype Phone), który pozwala na nawigację po menu z wykorzystaniem tylko jednej ręki. Użytkownicy mogą wybierać ikonki po prostu przechylając telefon w żądanym kierunku i wciskając przycisk, gdy dana ikona zostanie podświetlona. Kluczowym elementem telefonu jest para akcelerometrów firmy Analog Devices ADXL330 iMEMS, zapewniająca sześć stopni swobody i odfiltrowywanie interferencji ruchowej poprzez ustalenie, z którego kierunku działa siła. Automatyczne obracanie ekranu oraz uproszczone sterowanie w grach to dodatkowe cechy tego prototypowego telefonu.
POJAZD STARTUJĄCY W WYŚCIGU LE MANS WYCZUWA ZMIANY
Le Mans 24 Hours to jeden z najbardziej wymagających wyścigów, jakie istnieją, prawdziwy test wytrzymałości kierowców i ich maszyn. Mega-Line Racing Electronic, firma, która dostarcza bezwzględny magnetyczny koder wału wykorzystywany w układzie napędowym Audi R10, zaczęła oferować czujniki monolityczne, umożliwiające wydłużenie czasu ich użytkowania. Mega wykorzystuje magnetyczny czujnik położenia kątowego AS5243 firmy austriamicrosystems, służący do pomiaru bezwzględnego położenia wałka w skrzyni biegów. Zapewnia to optymalizację całej sekwencji zmiany biegów. Niewielki czujnik wykorzystujący zjawisko Halla, mający powierzchnię 7 mm2, nie posiada styków, dzięki czemu nie ulega zużyciu, zaś niezawodność zwiększyła się.
CZUJNIKI WIZYJNE POMAGAJĄ W ZMNIEJSZENIU LICZBY WYPADKÓW
Z niektórych badań ruchu drogowego wynika, że gdyby kierowcy zareagowali o pół sekundy szybciej, dałoby się uniknąć mniej więcej połowy wypadków. Mobileye N.V. jest jednym z dostawców oferujących alarmy, których celem jest informowanie kierowcy o wystąpieniu sytuacji mogącej zakończyć się wypadkiem. Oferowane przez firmę zaawansowane systemy wizyjne do wspomagania kierowców można wykorzystywać w układach ostrzegających o zmianie pasa ruchu, zwanych czasem „wirtualnymi pasami oddzielającymi”. Ostrzegają one kierowców, że zjeżdżają oni ze swojego pasa ruchu. STMicroelectronics dostarcza technologie system-on-chip, które dają czujnikom wizyjnym możliwości przetwarzania danych. Technologię wizyjną EyeQ2 można także wykorzystywać do adaptacyjnego sterowania reflektorami, rozpoznawania znaków drogowych, ostrzegania przed zderzeniami czołowymi oraz zapobiegania zderzeniom dzięki zastosowaniu duetu radar/kamera. Może to drastycznie zmniejszyć liczbę wypadków.
WOJSKOWE CIĘŻARÓWKI ZOSTANĄ WYPOSAŻONE W CZUJNIKI
Czujniki odgrywają coraz ważniejszą rolę w wyścigu, w którym uczestniczy amerykańska armia, chcąc zachować swoją przewagę techniczną. Amerykański program Wspólnego, Zdalnie Sterowanego Stanowiska Uzbrojenia (Common Remotely Operated Weapon Station – CROWS) II, rozpoczęty pod koniec zeszłego roku, oferuje udoskonalone celowniki termiczne, które są mniejsze i pobierają mniej energii. Ich dostawca, firma Kongsberg Defense & Aerospace, wykorzystuje moduły termowizyjne produkowane przez firmę BAE Systems. Mówi się, że oferowany przez BAE TIM1500 ma największy zasięg spośród niechłodzonych czujników, a przy tym ma mniejsze wymiary niż kriogenicznie chłodzone urządzenia wizyjne, wymagające znacznie więcej mocy. CROWS II instalowany jest na pojazdach U.S. Army, takich jak dopancerzony samochód High Mobility Multi-Wheeled Vehicle oraz odporne na wybuchy min, zabezpieczone na wypadek zasadzki ciężarówki.