Samochód z plastiku

Innowacyjne rozwiązania z użyciem tworzyw sztucznych

QarmaQ – nowy Hyundai z segmentu CUV, czyli crossover utility vehicle – jest wspólnym projektem firm GE Plastics oraz Hyundai. Wykorzystano w nim swobodę projektowania i praktyczne korzyści, jakie oferuje zastosowanie tworzyw sztucznych do produkcji komponentów tradycyjnie wytwarzanych z metalu, szkła i materiałów termoutwardzalnych. W nowym modelu Hyundaia zaawansowane technologie GE znalazły zastosowanie w pięciu ważnych obszarach: w systemie Elastic Front, w części zewnętrznej samochodu, we wnętrzu auta oraz w systemach oświetleniowych i komorze silnika. Wydajne tworzywa kompozytowe i termoplastyczne oferowane przez GE Plastics zostały wykorzystane w niemal 30 obszarach różnorodnych technologii zastosowanych przez firmę Hyundai w samochodzie koncepcyjnym.

ZWRACAJĄ uwagę śmiało poprowadzone linie nadwozia, eleganckie i nowoczesne, ale łatwo doszukać się w nich rozwiązań stylizacyjnych zapożyczonych z produkowanych seryjnie modeli i to niekoniecznie koreańskiego koncernu

Korzyści dla środowiska

Zastosowanie tworzyw sztucznych sprawia, że QarmaQ jest pojazdem przyjaznym dla środowiska. Żywice kompozytowe Xenoy iQ i Valox iQ – zgodne z inicjatywą GE ecomagination – są w 85 procentach wytwarzane z ponownie wykorzystywanych tworzyw sztucznych. Materiały te są stosowane w najważniejszych częściach samochodu, dzięki czemu… 900 plastikowych butelek PET zamiast na wysypisko śmieci trafia do produkcji pojedynczego pojazdu. Wykończenie wnętrza za pomocą rozwiązań pozbawionych lakierów pomaga zmniejszyć emisję lotnych cząstek stałych, emitowanych podczas tradycyjnego lakierowania. Z kolei żywica GE Flexible Noryl umożliwia produkcję cieńszych powłok kabli i przewodów, zmniejszających wagę pojazdu i pozwalających zmieścić więcej elektroniki w tej samej przestrzeni.

Elastyczny przód

Unikalny mechanizm ochrony pieszych, który nie wymaga poduszek powietrznych lub mechanicznej hydrauliki, działa dzięki naturalnym właściwościom zaastosowanych materiałów. Ich energochłonne struktury i naturalne właściwości są zintegrowane z futurystyczną stylistyką QarmaQ. Poszczególne strefy bezpiecznego zgniotu w samochodzie zostały dopasowane do części ciała pieszego, które mogą zetknąć się z pojazdem w czasie kolizji.

Ochrona dolnej części nóg

Korzystając z żywicy Xenoy iQ, GE Plastics opracowało wzór pojedynczego komponentu pochłaniającego energię, który spełnia wymogi FMVSS/CMVSS, a także wymogi europejskie i japońskie (fazy pierwszej i drugiej) w zakresie bezpieczeństwa pieszych. Część ta jest wystarczająco miękka i elastyczna, żeby pochłonąć energię w zetknięciu z dolną częścią nogi pieszego, a jednocześnie wystarczająco mocna w sytuacjach, gdy kierowca z małą prędkością uderzy w barierkę lub inny obiekt.

Ochrona górnej części nóg

W pojazdach CUV maska znajduje się wyżej, zatem niezwykle ważne jest pochłanianie energii w obszarze łączącym górną część osłony chłodnicy/zderzaka z przednią częścią maski, gdyż właśnie ta część może uderzyć w okolicach biodra pieszego. Właściwości fizyczne nowej żywicy Xenoy iQ HMD (moduł i plastyczność) umożliwiają zastosowanie takiego rozwiązania bez dodatkowych, skomplikowanych struktur lub rozwiązań mechanicznych.

Lekka maska silnika zbudowana z doświadczalnego kompozytu HPPC – żywic GE Xenoy iQ – pochłania energię dzięki szczególnym właściwościom zarówno konstrukcji, jak i materiału. Termoplastyczny, przekładany warstwami materiał kompozytowy HPPC oferuje rozwiązanie o wadze niemal o połowę mniejszej niż tradycyjne materiały.

OBA z „plastiku”; który ładniejszy? Hyundai wykonał w pełni funkcjonalny prototyp swojego rewolucyjnego pojazdu. Grafika obok przedstawia wizję Syreny Sport autorstwa Tomasza Sitkiewicza, wysłaną na konkurs zorganizowany przez AutoRok (www.designforum.pl). Czy tak mogłaby wyglądać współczesna wersja samochodu, o którym piszemy w „Temacie numeru”?

Strefa uderzeń głową

Duże, formowane wtryskowo, zawinięte pionowo błotniki z żywicy Xenoy iQ HMD zaprezentowane zostały po raz pierwszy w modelu QarmaQ podczas targów w Genewie. Górna część błotników stanowi zintegrowany podzespół poziomej powierzchni maski pojazdu, dlatego muszą one być w stanie pochłonąć siłę powstałą w momencie uderzenia głowy pieszego. Technologia HMD pozwala formować duże części samochodowe, a jednocześnie spełniać wyśrubowane wymagania producentów OEM w zakresie tolerancji wymiarowej w szczelinach oraz w zakresie gładkości. Dzięki unikalnej fibrylacji z użyciem nanotechnologii, żywice Xenoy HMD poprawiają również sztywność wymiarową dużych elementów nadwozia.

Bardzo istotne jest rozłożenie energii na powierzchni maski silnika wykonanej z żywic Xenoy iQ, gdyż w przypadku kolizji głowa pieszego najczęściej styka się z tą właśnie strefą.

Części zewnętrzne samochodu

Większe powierzchnie i zawinięta konstrukcja wyznaczają nowy standard w dziedzinie szklenia z użyciem zaawansowanych, przezroczystych żywic Lexan. Dzięki nim udało się zmniejszyć wagę QarmaQ o całe 29 kg.

Ruchome szyby boczne umożliwiają pasażerom widok z każdej strony, sprawiając wrażenie przebywania w otwartej przestrzeni. Wykonane są z żywicy Lexan i zabezpieczone systemem Exatec 900*, który dodaje na powierzchni szyb warstwę PECVD z żywicy odporną na ścieranie i warunki atmosferyczne, podobną do szkła. Dzięki formowaniu dwuskładnikowemu i naturalnej zdolności żywicy Lexan do integrowania uszczelek i funkcji mechanicznych w obrębie elementu używanego do szklenia, możliwe jest wyeliminowanie tradycyjnych, mało atrakcyjnych uszczelek i mechanicznych mocowań.

Panoramiczny szyberdach z poliwęglanu Lexan z filtrem UV został zaprojektowany jako kompletny moduł, oferujący wszystkie funkcje, od oświetlenia po telemetrię. System, z wbudowaną anteną fraktalną firmy Exatec i rozwiązaniami FICOSA, a także przeszkleniem z żywicy GE Lexan, może posłużyć jako platforma telematyczna do integracji anteny wielozakresowej. Wykorzystanie elektroluminescencyjnej, wewnętrznej taśmy oświetleniowej stanowi kolejne rozwiązanie, które poprawia atmosferę we wnętrzu.

Drzwi zrobione z żywicy GE HMD Xenoy iQ są nawet o 50 procent lżejsze niż metalowe, a dodatkowo mają kształty dopasowane do pasażerów dowolnej postury. Zachowują też wymaganą wytrzymałość i praktyczność.

Tylna klapa została zaprojektowana jako podzespół roboczy, w który wkomponowano lampy, okablowanie, czujniki i całą niezbędną elektronikę. Przeszklenie klapy o innowacyjnych kształtach jest wykonane z poliwęglanu Lexan, który pokryto warstwą Exatec900, wykorzystaną również na bocznych oknach.

Jest ona bardzo lekka, spełnia wymogi widoczności, a jednocześnie umożliwia użycie wycieraczek i technologii odmrażającej firmy Exatec.

Precyzyjne przeszklenie bagażnika wykonane z żywicy GE Lexan umożliwia stworzenie charakterystycznych powierzchni, a jednocześnie nie pogarsza widoczności i bezpieczeństwa.

Zachowanie widoczności w lusterkach (odparowywanie i odmrażanie) jest monitorowane i kontrolowane za pomocą czujników i nowej termoelektrycznej żywicy przewodzącej, stworzonej przez GE Plastics i nazwanej Statkon.

Z czasów, kiedy produkowano model T Henry’ego Forda, pochodzi pewien dowcip. Otórz pewnemu farmerowi wichura zerwała blaszany dach. Pogięte arkusze zapobiegliwy farmer przesłał – jako złom – do zakładów Forda. Jakież było jego zdziwienie, gdy po kilku dniach otrzymał z fabryki nowy samochód, wraz z listem następującej treści: „Wprawdzie Pański wóz był w fatalnym stanie, ale udało nam się go naprawić”. Zastanawiamy się, czy nie wysłać do Hyundaia… 900 butelek PET – przyp. redakcji.

Wnętrze

Technologia dyfuzyjna eliminująca powłokę, która pozwala spełnić rosnące wymogi optyczne, stawiane przez branżę podświetlanych wyświetlaczy ciekłokrystalicznych (LCD), została wykorzystana do opracowania wyświetlaczy umieszczonych w desce rozdzielczej pojazdu.

Żywica do efektów specjalnych Lexan Visualfx w kolorze „alpejskiej bieli”, pokryta warstwą krystalicznie przejrzystej żywicy Lexan daje efekt głębi i połysku, znalazła zastosowanie przy konstruowaniu przyrządów i deski rozdzielczej.

Lexan EXL umożliwił innowacyjne zintegrowanie pokrywy poduszki powietrznej z pokrytym tkaniną panelem przyrządów. Takie rozwiązanie wywołało nowy efekt estetyczny i poprawiło bezpieczeństwo, wykluczając powstawanie odłamków przy otwarciu poduszki, nawet w temperaturze -40°C.

System oświetleniowy

W konstrukcji lampy przednich zastosowano po raz pierwszy żywice GE Nighfx – przezroczyste materiały, które emitują kolory w momencie wystawienia na działanie światła o określonej długości fali. Dla swojej marki Hyundai stworzył unikalny, podświetlany znak. Użycie do formowania przejrzystej i odpornej na wysokie temperatury żywicy Lexan XHT umożliwiło zmniejszenie rozmiarów elementów soczewek, nie zmieniając jednocześnie parametrów optycznych.

Konstrukcja oprawy lamp przednich wykorzystuje bezpośrednio metalizowane żywice Valox iQ , które umożliwiają zastosowanie unikalnego, stylowego wzornictwa bez potrzeby kosztownego i szkodliwego dla środowiska lakierowania.

Wreszcie reflektory lamp przednich formowane są z nowych, bezpośrednio metalizowanych żywic GE Extem, które oferują nadzwyczajną odporność na wysokie temperatury. Pozwalają również wyeliminować lakierowanie i… nadają się do powtórnego przetwarzania.

Więcej informacji na temat samochodu

Hyundai QarmaQ znaleźć można

na stronie: www.hyundai-motor.com