Kompozytowy przełom w fabryce Airbusa

    W fabryce w Nantes wyprodukowano pierwszy kompozytowy moduł do samolotu A350 XWB. Oznacza to “narodziny” nowego samolotu dalekiego zasięgu firmy Airbus. Element powstał w drodze ewolucyjnych prac Airbusa nad kompozytami, które mają być użyte do konstrukcji samolotów.

    Panel ten, stanowiący część centropłatu, jest wykonany całkowicie z włókien węglowych, a jego powierzchnia wynosi 36 m.kw. Jest to największy jednolity panel kompozytowy wyprodukowany kiedykolwiek w Nantes. Do jego wytworzenia wykorzystano nową, supernowoczesną maszynę odlewniczą. Po zmontowaniu w Nantes centropłat zostanie przetransportowany to dalszego montażu w obiekcie Airbusa w Saint-Nazaire.

    Fabryka w Nantes specjalizuje się w dziedzinie produkcji części z włókien węglowych, takich jak centropłaty i belki kila do modelu A350 XWB. W tej całkowicie nowej rodzinie samolotów 53 proc. konstrukcji (pod względem masy), w tym główne elementy, jak skrzydła i kadłub, będzie bazować na materiałach kompozytowych.

    Rodzina samolotów A350 XWB stanowi odpowiedź Airbusa na popyt na samoloty dalekiego zasięgu o szerokim kadłubie i średnich rozmiarach. Samolot ten ma zasięg do 15 400 km i jest dostępny w trzech podstawowych wersjach pasażerskich. Ponadto ma najszerszy kadłub w swej kategorii, oferuje niespotykany dotychczas poziom komfortu, najniższe koszty operacyjne i najniższy wskaźnik kosztów na pasażerokilometr w stosunku do wszystkich innych samolotów w tym segmencie rynku. Rodzina samolotów A350 XWB jest zasilana silnikami Rolls-Royce Trent nowej generacji i została zaprojektowana jako odpowiedź na wyzwania związane z wysokimi cenami paliwa, rosnącymi oczekiwaniami pasażerów i kwestiami ekologicznymi.

    Obecny stan zamówień na samoloty A350 XWB to 505 egzemplarzy zamówionych przez 32 klientów z całego świata.