Hybryda Volvo z Wrocławia na ulicach

    Volvo Polska zaprezentowało we Wrocławiu innowacyjny autobus hybrydowy Volvo 7700 Hybrid. Przez najbliższe dni autobus będzie jeździł we flocie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego i woził pasażerów na jednej z linii.

    Autobus hybrydowy powstał we wrocławskiej fabryce Volvo, która jest obecnie największą fabryką autobusów Volvo w Europie. W br. rozpoczął się tu etap preseryjnej produkcji autobusów hybrydowych. Pierwsze modele opuściły już fabrykę i jeżdżą po ulicach Goeteborga, w Szwecji, natomiast jeszcze w tym tygodniu kolejny autobus Volvo 7700 Hybrid zostanie przekazany do Luksemburga.

    Autobus został wyposażony w silnik diesla Euro V spełniający wymagania norm EEV. Niższe zużycie paliwa redukuje emisję gazów cieplarnianych o 30%, a emisja cząstek stałych oraz tlenków azotu jest niższa o 40-50% w porównaniu z autobusami zasilanymi silnikami Diesla.

    Technologia hybrydowa Volvo nazywa się I-SAM i zawiera połączenie rozrusznika, silnika elektrycznego, generatora i elektrycznej jednostki sterującej. I-SAM współpracuje z silnikiem Diesla i skrzynią biegów Volvo I-Shift. Wykorzystano też litowo-jonowe baterie, ładowane za pomocą generatora podczas hamowania. Dostarczają one energię do silnika elektrycznego, zapewniając odpowiednią moc.

    Technologia ta została zastosowana zarówno w autobusach, samochodach ciężarowych, jak i w maszynach budowlanych Volvo.

    Jako równoległa hybryda, autobus może być napędzany zarówno silnikiem elektrycznym, jak i silnikiem Diesla niezależnie lub obydwoma silnikami w tym samym czasie. Dzięki takiemu rozwiązaniu autobus mógł zostać wyposażony w mniejszy, 5.litrowy silnik, w porównaniu z 9.litrowym w tradycyjnej wersji Volvo 7700. Osiągi autobusu pozostały bez zmian przy obniżeniu zużycia paliwa.

    Ogromną korzyścią z zastosowania przez Volvo technologii hybrydowej jest wyłączanie silnika diesla na przystankach autobusowych i światłach. Pojazd rusza z wykorzystaniem silnika elektrycznego, a po osiągnięciu prędkości 15-20 km/h automatycznie przełącza się na silnik diesla. Rozwiązanie to powoduje, że pasażerowie, przechodnie oraz inni użytkownicy drogi są w dużo mniejszym stopniu narażeni na hałas i wdychanie spalin.

    Władysław Smyk, Dyrektor ds. Sprzedaży Volvo Polska Autobusy: – Biorąc pod uwagę rosnące wymagania dotyczące obniżenia emisji CO2, a także redukcji szkodliwych czynników oddziałujących bezpośrednio na pasażerów, takich jak np. hałas, Volvo podjęło decyzję o przeznaczeniu istotnych nakładów badawczo-rozwojowych na nowoczesne technologie. Równoległa hybryda Volvo to przełomowe rozwiązanie, skutkujące obniżeniem negatywnego wpływu autobusu na środowisko w mieście. Jest to jednocześnie odpowiedź na wartości Grupy Volvo, wśród których główne miejsce zajmuje troska o środowisko naturalne. Wierzymy, że spełni oczekiwania i potrzeby nowoczesnych aglomeracji, do jakich zaliczamy Wrocław.

    Seryjna produkcja hybrydowych Volvo 7700 Hybrid rozpocznie się we wrocławskiej fabryce z początkiem przyszłego roku.