X-Trial: stary nowy 4×4

    Mimo że zmieniono wszystkie elementy nadwozia, Nissan X-TRAIL na 2007 r. jest wyraźnie podobny do poprzednika. Powód był prosty: takie było życzenie klientów. Nowy X-TRAIL z wyraźnie zarysowaną linią boczną, dużymi bocznymi szybami i praktyczną sylwetką jest dokładnie taki, na jakiego wygląda

    Mimo modernizacji sylwetki X-TRAIL’a (zmieniono wszystkie panele nadwozia), niewątpliwie przypomina ona poprzednika.

    – Z opinii klientów wynika, że to właśnie wygląd był istotnym czynnikiem, który zadecydował o sukcesie pierwszej generacji X-TRAIL’a, więc zbytnie manipulowanie przy sylwetce byłoby niebezpieczne – wyjaśnia Pierre Loing, wiceprezes ds. planowania produktów Nissan Europe.

    Jednoznaczna stylistyka

    Klientom przypadła do gustu jednoznaczna stylistyka z mocno zarysowaną linią boczną, podkreślającą masywność sylwetki. Podobają im się duże powierzchnie szyb rozświetlające przedział pasażerski i zwiększające wrażenie przestronności, a jednocześnie poprawiające widoczność. Odpowiada im też linia dachu i okien, pomagająca stworzyć praktyczne, przestronne i jasne wnętrze.

    A efekt? Nowy X-TRAIL wykorzystuje wiele z tych rozwiązań stylistycznych, nawiązujących do tradycji poprzednika. Nie zabrakło oczywiście także nowości, mających przyciągnąć kolejną generację użytkowników.

    Większy od poprzednika

    Nowy X-TRAIL jest większy od poprzednika. Długość pojazdu wzrosła o 175 mm, do 4 630 mm, zaś rozstaw osi zwiększono o 5 mm, do 2 630 mm. Samochód jest też nieco wyższy – 1 685 mm, czyli o 10 mm więcej oraz szerszy – 1 785 mm, czyli dokładnie o 20 mm więcej, niż poprzedni model.

    Mimo zwiększonych gabarytów nowy X-TRAIL pozostał autem terenowym z dużym, bo dwustumilimetrowym prześwitem i krótkimi zwisami z przodu i z tyłu.

    Moc i solidność

    Podstawowym elementem stylizacyjnym, wspólnym dla pierwszej i drugiej generacji X-TRAIL’a jest linia dachu. Nie obniża się ona w tylnej części pojazdu, przez co bagażnik zachowuje praktyczny, niemal prostopadłościenny kształt. Proste okna i wyraźnie zarysowana linia boczna, biegnąca równolegle do dachu, podkreślają mocną i solidną konstrukcję sylwetki.

    Użebrowanie dachu z relingami zwiększa jego wytrzymałość. Jedną z opcji wyposażenia są potężne relingi dachowe (Hyper, vide foto) z wbudowanymi lampami z przodu. Relingi stanowią zarówno element praktyczny, jak i dynamizują sylwetkę pojazdu.

    Maska silnika biegnie niemal poziomo od podszybia, zaś tylna klapa jest prawie pionowa. Dzięki temu kierowca ma doskonałe wyczucie konturów pojazdu.

    Unikatowe rozwiązania stylistyczne

    Wprawdzie sylwetki obydwu generacji są podobne, to jednak nowy X-TRAIL ma wiele unikatowych elementów, takich jak ostatnia tylna szyba w kształcie dużego „D” i wynikający z tego bardziej dynamiczny kształt ostatniego słupka bocznego i całego tyłu.

    Tylne lampy nadal otaczają tylną szybę, ale zostały całkowicie przeprojektowane. Światła cofania przeniesiono na zderzak, obok lampy przeciwmgielnej.

    Zmieniła się też pozycja trzeciego światła stop, które umieszczono w górnej części tylnej klapy, nad przyciemnianą szybą. W poprzednim modelu trzecie światło stop znajdowało się za szybą, która z oczywistych względów nie mogła być wykonana z ciemnego szkła.

    Co ukryto pod „designem”?

    – Jednym spośród wielu aspektów oryginalnego X-TRAIL’a, uwielbianych przez właścicieli, była jego zdolność do jazdy w terenie. W przypadku nowego X-TRAIL’a oparliśmy się pokusie ograniczenia tej cechy pojazdu, która umożliwiała udanie się nim gdziekolwiek, zamiast tego uczyniliśmy samochód jeszcze bardziej przystosowanym do jazdy w terenie – powiedział Pierre Loing, wiceprezes Nissan Europe ds. planowania produktu.

    Serce nowego X-TRAIL’a stanowi wyrafinowany, sterowany elektronicznie, „inteligentny” napęd na cztery koła, nazywany ALL MODE 4×4-i. Jest to najnowsza wersja opracowanego przez firmę Nissan systemu ALL MODE, który stanowił podstawę sukcesu takich terenowych legend, jak Pathfinder czy oryginalny X-TRAIL.

    Podstawowe udoskonalenia, które doprowadziły do opracowania ALL MODE 4×4-i, polegają na zastosowaniu czujników monitorujących boczne, przednie i tylne przeciążenia, ślizg oraz kąty skrętu. Poprawiają one stabilność X-TRAIL’a oraz dają dodatkową, dynamiczną pewność w skrajnych warunkach, przekazując moc na koło, które ma najlepszą przyczepność. W normalnych warunkach drogowych oraz podczas jazdy terenowej pomaga to redukować nad– i podsterowność. System ALL MODE 4×4-i samochodu X-TRAIL działa w połączeniu z innymi zaawansowanymi systemami pokładowymi, takimi jak ósmej generacji program stabilizacji elektronicznej (ESP), układ kontroli trakcji (TCS), korektor hamowania (ABS) oraz układ elektronicznego rozdziału siły hamowania (EBD).

    Ponadto ALL MODE 4×4-i działa równolegle z kolejnymi dwoma systemami elektronicznymi, zaprojektowanymi, by zapewnić kierowcy większą kontrolę podczas jazdy po stromych pochyłościach: DDS (Downhill Drive Support – wspomaganie jazdy w dół) oraz USS (Uphill Start Suport – wspomaganie startu na podjeździe).

    Łatwy w użyciu

    System ALL MODE 4×4-i jest niezwykle łatwy w obsłudze. System obsługiwany jest za pomocą dużej, dwupołożeniowej obrotowej gałki, umożliwiającej wybór jednego z trzech trybów, która znajduje się za dźwignią zmiany biegów na centralnej konsoli; system umożliwia kierowcy ustawienie napędu na dwa koła (przód) lub całkowicie automatycznego napędu na cztery koła: dzięki udoskonaleniu technologii tryb „AUTO” stanowi ustawienie domyślne. Trzeci tryb „LOCK” (zablokowany) służy do jazdy terenowej.

    W trybie AUTO system ALL MODE 4×4-i na bieżąco monitoruje wszystkie czujniki i wykorzystuje sprzężenie zwrotne stopnia ślizgu, w celu zapewnienia idealnego rozdziału momentu pomiędzy przednią i tylną oś – jeżeli zachodzi potrzeba na tylne koła, można podać nawet 50% dostępnego momentu.

    System ALL MODE 4×4-i wyposażono w tryb predykcyjny, który przewiduje ryzyko utraty przyczepności przez koła na podstawie położenia przepustnicy oraz momentu silnika i przenosi moment na tylną oś, zanim przednie koła stracą przyczepność. Układy napędu na cztery koła w większości innych kompaktowych pojazdach SUV nie oferują korzyści, płynących z funkcji predykcyjnej systemu MODE 4×4-i.

    Jak to działa…

    Podczas pracy w normalnych warunkach w trybie AUTO moment silnika przekazywany jest do skrzyni biegów i do przedniej skrzyni rozdzielczej biegów. Z kolei skrzynia rozdzielcza biegów jest na stałe zazębiona z wałem pędnym, napędzając wał, ale na tym etapie jeszcze nie tylne koła.

    W tym czasie czujniki, łączące ECU silnika, prędkość kół, kąt skrętu, dodatnie przeciążenia poprzeczne i wzdłużne oraz poziomy ślizgu, monitorują i przewidują poślizg kół.

    Przed tylną przekładnią główną znajduje się sterowane elektronicznie sprzęgło, umożliwiające podawanie napędu na przednią i tylną oś. Sprzęgło główne podłączone jest do wału pędnego, podczas gdy sprzęgło sterujące podłącza napęd na tylną oś.

    Sprzęgło sterujące ma układ krzywkowy, składający się z dwóch tarcz z asymetrycznymi rowkami na obu powierzchniach czołowych, rozdzielonych serią łożysk kulowych. W celu uruchomienia napędu na tylne koła sprzęgło sterujące uruchamiane jest elektromagnesem, który powoduje spowolnienie jednej z tarcz, dzięki czemu łożyska mogą przesunąć się w jeden koniec rowków.

    Powoduje to rozdzielenie się tarcz, co z kolei wywiera nacisk na główne sprzęgło i następuje przeniesienie pomiędzy nimi momentu, przez co siła napędowa podawana jest na tylne koła. Sprzęgło główne przenosi moment odpowiednio do prądu podanego na elektromagnes oraz powstającego nacisku zaczepienia. Ogranicznik momentu obrotowego zapobiega przekazaniu na tylne koła nadmiernego momentu obrotowego.

    Wybranie ustawienia LOCK powoduje, że układ sterujący podaje na elektromagnes maksymalny prąd. Na skutek tego tarcze krzywkowe sprzęgła przykładają maksymalny nacisk na główne sprzęgło, zapewniając stały podział momentu obrotowego 50/50 przy niskich prędkościach.

    Pomoc na wzniesieniach

    Dwie kolejne funkcje nowego systemu ALL MODE 4×4-i to Downhill Drive Support (wspomaganie zjazdu w dół) oraz Uphill Start Support (wspomaganie startu na podjeździe). DSS uruchamiany jest ręcznie, kiedy wybrany zostanie tryb LOCK i wykorzystuje korekcje hamowania do utrzymywania kontrolowanej prędkości zjazdu w dół, wynoszącej 7 km/h. Gdy system troszczy się o prędkość pojazdu, kierowca może skoncentrować się na wybieraniu najbardziej bezpiecznej drogi. DDS działa nie tylko wtedy, kiedy X-TRAIL zjeżdża w dół na pierwszym biegu, lecz także kiedy cofa w dół po zboczu.

    Z kolei USS jest systemem, który włącza się i wyłącza automatycznie podczas jazdy terenowej i po drodze. System włącza się automatycznie, ilekroć X-TRAIL rusza z dowolnego biegu na każdym spadku, przekraczającym nachylenie 10%, zapobiegając staczaniu się pojazdu do tyłu przez moment, potrzebny kierowcy na przełożenie nogi z pedału hamulca na pedał gazu. USS działa również, gdy pojazd cofa pod górę.

    Więcej informacji:

    www.nissaneurope-newsbureau.com