„Upakowywanie” mocy

    W nowych konstrukcjach bezszczotkowych serwomotorów widać wyraźną tendencję do zwiększania momentu obrotowego, wydajności i uzyskania jak najmniejszych wymiarów gabarytowych

    Nowe konstrukcje bezszczotkowych serwomotorów stawiają za priorytetowe zadanie uzyskanie jak największego momentu obrotowego przy jednoczesnym zmniejszeniu wymiarów obudowy. Zwiększanie gęstości momentu poprzez zastosowanie – na przykład – technologii dzielonego rdzenia, pozwala uzyskać o 40 % większy moment w odniesieniu do wymiarów zespołu, niż serwomotory z konwencjonalnymi uzwojeniami. Niespotykana konstrukcja rotora i statora oraz wykonany w najnowszej technologii obwód magnetyczny, pozwalają w rezultacie uzyskać większy moment obrotowy na wale silnika przy zapewnieniu mniejszego momentu bezwładności oraz większego przyspieszenia.

    Dążenie do polepszenia parametrów silnika jest również źródłem innych korzyści, które interesują wielu producentów kompletnych urządzeń. Mówiąc krótko, bardziej kompaktowe silniki oznaczają oszczędność miejsca i bardziej estetyczny wygląd, zapewniając jednocześnie większą moc przy mniejszych gabarytach.


    MAŁA BEZWŁADNOŚĆ I WIĘKSZA MOC W MNIEJSZEJ OBUDOWIE

    Silniki typu MPP firmy Parker Electromechanical Automation zapewniają mniejszą bezwładność i większą moc przy mniejszych gabarytach niż silniki konwencjonalne oraz oferują ciągły moment obrotowy o wartościach z przedziału 1,35–146 Nm.

    W silnikach MPP zastosowano technologię dzielonego rdzenia, która pozwala uzyskać o 40 % większy moment w odniesieniu do wielkości zespołu, niż serwomotory z konwencjonalnymi uzwojeniami. Statory w szczelnej obudowie polepszają oddawanie ciepła zapewniając lepsze parametry termiczne, co w rezultacie daje większy moment na wale silnika. Zastosowanie magnesów neodymowych o wysokich parametrach gwarantuje uzyskiwanie większych przyspieszeń. Silniki są krótsze, ponieważ ich konstrukcja eliminuje długie przejścia uzwojeń miedzy żłobkami, jakie występują w serwomotorach z konwencjonalnymi uzwojeniami. Gęstość momentu jest większa, ponieważ każda sekcja rdzenia jest nawijana maszynowo, zapewniając większą precyzję układania przewodu nawojowego oraz większy przekrój miedzi w uzwojeniu.


    ZWIĘKSZONA MOC I PARAMETRY

    Silniki Kollmorgen AKM firmy Danaher Motion zapewniają zwiększoną moc i parametry oraz większe przyspieszenie i moment obrotowy, przy mniejszym przekroju w porównaniu z silnikami podobnej wielkości. Uzwojenie silników wykonane jest bez zachodzących na siebie cewek, co redukuje możliwość zwarć międzyfazowych. Wszystkie elementy zamknięte są w obudowie ze stopniem ochrony IP65 zapewniającej długotrwałą eksploatację w ciężkich warunkach środowiskowych. Silniki rozwijają ciągły moment w zakresie od 0,2 do 53Nm oraz prędkość do 8000 obr/min.

    Konstrukcja obwodu elektromagnetycznego zapewnia wyjątkowo płynną pracę bez ukosowania rotora lub statora. Zrównoważony obwód elektromagnetyczny eliminuje boczne siły i wibracje charakterystyczne dla niezrównoważonych obwodów elektromagnetycznych. Silniki dostępne są w siedmiu wielkościach korpusu, z 25 długościami korpusu, 77 standardowymi typami uzwojeń i 19 różnymi sposobami montażu.


    WYSOKIE PARAMETRY W ZWARTEJ OBUDOWIE

    Bezszczotkowe serwomotory typy MAE® firmy Penn Engineering Motion Technologies zapewniają wysokie parametry w zwartej obudowie, co jest szczególnie istotne w zastosowaniach, gdzie zajmowane miejsce i masa są ważnym czynnikiem. Serwomotory mogą być wyposażone w czujniki efektu Halla i kodowniki dla zapewnienia dokładnego pozycjonowania i prędkościowego sprzężenia zwrotnego.

    Zoptymalizowanie ilości miedzi w uzwojeniu statora zapewnia zwartą konstrukcję i zmniejsza masę silnika. Wyjątkowa konstrukcja rotora wraz z zastosowaniem w statorze magnesów stałych NdFeB o dużej indukcji umożliwia maksymalne skoncentrowanie strumienia magnetycznego. Długość silników MAE zawiera się w granicach od 55 do 274,5 mm, a średnica zewnętrzna od 51 do 100 mm. Modele silników oferują znamionowy moment obrotowy do 6 Nm, a moment szczytowy do 18 Nm.


    DUŻA GĘSTOŚĆ MOMENTU

    Serwomotory wysokoenergetyczne typu MDM 5000 firmy Torque Systems oferują dużą gęstość momentu obrotowego na platformie, która może być dostosowana do indywidualnych zastosowań i potrzeb klienta. Dużą gęstość uzwojenia silników osiągnięto dzięki opatentowanej technologii dzielonego rdzenia i zastosowaniu magnesów neodymowych w obwodzie magnetycznym w celu zapewnienia maksymalnej mocy wyjściowej. Silniki dostępne są w wielkościach do 14 Nm (124 lb-in) momentu utyku, w zwartej obudowie 110 mm (NEMA 42). Produkt dostępny jest w trzech podstawowych wielkościach: 58, 85 i 110mm. Silniki MDM 5000 mogą być stosowane razem ze wzmacniaczami i sterownikami dowolnych producentów i wykonywane są na różne napięcia zasilania.