Queen Mary II pod… obserwacją

    System monitorowania sprawności wykorzystuje komunikację satelitarną

    Aby zapewnić poprawne działanie wszystkich systemów, największy na świecie statek pasażerski, Queen Mary II, wykorzystuje system monitorowania sprawności w czasie rzeczywistym, włącznie ze zdalnym monitoringiem drogą satelitarną. Zamiast zwyczajnego dużego silnika diesla napędzającego oś i śrubę napędową, system napędowy QM2 stanowią cztery głowice zawieszone pod kadłubem statku. Dwie są nieruchome, a dwie mogą obracać się o 360 stopni. Statek właściwie nie posiada steru ani rufowych sterów strumieniowych, natomiast rolę sterowania oraz manewrowania przejmują dwie wirujące głowice wprowadzone w ruch obrotowy.

    QUEEN MARY 2 wykorzystuje transmisje satelitarne do przekazywania w czasie rzeczywistym danych systemu monitoringu sprawności specjalistom stacjonującym na lądzie

    System monitoringu sprawności pełni kluczową rolę w wykrywaniu i szybkim ostrzeganiu o jakichkolwiek uszkodzeniach mechanicznych w tych czterech głowicach napędowych. System stosowany na QM2 to MasCon48 opracowany przez Centrum Monitoringu Sprawności SKF w Luleå, Szwecja.

    Głowice napędowe Każda głowica ma silnik elektryczny z małym trzonem, który wysuwa się z niej, umożliwiając tym samym zamocowanie śruby napędowej. Cztery silniki diesla oraz dwie turbiny gazowe napędzają generatory, które dostarczają 118 MW mocy elektrycznej – ilość wystarczającą, by dostarczyć zasilanie miastu liczącemu 300 000 mieszkańców.

    W celu dokonania pomiaru wibracji, temperatury, prędkości i innych parametrów zaprojektowano system monitoringu głowic. System ten przekazuje informacje o wszelkich nieprawidłowościach – wraz z sugestiami dotyczącymi naprawy istniejącego stanu – personelowi technicznemu odpowiedzialnemu za konserwację urządzeń. Jednocześnie dane te przekazywane są drogą satelitarną do Centrum Monitoringu Sprawności SKF i Centrum Kontroli Rolls-Royce w Kristinehamn w Szwecji.

    Według Per-Erik Larsson, kierownika ds. rozwoju produktu i wsparcia technicznego w Centrum Monitoringu Sprawności SKF, największym technicznym osiągnięciem systemu monitoringu głowic jest technika obwiedni stosowana w celu dokładnego wykrycia i interpretacji bardzo słabych sygnałów w głośnym otoczeniu. Technika ta jest matematyczną metodą stosowaną w skomplikowanych algorytmach, która odnajduje i wzmacnia słabe impulsy w głośnych sygnałach.

    – Jednym z największych wyzwań technicznych było uruchomienie systemu na statku wycieczkowym przy jednoczesnej możliwości przeglądania i kontroli pomiarów z miejsc na lądzie – mówi Larsson.

    – Transmisje satelitarne służą dwóm celom: jako zapis sprawności każdej z czterech głowic napędowych oraz, w przypadku trudności, do rozwiązywania problemów przez ekspertów z dziedziny głowic napędowych stacjonujących przy brzegu.

    Al Presher