Podniebna Orka

    Samolot EM-11 ORKA w ubiegłym roku przeszedł z powodzeniem ponad 100-godzinny program weryfikacyjnych prób w locie na przedprototypie – demonstratorze koncepcji

    ORKA W LOCIE, wyposażona w silniki Rotax 912 i stałe podwozie

    Obecnie projekt osiągnął fazę opracowania i budowy prototypów dla programu certyfikacji podstawowej wersji samolotu przeznaczonej na rynek dyspozycyjnych samolotów 4-miejscowych, napędzanej 2 silnikami Lycoming IO-320 (o mocy 160 KM każdy), wyposażonej w chowane podwozie.

    W projekcie od początku zakładano możliwość zastosowania do monitorowania ruchu drogowego, a także linii energetycznych wysokiego napięcia.

    Rozszerzeniem tych zastosowań jest planowana wersja rozwojowa przeznaczona do:

    • patrolowania dużych obszarów bądź rozległej infrastruktury
    • monitorowania bezpieczeństwa w dużych miastach

    W powyższych zastosowaniach samolot pełni funkcję platformy/nośnika złożonych systemów elektronicznych i w związku z tym już na etapie projektowania uwzględniono odpowiednie wymagania co do zabudowy i rozmieszczenia odpowiedniej aparatury.

    W chwili oddawania numeru do druku nie znamy jeszcze wyników planowanego na koniec sierpnia oblotu wspomnianej, zmodyfikowanej wersji samolotu. (ms)