Nowe produkty i technologie

    Systemy wbudowane umożliwiają prowadzenie badań i oszczędność bogactw naturalnych. W inteligencję wyposaża się wiele produktów, które podnoszą jakość współczesnego stylu życia. Od największego na świecie urządzenia do jednorazowego użycia detektora grypy wbudowane układy elektroniczne pomagają ludzkości chronić naturalne bogactwa i uczyć się więcej na temat przyszłości.

    KOGO NAZYWASZ WIELKIM?

    „Największa na świecie” to, ogólnie rzecz biorąc, nienajlepsze określenie dla Alice. Ale naukowcy z CERN pracujący nad projektem o nazwie Eksperyment z Wielkim Zderzaczem Jonów (A Large Ion Collider Experiment – ALICE), mówią, że ich Wielki Zderzacz Hadronów (Large Hadron Collider) jest największym urządzeniem w świecie przyrządów naukowych. Ten akcelerator cząstek subatomowych mieści się w długim na 27 km tunelu, biegnącym 100 m pod ziemią. Wysyła on w przeciwnych kierunkach dwie wiązki cząstek atomowych, zwanych hadronami, protonów lub jonów ołowiu, rozpędzając je do dużej prędkości, zanim dojdzie do zderzenia. Gdy już ono nastąpi, 120 programowalnych układów logicznych FPGA Virtex 4 produkowanych przez Xilinx pomaga przeanalizować 1,2 miliona analogowych sygnałów, zebranych przez 540 równoległych detektorów cząstek. Układami FPGA sterują dwa mikroprocesory IBM PowerPC. 

    JAZDA W STRONĘ OSZCZĘDNOŚCI

    Elektryczne układy kierownicze oferują możliwość poprawy efektywności zużycia paliwa i zredukowania poziomu emisji CO2 w stosunku do hydraulicznych układów kierowniczych, które działają bez przerwy. Zastosowane w kompaktowej Maździe 2 silniki elektryczne reagują tylko wtedy, kiedy zachodzi taka potrzeba, pomagając oszczędzać cenne paliwo. Firma TRW Automotive zapewnia oprogramowanie i sporą ilość sprzętu elektronicznego, w tym elektroniczny układ sterujący, czujniki kąta skrętu oraz silnik napędu kolumny. Elektryczne układy kierownicze komunikują się za pośrednictwem CANbus, dzięki czemu dane można przesyłać także do innych systemów, poprawiając ogólny komfort jazdy. 

    DWA RDZENIE UMOŻLIWIAJĄ NAGRYWANIE HDTV

    Mikroprocesory dwurdzeniowe zdobywają nowe obszary rynku wyrobów konsumenckich, pomagając w przejściu na telewizję wysokiej rozdzielczości (HD TV) i filmy zapisane w formacie cyfrowym. Firma Silicon Imaging zastosowała w swojej kamerze wysokiej rozdzielczości SI-2K intelowski procesor Core2 Duo. Dzięki systemowi sterowania opracowanemu przez MEN Micro, Silicon Imaging mogła obniżyć cenę urządzenia do poziomu o 40 procent niższego od cen oferowanych przez konkurencję, zapewniając jednocześnie, dzięki modułowej architekturze urządzenia, możliwość modernizacji. Ta profesjonalnej klasy kamera, której podstawowa cena wynosi 17.500 dolarów U.S.A., przesyła surowy materiał filmowy bezpośrednio na dysk, w rozdzielczości wysokiej 1920 x 1080p lub kinowej 2048 x 1152. Dzięki temu łatwiej jest dokonywać edycji „w locie” nawet w terenie, co umożliwia zmniejszenie liczby potrzebnych ujęć. Urządzenie pobiera dane z prędkością 100 Mb/sek. i odtwarza je z prędkością 1 Gb/sek. 

    ZATRZYMAĆ GRYPĘ W PÓŁ KROKU

    Gdy lekarze lub naukowcy przeprowadzają analizę chorób, takich jak grypa, szybkość ma kluczowe znaczenie. Veredus Labs. stworzyła molekularny test diagnostyczny, umożliwiający wykrycie infekcji w przeciągu dwóch godzin, dostarczając na jej temat informacji, których uzyskanie normalnie zajęłoby kilka dni. Ten przenośny system w technologii lab-on-chip właśnie przeszedł próby w National University Hospital of Singapore. STMicroelectronics dostarcza do jednorazowego użytku urządzenie zbudowane w technologii system-on-chip, zawierające procesory i urządzenia peryferyjne potrzebne do precyzyjnej obróbki i analizy maleńkich, pobranych od pacjenta próbek krwi, surowicy lub wymazów śluzu z układu oddechowego. Jako, że układy scalone wyrzuca się po użyciu, niebezpieczeństwo przeniesienia infekcji zostało znacznie zmniejszone. 

    TECHNOLOGIA HYBRYDOWA TRAFIA DO POJAZDÓW SPORTOWO-UŻYTKOWYCH

    Ci, którzy potrzebują dużych samochodów sportowo-użytkowych (SUV-ów) do holowania lub innych zastosowań, mogą teraz skorzystać z możliwości zmniejszenia zużycia paliwa, jakie zapewniają hybrydowe układy napędowe. Pełnowymiarowy Chevy Tahoe Hybrid produkowany przez General Motors oraz Yukon Hybrid produkowany przez GMC wyposażono w pracujący w dwóch trybach system hybrydowy, który jest w stanie zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 50 procent w przypadku jazdy po mieście. 32-bitowa Power Architecture firmy Freescale steruje modułem przetwornika mocy, stanowiącego serce systemu hybrydowego. Mikroukłady pomagają zapewnić płynne przejście z napędu benzynowego na elektryczny. Ten pracujący w dwóch trybach system, opracowany we współpracy z firmami Chrysler, Mercedes i BMW, czasem pracuje, wykorzystując jednocześnie silnik elektryczny i benzynowy, co poprawia osiągi i opłacalność.