Mocniejsze zamocowanie przewodów niewielkiego silnika krokowego

    Klej mocuje przewody, aby zwiększyć ich odporność i trwałość

    Producenci silników nigdy nie zakładali użycia przewodów zasilających w niewielkich silnikach także jako… uchwytów, ale to nie przeszkadza takiemu ich zastosowaniu. Nawet jeżeli silnik jest przenoszony we właściwy sposób, niezabezpieczone przewody są narażone na nadmierne przesunięcia i przekazują niepożądane naprężenia wewnętrznym połączeniom lutowanym. Jeżeli wymiary obudowy silnika nie stanowią problemu, możliwe rozwiązania obejmują metalowe pierścienie lub specjalne zaciski wokół przewodów, utrzymujące je we właściwym położeniu. Dla firm produkujących małe silniki o wysokim stopniu integracji, jak na przykład Lin Engineering, objętość obudowy silnika jest sprawą najważniejszą, wobec czego przytoczone powyżej rozwiązania nie wchodzą w grę – mogą przyczynić się do zwiększenia rozmiarów obudowy. Dla małych silników krokowych montaż pierścieni lub specjalnych zacisków jest w najlepszym razie zawiłym rozwiązaniem. Klej Loctite, utwardzany przez światło, stanowi alternatywne rozwiązanie problemu.

    Przed procesem utwardzania w świetle ultrafioletowym, klej – zabezpieczenie przewodów – aplikuje się za pomocą prostego, ręcznego dozownika strzykawkowego

    Zmodyfikowany klej akrylowy produkcji Loctite, o symbolu 352, opracowany specjalnie pod kątem szybkiego utwardzania na świetle, ulega całkowitemu utwardzeniu po wystawieniu go na promieniowanie ultrafioletowe (UV) o długości fali 365 nm.

    W procesie produkcyjnym oznacza to ekspozycję kleju na promieniowanie ultrafioletowe na czas w przybliżeniu od 30 do 60 sekund, w zależności od natężenia światła UV. Oprócz dobrych własności

    łączenia ze sobą najróżniejszych powierzchni, takich jak obudowa silnika lub konstrukcja stojana, a także izolacji przewodów, tak utwardzone połączenie klejowe wykazuje się także wysoką odpornością na wibracje.

    W procesie montażu w zakładach Lin, operator używa ręcznego dozownika – strzykawki do ręcznego pokrycia warstwą kleju w okolicy przewodów wyprowadzonych z uzwojenia stojana. Lepkość tego kleju zapewnia właściwą jego konsystencję, ułatwiającą rozprowadzanie i zapobiegającą przesączaniu się do wnętrza silnika. Po zaaplikowaniu kleju uzwojenie stojana jest transportowane niedużym systemem przenośników do stanowiska utwardzania przez UV, gdzie przebywa około 30 sekund. Bez naświetlenia promieniowaniem ultrafioletowym klej jednoskładnikowy charakteryzuje się długim czasem wiązania. Utwardzony klej wykazał swoje własności skutecznego środka zabezpieczającego przewody i zapobiegającego ich awariom.