II Konkurs Inżynierski

    Idea konkursu inżynierskiego narodziła się w Kanadzie wraz z powstaniem organizacji o nazwie CFES (Canadian Federation of Engineering Students), której konkursy Canadian Engineering Compatition są największymi wydarzeniami tego typu na świecie. Pomysł szybko przywędrował do Europy, a BEST jako organizacja zrzeszająca studentów uczelni technicznych co roku urządza na wielką skalę własne konkursy BEEC – BEST European Engineering Competitions, z udziałem studentów europejskich miast.

    Rok temu w Krakowie odbyła się pierwsza edycja lokalnego Konkursu Inżynierskiego organizowanego przez BEST Kraków dla studentów AGH. (…) W skład tegorocznego konkursu wchodzą 3-dniowe warsztaty, Turniej Robotów Mobilnych oraz pokaz zwycięskich konstrukcji podczas VI krakowskiego Festiwalu Nauki. W tym roku obok gospodarza, Akademii Górniczo-Hutniczej, konkurs obejmie zasięgiem również inne krakowskie uczelnie wyższe. Honorowy patronat nad imprezą objął JM rektor Akademii Górniczo-Hutniczej prof. dr hab. inż. Ryszard Tadeusiewicz. (…)

    Zadaniem uczestników będzie konstrukcja mobilnych robotów z dostarczonych zestawów klocków Robotics Invention System 2.0 serii LEGO MindStorms oraz zaprogramowanie ich do wykonywania przydzielonych zadań.

    W myśl pierwotnej idei LEGO to miały być zestawy klocków przeznaczone dla dzieci od lat 12. Jednak bardzo szybko okazało się, iż zestawy te świetnie nadają się do implementacji podstawowych problemów konstrukcyjno-programistycznych na wyższych uczelniach technicznych. LEGO MindStorms to kompletne zestawy pozwalające na budowę programowalnych robotów, przy czym konstruktor mając do dyspozycji gotowe przekładnie, osie, czujniki, napędy skupia się bardziej nad wymyślnymi ruchami i algorytmami sterowania zamiast na żmudnym projektowaniu oraz konstruowaniu mechanicznej części robota.

    Ideą konkursu jest zainteresowanie studentów praktycznym wykorzystaniem wiedzy inżynierskiej. (…) Zaproponowana forma, tj. warsztaty oraz Turniej Robotów Mobilnych jest narzędziem tzw. dydaktyki eksperymentalnej (ang. learning-by-doing).

    Uczestnictwo w realizacji tego zadania pozwoli rozwinąć również takie umiejętności jak praca w zespole, kierowanie nim. Jednym z celów jest promocja kreatywności i samodoskonalenia się wśród przyszłych inżynierów, którym przyjdzie konkurować z podobnymi specjalistami z całej Europy.

    www.best.agh.edu.pl/konkurs