AGD na linii frontu

    JAESEON LEE, z lewej, doktorant technologii budowy maszyn na Purdue University, oraz profesor technologii budowy maszyn Issam Mudawar testują mikrokanałowy radiator, który jest zmodyfikowanym parownikiem lodówki domowej. W mikrokanałowych radiatorach czynnik chłodniczy krąży przez wiele kanałów, których grubość jest zbliżona do trzykrotnej grubości ludzkiego włosa. Radiatory te chłodzą elementy elektroniczne, nie zajmując przy tym wiele miejsca

    Naukowcy modyfikują konwencjonalny parownik tak, by służył do rozpraszania ciepła o wysokiej gęstości

    Naukowcy z Purdue University odkryli, że technika zapożyczona z urządzenia kuchennego pewnego dnia może posłużyć do chłodzenia wojskowej elektroniki i chipów komputerowych, które stają się coraz potężniejsze i wytwarzają coraz więcej ciepła.

    Przełom stanowi mikrokanałowy radiator, który składa się z płytki miedzianej o powierzchni 6,45 cm2 wyposażonej w wiele kanalików o szerokości zaledwie 231 mikronów – co stanowi w przybliżeniu trzykrotną szerokość ludzkiego włosa – oraz o głębokości 713 mikronów. Ciepło jest usuwane dzięki przepływowi czynnika chłodzącego przez te kanaliki – jest to pomysł oparty na elemencie parownika domowej lodówki, posiadającym labirynt rurek, przez które przepływa czynnik chłodzący.

    Według Biura Badań Marynarki, głównego sponsora badań, przyszłe okręty wojenne i pojazdy bojowe będą wyposażone w układy elektroniczne o dużej mocy, wytwarzające ciepło odpadowe o gęstości bliskiej 1000 W/cm2, co stanowi wartość przekraczającą możliwości chłodzenia obecnie wykorzystywanych układów opartych na wentylatorach.

    – Staramy się znaleźć rozwiązanie, zanim problem ten stanie się palący – mówi Issam Mudawar, profesor technologii budowy maszyn i kierownik badań, dodając, że dużym błędem byłoby opracowanie rozwiązań chłodzenia “po fakcie”. Mudawar, współautor dwóch artykułów opisujących szczegóły metodologii badań, mówi, że zwracali się już do niego z pytaniami producenci chipów oraz przedsiębiorstwa produkujące urządzenia peryferyjne, jak również producenci samochodów opracowujący pojazdy hybrydowe.