Wirtualna rzeźba

    Thenkurussi Kesavadas stworzył narzędzie, które umożliwi inżynierom wykonanie rzeźby w bryle gliny i uzyskanie jej trójwymiarowego obrazu na ekranie komputera

    Aktualne stanowisko: dyrektor Wirtualnego Laboratorium oraz profesor nadzwyczajny ds. budowy maszyn, lotnictwa i astronautyki na Uniwersytecie stanu Nowy Jork w Buffalo

    Tytuły naukowe: licencjat: Technologia oraz budowa maszyn, Uniwersytet Calicut, Kerala, w Indiach, magisterium: Technologia, konstrukcja oraz produkcja samolotów, Indyjski Instytut Technologii w Madrasie; doktorat: Technika systemów przemysłowych oraz systemów zarządzania, Uniwersytet stanu Pennsylvania

    Dlaczego dotyk jest ważny dla rzeczywistości wirtualnej? Przez wiele lat rzeczywistość wirtualna (virtual reality – VR) była kojarzona jedynie z obrazami wideo. Obecnie główna koncepcja VR polega na zastosowaniu jej do odwzorowania tego, co ludzie robią w życiu rzeczywistym. Kolorowe monitory oraz wyświetlacze stereo są w tym przypadku bardzo ważne. Wiele rzeczy, które robimy w życiu, opiera się na umiejętnościach nabywanych za pośrednictwem dotyku, takich jak umiejętności muzyczne. Również lekarze posługują się dotykiem do diagnozowania pacjentów.

    Jak działa pański system oparty na dotyku? Virtual Play ma za zadanie przeniesienie pracy artysty do trójwymiarowego (3D) systemu CAD. Zaczynamy od bryły materiału do modelowania, takiego jak glina czy modelina. Osoba pracująca z bryłą zakłada rękawicę, która wychwytuje sposób poruszania palcami oraz ilość użytej siły. Na ekranie widać, co się dzieje, kiedy palce ugniatają materiał. Jeśli poprzestanie się na sporządzeniu modelu z gliny, trzeba go potem zeskanować, aby obraz przenieść do komputera.

    Jakie dziedziny odniosą największy pożytek z tego wynalazku? Jedna grupa to animatorzy, którzy tworzą ciekawe i śmieszne postacie. Kolejna grupa to ludzie wykonujący projekty prototypowe (służące na przykład do przetwarzania artykułów spożywczych), którzy muszą wiedzieć, jak coś wygląda. W sklepach pokazuje się coraz więcej ciekawych kształtów. Inna grupa to dzieci zajmujące się projektami plastycznymi. Praca z komputerami pozwoli im na wykonywanie bardziej kreatywnych czynności.

    Jakie kroki są podejmowane w celu przeniesienia Virtual Play z laboratorium do sprzedaży? Podjęliśmy pewne działania mające na celu objęcie produktu licencją, która powinna być gotowa w przyszłym roku.

    Jaka potrzeba skłoniła do podjęcia badań nad tym rozwiązaniem? Używałem wielu pakietów CAD, zaczynając od dwuwymiarowych. Zawsze zastanawiałem się, jak VR mogłaby udoskonalić modelowanie w 3D. Pierwsze kroki stawiałem w a-plikacjach laboratoriów medycznych, aby lekarze wykonujący badania mogli zapisywać informacje dotyczące twardości tkanek czy tekstury organów.

    Informacje na temat badań dr. Kesavadasa można znaleźć pod adresem www.vrlab.buffalo.edu

    Autor: Terry Costlow