Technologia uszczelniania odgrywa kluczową rolę dla Eclipse 500 VLJ
Samolot Eclipse 500 stosowany jest jako sześcioosobowa ?taksówka powietrzna?
Ekstremalne gorąco i zimno, skrajne zmiany temperatury, ciśnienie, wilgotność, ozon i promieniowanie UV to tylko kilka nieprzyjaznych elementów, przed którymi stoi projektowanie samolotów. Elementy te okazały się głównymi kamieniami milowymi dla inżynierów z firmy Eclipse Aviation, którzy dokonywali specyfikacji pierścieni uszczelniających o przekroju okrągłym oraz uszczelek, aby uzyskać osiągi silnika zgodne z najnowocześniejszymi osiągnięciami technicznymi i otrzymać certyfikaty amerykańskiej administracji lotniczej Federal Aviation Administration (FAA).
Bardzo lekki samolot odrzutowy Eclipse 500 (VLJ) to prawdziwie rewolucyjna idea w przemyśle lotniczym. Samolot Eclipse 500 wykorzystywany jest przez firmy prowadzące usługi przewozów tzw. taksówek powietrznych, mając możliwość przewozu 6 pasażerów z punktu do punktu, a nie od portu do portu, tak jak czynią to tradycyjne linie lotnicze. Aby zamysł ten mógł odnieść sukces, koszty związane z eksploatacją tego samolotu muszą być na odpowiednio niskim poziomie. Firma jest przekonana, że samolot Eclipse może dostarczyć wymagane osiągi za część kosztów jej obecnych konkurentów.
Jeśli chodzi o projekt Eclipse 500 VLJ, firma Eclipse zawarła długoterminowy kontrakt z oddziałem Simrit firmy Freudenberg-NOK na dostarczanie uszczelek do tego programu. Obie firmy współpracowały przy projektowaniu i w procesie uzyskiwania certyfikatów dla uszczelek drzwi i w wybieraniu odpowiednich materiałów dla części składowych silników wraz z firmą budującą silniki Pratt & Whitney Canada (P&WC).
Przy rosnących kosztach paliw, osiągi aerodynamiczne stawały się w coraz większym stopniu czynnikiem o znaczeniu krytycznym – twierdzi Vinay Nilkanth, wiceprezes zajmujący się rozwojem działalności biznesowej w firmie Simrit.
Wszystkie złącza, w których skrzydła umocowane są do kadłuba, wymagają stosowania aerodynamicznych uszczelek, a ponadto muszą zapewniać znakomite osiągi aerodynamiczne i ulepszać ogólną wydajność samolotu ? dodaje.
Firma Simrit ściśle współpracowała z personelem inżynieryjno-projektowym w procesie projektowania uszczelek drzwi firmy Eclipse. Wymieniliśmy informacje CAD i pliki IGUS przedstawiając zalecenia dotyczące współpracujących elementów składowych, aby uzyskać możliwie jak najlepszą opłacalność i skuteczność ? opowiada Nilkanth. Obserwowaliśmy znaczną poprawę w zakresie wartości danych w miarę realizowania procesu specyfikowania, aby projekt mógł uzyskać konieczne certyfikaty FAA i przyczynić się do otrzymania ogólnego certyfikatu dla samolotu.
Inżynierowie firmy Simrit pracowali razem z Eclipse w procesie analizy wartości i analizy projektu, skupiając uwagę na tolerancjach dla komponentów i zaleceniach w zakresie materiałów stosowanych do uszczelek drzwi.
We wrześniu 2006 roku amerykańska administracja lotnicza Federal Aviation Administration udzieliła pełnej autoryzacji dla Eclipse 500? VLJ. Nilkanth twierdzi, że firma Simrit jest dumna z pracy wykonanej wspólnie z Eclipse, ponieważ bez rozwiązania kwestii uszczelek drzwi uzyskanie certyfikatów byłoby znacznie opóźnione.
Odpowiedni dobór materiałów, projekt i innowacje technologiczne stanowiły atuty Eclipse, pomagając w przejściu procesu certyfikacji.
Jako napęd małego samolotu odrzutowego Eclipse wykorzystuje dwa PW610F silniki turbinowe firmy P&WC. Ponieważ firma Simrit również współpracuje bezpośrednio z P&WC, zapewniła zasoby techniczne konieczne do pomagania przy szczegółowych analizach wymaganych dla specyfikacji wyspecjalizowanych uszczelek i materiałów, łącznie z silikonowymi pierścieniami uszczelniającymi i pierścieniami o przekroju okrągłym przeznaczonymi dla silnika odrzutowego.
Jednym z wyzwań było określenie właściwych rozwiązań, aby zagwarantować zarówno niskotemperaturowe osiągi i niższe koszty w zastosowaniach związanych z wyższymi temperaturami. W przeciwieństwie do innych samolotów handlowych, takich jak Boeing 737 lub Airbus, samolot Eclipse 500? lata na nieco mniejszych wysokościach, przy których temperatury silnika nie są tak wysokie.
Naszym celem było dopasowanie oczekiwań dotyczących osiągów przy różnych temperaturach, starannie wybierając rodzaje stosowanych materiałów ? podkreśla Nilkanth.
Twierdzi, że największym wyzwaniem tego zastosowania było zrównoważenie zbliżania się do wysokotemperaturowych osiągów większego samolotu, jednocześnie osiągając osiągi niskotemperaturowe.
Na ogół musimy pracować z rozwiązaniami wysokotemperaturowymi, lecz materiały wysokotemperaturowe nie są tak dobre jak w przypadku niskotemperaturowych ? twierdzi. Zarówno wydajność paliwa, a nawet w jeszcze większym stopniu kompatybilność z konkretnymi paliwami do samolotów odrzutowych i smarami, okazały się istotne w spełnianiu wymagań związanych z tym konkretnym zastosowaniem.
Simrit ściśle współpracował z P&WC w celu oferowania zaleceń dotyczących właściwości materiałowych i testowania koniecznych do spełnienia warunków. Właściwości niskotemperaturowe, zwłaszcza właściwości szkła, to jeden z zastosowanych kryteriów, wraz z zachowywaniem cech fizycznych w większym zakresie temperatur i dopasowania do kompresji.
dn