Platforma kompleksowej diagnostyki FSA

    Możliwość szybkiej i bezbłędnej diagnostyki pojazdu za pomocą nowoczesnego sprzętu decyduje o konkurencyjności warsztatu samochodowego. Bosch opracował i wprowadził m.in. na polski rynek nowe urządzenia FSA, które umożliwiają diagnostykę poszczególnych komponentów pojazdu.

    NAJWAŻNIEJSZYMI ELEMENTAMI diagnoskopu FSA 720 są wszechstronny moduł pomiarowy oraz obszerny zestaw czujników

    Współczesne samochody są wyposażane w coraz większą liczbę podzespołów elektronicznych, które znacząco wpływają na bezpieczeństwo i warunki jazdy. Nowoczesne technologie umożliwiają kontrolowanie poziomu emisji spalin, wpływają na moc silnika, sterują układem hamulcowym i zawieszeniem. Obecnie udział elektroniki w wartości pojazdu to ponad 25%, a zgodnie z przewidywaniami udział ten zwiększy się do roku 2010 do ponad 33%. To wszystko sprawia, że naprawa auta staje się dla warsztatów samochodowych prawdziwym wyzwaniem, któremu nie będą mogły sprostać bez odpowiedniej techniki diagnostycznej.

    Na początku tego roku Bosch rozszerzył swoją ofertę diagnostyczną o serię modułowych diagnoskopów FSA – optymalne rozwiązanie dla warsztatów prywatnych oraz tych, które zajmują się naprawą różnych marek samochodów.

    FSA 740 jest systemem wózkowym o modułowej konstrukcji

    Urządzenie dostępne w trzech wersjach (FSA 720, 740 i 750) wyposażone jest w przyrządy pomiarowe, takie jak oscyloskop 50 MHz i multimetr. Można je zarówno przystosować do posiadanych systemów diagnostycznych, jak i stopniowo rozbudowywać do rozmiarów kompleksowego systemu diagnostyki warsztatowej. Przykładowo za pomocą modułu pomiarowego FSA można zmienić posiadany tester diagnostyczny KTS 520 lub 550 zintegrowany z komputerem PC w kompletny system umożliwiający diagnostykę sterowników oraz analizę systemów zamontowanych w pojeździe. Urządzenie FSA można ponadto uzupełnić o analizator spalin.

    Nowością jest generator sygnału umożliwiający kontrolę czujników wraz z przewodami doprowadzającymi oraz złączami wtykowymi bez konieczności demontażu, co ogranicza czasochłonną i często niepotrzebną wymianę części.

    Ciekawym rozwiązaniem zastosowanym w nowym diagnoskopie jest także fizyczna kontrola funkcjonowania szybkich systemów CAN-Bus czy możliwość prowadzenia długotrwałych, 24-godzinnych pomiarów prądu spoczynkowego akumulatora. W ocenie wyników pomiarowych pomocna jest opcja zapisywania w systemie krzywych porównawczych oraz, w razie konieczności, możliwość nałożenia danych na krzywą zmierzoną w pojeździe. Zapisując krzywe pomiarowe do wykorzystania w późniejszej pracy, mechanik tworzy jednocześnie własną bazę danych. Nowe modele FSA mogą być łączone z innymi systemami sieci warsztatowej ASA.

    Najważniejszymi elementami diagnoskopu FSA 720 są wszechstronny moduł pomiarowy oraz obszerny zestaw czujników. Urządzenie zostało stworzone dla warsztatów wyposażonych w komputery PC. Za pomocą zestawu dodatkowego można rozszerzyć moduł pomiarowy FSA 720, tworząc z niego kompletny system FSA 740.

    FSA 740 jest systemem wózkowym o modułowej konstrukcji. Oprócz modułu pomiarowego oraz zestawu czujników, w jego skład wchodzą: komputer PC z antyrefleksyjnym monitorem z aktywną matrycą, pilot zdalnego sterowania, drukarka oraz urządzenie do diagnostyki sterowników KTS 520 (dostępna jest także wersja bez KTS 520).

    FSA 750 to, podobnie jak model 740, kompletny system wózkowy, połączony jednak z przenośnym testerem diagnostycznym KTS 650. Urządzenie KTS 650 jest wykorzystywane tutaj również jako baza obsługowa, wskaźnikowa i obliczeniowa dla FSA.

    W standardowym wyposażeniu wszystkich modeli FSA znajduje się obszerny pakiet oprogramowania. Program podstawowy „System Soft plus” zawiera ogólne wskazówki dotyczące testowania i połączeń oraz kolejnych kroków procedury diagnostycznej, a także oprogramowanie dla multimetru i oscyloskopu. Program „Compact Soft plus“ obejmuje kontrolę komponentów, wskazówki dotyczące połączeń i testowania konkretnych pojazdów oraz poprawne dane dla poszczególnych kroków diagnostycznych. Dodatkowo dołączone zostały dane o około 40 podstawowych komponentach. Urządzenia pomiarowe systemów FSA są ponadto wspomagane przez oprogramowanie warsztatowe ESI[tronic], które zapewnia dostęp do wszelkich istotnych informacji dotyczących pojazdu oraz przebiegu procedury diagnostycznej. Uwzględniając diagnostykę sterowników, oprogramowanie pokrywa około 95% potrzeb rynku.