Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Załogowy samolot napędzany energią słoneczną

-- czwartek, 01 maj 2008

Ogniwa fotowoltaiczne będą wbudowane do wielowarstwowej struktury kompozytowej opracowanej przez szwajcarskiego dostawcę materiałów Decision SA

Najbardziej zaawansowanym projektem związanym z produkcją ultralekkiego samolotu może być szwajcarski projekt budowy załogowego samolotu napędzanego energią słoneczną.

W roku 2010 samolot Solar Impulse spróbuje swych sił w locie załogowym nad Atlantykiem. 

– Posuniemy technologię kompozytową naprzód dwa a nawet trzy razy dalej od miejsca, w którym tkwi obecnie, – twierdzi André Borschberg, były pilot Szwajcarskich Sił Powietrznych i dyrektor projektu zwanego pod nazwą Solar Impulse. Rozpiętość skrzydeł finalnego modelu wynosić będzie 80 m, tyle samo co w przypadku Airbusa A380, ważącego 560 ton. Pojazd powietrzny, który podczas swego lotu dookoła globu będzie pilotowany między innymi przez Borschberg’a, będzie ważył tylko 2 tony. To mniej więcej tyle samo, co typowy samochód.

Aby dostarczyć energię świetlną i naładować akumulatory litowe znajdujące się na pokładzie samolotu, pojazd powietrzny będzie potrzebował około 12 KM, jest to w przybliżeniu taka sama moc silnika, jaką dysponowali bracia Wright w swym locie na pokładzie Kitty Hawk. Gęstość baterii musi wynosić w przybliżeniu 200 wh/kg, mimo zróżnicowanych warunków temperaturowych w przedziale od 80° do -60° C.

Ogniwa słoneczne - wykonane z silikonu monokrystalicznego o grubości około 150 mikronów o wydajności około 20 procent - będą rozmieszczane na łącznej powierzchni 200 m² obejmującej skrzydła i statecznik poziomy, której pilot - zdaniem Borshberg’a - stanie przed wyzwaniem kontrolowania lotu, zwłaszcza gdy uwzględni się bardzo niskie prędkości około 70 km/godzinę.

Jednostki fotowoltaiczne będą wbudowane w wielowarstwową strukturę kompozytową. Struktura ta, to poszycie kompozytowe wzmocnione włóknem węglowym spojone z rdzeniem o niskiej gęstości takim jak balsa, pianka polimerowa czy wypełniacz ulowy. Zapewniają one wysoką wytrzymałość mechaniczną i małą wagę. Naciąganie blachy węglowej o grubości jedynie paru dziesiętnych części milimetra na długość 20 metrów jest jednym z głównych prób testowych projektu.


Przeczytaj także

 

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

Autodesk DAY 2022 | Przemysł Maszynowy
2022-05-25 - 2022-05-25
Miejsce: Online

Katalog

Sparkrobots
Sparkrobots
Roździeńska 1B
40-382 Katowice
tel. 570 670 969

zobacz wszystkie



O nas   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Polecane strony   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2022 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce