Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Wyścig robotów

-- czwartek, 01 maj 2008

Wyścig Urban Challenge zorganizowany przez Amerykańską Agencję Zaawansowanych Projektów Badawczych Obrony Departamentu (DARPA) oraz inne projekty samobieżnych pojazdów wojskowych pokazują jak postęp technologii robotyki może udoskonalić systemy wspomagania kierowcy.

Boss, zrobotyzowany Chevy Tahoe, zajął pierwsze miejsce w wyścigu pojazdów samobieżnych sponsorowanych przez Amerykańską Agencję Zaawansowanych Projektów Badawczych Departamentu Obrony, który odbył się w zeszłym

Czy Wujek Sam potrzebuje w pełni samobieżnych pojazdów-robotów? Biorąc pod uwagę fakt, że na projekty i budowę wojskowych bezzałogowych pojazdów powietrznych, lądowych i podwodnych przekazuje się fundusze rozwojowo-zaopatrzeniowe rzędu miliardów dolarów, można by kategorycznie odpowiedzieć „tak”. Jednak odpowiedź na to pytanie nie jest taka prosta, jeśli do tego wszystkiego dołączymy kwestię kompletnej autonomii.

Wojsko stosuje już pojazdy bezzałogowe i najprawdopodobniej będzie korzystało z jeszcze większej ich ilości w ciągu najbliższych lat. Na przykład dowództwo wojsk lądowych w Iraku i Afganistanie wykorzystuje małe roboty do unieszkodliwiania niewypałów. Projekt wojskowy Systemy Bojowe Przyszłej Generacji (Future Combat Systems) uwzględnia małe, jak i duże bezzałogowe pojazdy naziemne począwszy od Małego Bezzałogowego Pojazdu Naziemnego ważącego niecałe 14 kG aż po 2,5 tonowe Wielozadaniowe Wozy Techniczne i Ciężarówki Wojskowe (zobacz artykuł uzupełniający na stronie 32). Bezzałogowe pojazdy podwodne wykorzystywane są przez Marynarkę Wojenną m.in. do poszukiwania min.

Również niebo nad obszarami objętymi działaniami wojennymi roi się od bezzałogowych samolotów. Steve Zaloga, starszy analityk wojskowy Teal Group i jeden z autorów studium 2008 na temat bezzałogowych statków powietrznych (UAV), mówi, że wojsko w 2006 roku było w posiadaniu 520 samolotów UAV podczas, gdy w roku 2002 miało ich zaledwie 127. – Nie tylko jest coraz więcej aparatów UAV, również wykorzystuje się je znacznie częściej – twierdzi Zaloga, dodając, że te bezzałogowe samoloty w 2006 spędziły w powietrzu ponad 160.000 godzin, podczas, gdy w roku 2002 było to zaledwie 30.000 godzin.


Przeczytaj także

 

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

Katalog

Sparkrobots
Sparkrobots
Roździeńska 1B
40-382 Katowice
tel. 570 670 969

zobacz wszystkie



O nas   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Polecane strony   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2022 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce