Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Wyruszamy na wodorową autostradę

-- piątek, 28 listopad 2008

Pomimo wszystkich jeszcze nierozwiązanych kwestii, dobrze by było, żeby pojazdy FCV stały się rzeczywistością, szczególnie z powodu spalin. W chwili, gdy na emisje gazów cieplarnianych nakładane są obowiązkowe limity, pojazdy FCV staną się bardziej atrakcyjne i mogłyby zacząć pojawiać się na rynku w latach 2010 – 2012. Equinox posiada cztery otwory w tylnej części u dołu, poprzez które wydostają się spaliny z jednostki silnikowej w postaci pary wodnej. Jest to podobny kondensat, jaki wytwarzamy oddychając w zimnym powietrzu. Pojazdy FCV w ogóle nie wytwarzają NOX ani CO2, pomimo że podczas wykonywania obliczeń całkowitego bilansu emisji dwutlenku węgla od produkcji do spalenia w silniku auta otrzymuje się względnie niewielkie zanieczyszczenie. Na przykład, jeśli elektryczność jest pobierana z sieci, wiąże to wodór ze śladową ilością węgla.

Jestem wielkim entuzjastą idei pojazdów FCV i mam nadzieję, że producentom samochodów i elektrowniom uda się wprowadzić je w życie. Zakładając niezawodność, wygodę, dostępną cenę i kilka kompromisów względem pojazdów, zdecydowałbym się na zakup takiego pojazdu w jednej chwili.

dn


Płynna zmiana

Redaktorka strony internetowej Regina Lynch również wzięła udział w jeździe próbnej FC Equinox — oto jej wrażenia.

Pierwszą rzeczą, o jaką John Dodge zapytał mnie, kiedy usiadłam za kierownicą Equinox, było: jaką różnicę dostrzegam — i pierwsza rzecz, jaka przyszła mi do głowy, to „nic”. Oczywiście technologia i źródło zasilania pojazdu są rewolucyjne, a korzyści dla środowiska naturalnego niewiarygodne — ale prowadzenie z nastawieniem, z jakim przeciętny kierowca jedzie do pracy lub by obejrzeć mecz dzieci, nie było trudnym zadaniem.

Aby technologia ogniw paliwowych mogła przyjąć się na rynku samochodów, pojazd będzie musiał zająć miejsce wśród aut należących do głównego nurtu. Wybór GM, by wykorzystać uznany SUV Equinox, jako kandydata do zainstalowania ogniwa paliwowego, był trafiony. Podejmując decyzję dotyczącą zakupu pojazdu FCV, klienci będą brać pod uwagę nie tylko wartości ekologiczne czy ekonomiczne, ale również praktyczność pojazdu. Dla jednych, w samochodzie nadal pomieścić się musi sprzęt sportowy czy kampingowy. Inni, potrzebujący mniej miejsca, uważają, że skoro tę technologię można zastosować w pojeździe typu SUV, to na pewno uda się ją także dopasować do mniejszego samochodu. A przejście z benzyny na wodór musi być jak najbardziej płynne.

I taki właśnie jest ten wóz. Od razu zauważyłam niezwykłe przyspieszenie — a układ hamowania z odzyskiwaniem energii daje trochę inne odczucia, niż konwencjonalny. Ale jeśli chodzi o pozostałe kwestie, nie było konkretnej, wyróżniającej się cechy, która bezustannie przypominałaby mi, że prowadzę pojazd FCV. Uważam, że to wspaniałe, gdyby przystosować go do głównego nurtu na rynku.

Proces uzupełniania paliwa generalnie również jest podobny — zdjąć nasadkę, podnieść dyszę i napełnić. Jedno, co zauważyliśmy z Johnem podczas jazdy próbnej Equinox FC, to satysfakcja, z jaką śmigaliśmy obok stacji benzynowych w wozie napędzanym wodorem.

 

 

Więcej artykułów na temat wodoru jedynie na stronie internetowej

  • Czemu poza nielicznymi przedsiębiorstwami wydobycia ropy wszystkie pozostałe petrochemie stoją z boku?
  • Tworzenie rynku: DOE intensywnie angażuje się w wyzwania techniczne.
  • Jak wytwarza się wodór?
  • Video Equinox firmy Chevy napędzanego wodorowym ogniwem paliwowym
  • Fotografie
  • Ekskluzywne wpisy w blogu DN i kolumnach dotyczących wodoru


Przeczytaj także

 

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

Fabryka Roku 2020
2020-12-09 - 2020-12-09
Miejsce: Warszawa
Konferencja DESIGNTECH 2021
2021-03-04 - 2021-03-04
Miejsce: Wrocław
Konferencja i Wystawa SMART AUTO 2021
2021-05-27 - 2021-05-27
Miejsce: Wrocław
Konferencja i Wystawa BATTERY POWER 2021
2021-05-27 - 2021-05-27
Miejsce: Wrocław



O nas   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Polecane strony   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2020 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce