Wyruszamy na wodorową autostradę
-- piątek, 28 listopad 2008
Kolejną różnicę w wyglądzie zewnętrznym stanowią wloty powietrza umieszczone w miejscu, gdzie w modelu konwencjonalnym znajdują się światła przeciwmgielne. Mają one za zadanie chłodzić zespół silnikowy, który pracuje przy znacznie niższych temperaturach (60oC – 80oC), niż silnik spalania wewnętrznego. Chłodzenie stanowi techniczne wyzwanie, kiedy silnik pracuje przy temperaturze znacznie bliższej temperaturze powietrza otoczenia, mówi Colquitt.
Sposób działania ogniw paliwowych jest prosty. Najpierw cząsteczki wodoru pochodzące z wody są przekształcane w gaz, z wykorzystaniem elektryczności oddzielającej je od cząsteczki tlenu (H2O). Proces ten, znany jako elektroliza, może być przeprowadzany bezpośrednio na stacji paliw, w pracującej na dużą skalę fabryce lub nawet w garażu użytkownika, kiedy zostaną stworzone domowe urządzenia do takiej elektrolizy. Wewnątrz pojazdu gaz jest podawany do części anodowej ogniwa paliwowego, gdzie elektrony wodoru wytwarzają prąd elektryczny. W tym samym czasie protony wodoru przechodzą przez powleczoną platyną membranę do części katodowej ogniwa paliwowego, mieszają się z tlenem i zamieniają w parę wodną, która jest wypuszczana poprzez wydech pojazdu. Elektrony wodoru nie mogą przedostać się przez membranę i pozostają w części anodowej, by wytworzyć prąd. (Formalnie rzecz biorąc wodór nie jest paliwem. Jest to raczej nośnik energii, który może wytworzyć elektryczność).
Innymi słowy, ogniwa paliwowe w Equinox odwracają proces, który został rozpoczęty w urządzeniu do elektrolizy firmy Shell. Gdy większość gazu wodorowego pozyskiwana jest z gazu naturalnego z wykorzystaniem procesu znanego jako rozpad wody w reakcji SMR (steam methane reforming), może on zostać wyprodukowany praktycznie wszędzie, z zastosowaniem elektrolizy, przy użyciu wody i elektryczności pochodzącej z sieci lub źródła odnawialnego, takiego jak silnik wiatrowy. Urządzenie do elektrolizy firmy Shell wymaga od 55 do 80 kWh i ok. 2 l wody, by wyprodukować 1 kg wodoru, co równa się 1 galonowi benzyny (3,78 l.) jako gęstości energii.