Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Wyruszamy na wodorową autostradę

-- piątek, 28 listopad 2008

Oprócz płynnej, niestopniowanej mocy skierowanej do przednich kół, najbardziej zauważalną różnicą w porównaniu z pojazdem napędzanym benzyną, którym przyjechaliśmy do Nowego Jorku, były hamulce. 75 procent zdolności hamującej w Equinox to hamowanie odzyskiem energii, co oznacza, że jest ono zapewniane przez opór silnika elektrycznego. Hamowanie z odzyskiwaniem energii przekazuje również moc z powrotem do akumulatora z wodorku niklu, służącego ogniwu paliwowemu 400 jako rezerwowy. Pedał wydawał się bardziej miękki, niż w przypadku konwencjonalnych hamulców ze wspomaganiem do chwili, aż wcisnąłem go mocno, by docisnąć płytki cierne do tarcz.

Łącznie przejechaliśmy ok. 110 km tym modelem Equinox, osiągając średni przejazd 75 km na jednym kilogramie paliwa, co stanowi równoważnik galona (3,78 l.) benzyny znany jako GGE. Nie jest to zły wynik dla 2,7-tonowego, czteroosobowego pojazdu zapewniającego obszerne miejsce na bagaż, jak na mały SUV. Departament Energii celuje w cenę 2-3 USD na kilogram bez opodatkowania.

Uruchamianie pojazdu odbywa się w taki sam sposób, jak w przypadku pojazdu konwencjonalnego. Kierowca obraca kluczyk i musi odczekać kilka sekund, by wodór zaczął być dostarczany ze zbiorników do ogniwa paliwowego. Wskaźniki na dwóch największych instrumentach — kilowaty x 10 oraz km/godz — wykonują szybki obrót o 180 stopni, i powracają do zera. Następnie można usłyszeć przemieszczanie się gazu poprzez przewody do ogniwa paliwowego. Pozostałe przyrządy to wskaźnik ilości paliwa, w tym przypadku wodoru, nie mający większego znaczenia wskaźnik temperatury, który stanowi pozostałość po masowo produkowanym modelu Equinox, typowy, cyfrowy licznik przebiegu samochodu oraz dane takie, jak mile na kilogram. Znajdujący się pośrodku deski rozdzielczej ekran LCD wyświetla typowe szczegóły stacji radiowej, elementy sterowania klimatyzacją i GPS, ale również animację wodoru przemieszczającego się do ogniw paliwowych, przekształcania wodoru z powrotem w wodę oraz elektronów przenoszonych do silnika.


Przeczytaj także

 

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

Fabryka Roku 2020
2020-12-09 - 2020-12-09
Miejsce: Warszawa
Konferencja DESIGNTECH 2021
2021-03-04 - 2021-03-04
Miejsce: Wrocław
Konferencja i Wystawa SMART AUTO 2021
2021-05-27 - 2021-05-27
Miejsce: Wrocław
Konferencja i Wystawa BATTERY POWER 2021
2021-05-27 - 2021-05-27
Miejsce: Wrocław



O nas   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Polecane strony   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2020 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce