Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Wyruszamy na wodorową autostradę

-- piątek, 28 listopad 2008

Equinoxa wyposażonego w ogniwo paliwowe prowadziło się doskonale i z przyjemnością przyjrzałem mu się z bliska. Wiele lat temu byłem właścicielem Blazer S-10, surowego, podobnego do ciężarówki pojazdu będącego dalekim przodkiem Equinox.

FCV Equinox posiada bezpośredni napęd z silnika na koła, bez przekładni. Wytwarza moment obrotowy o wartości 311 Nm. Oficjalnie GM twierdzi, że samochód przyspiesza od 0 do 100 km/godz w czasie krótszym, niż 12 sek. i osiąga maksymalną prędkość 160 km/ godz. Faktycznie tak jest, ale ten FCV przekraczał prędkość 160 km/ godz, a przyspieszenie od 0 do 100 km/godz zajmowało mu, według moich szacunków, 5 sek. Silniki elektryczne są bardzo potężne i ten zainstalowany w Equinox nie stanowi wyjątku. Przyspieszanie jest jednostajne i płynne. Wydaje się, że odbywa się w taki sam sposób przy 8 km/godz jak i przy 80 km/godz. Osobiście osiągnąłem maksymalną prędkość 136 km/godz, jadąc wraz z inżynierem GM Chrisem Colquitt i Lynch. Pomyślałem, że żaden policjant nie zatrzyma samochodu, który z zewnątrz udekorowany jest grafiką ogłaszającą, że posiada czysty mechanizm działający z wykorzystaniem wodoru.

Otwory, przez które wydostają się ekologiczne spaliny w postaci pary wodnej.

Equinox generuje znaczny hałas podczas jazdy, prawdopodobnie dlatego, że nie posiada silnika ze spalaniem wewnętrznym (ICE), który by go tłumił. Podczas pracy bez obciążenia słychać było jednostajny furkot powietrza i klikanie w momencie hamowania. Colquitt z firmy GM stwierdził, że furkotanie może być powodowane wodorem przemieszczającym się w przewodach, ze zbiorników umieszczonych z tyłu do ogniwa paliwowego, znajdującego się pod pokrywą komory silnikowej samochodu. W krótkim czasie, przez jaki mogliśmy korzystać z pojazdu, wymienione różnice pomiędzy modelem Equinox wyposażonym w ogniwo paliwowe i jego odpowiednikiem zasilanym benzyną nie były niczym więcej jak tylko drobnostkami. Poza mniejszym zasięgiem, uzupełnianiem paliwa i niepewnością co do niezawodności, zauważyć można jedynie kilka różnic. GM mówi, że okres eksploatacyjny ogniw paliwowych Equinox wynosi ok. 80 500 km. Jest to wynik, który będzie musiał być podniesiony do ponad 240 000 km, by model mógł wejść na rynek komercyjny. Equinox, którym jechaliśmy, miał na liczniku jedynie 4300 km.


Przeczytaj także

 

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

Autodesk DAY 2022 | Przemysł Maszynowy
2022-05-25 - 2022-05-25
Miejsce: Online

Katalog

Sparkrobots
Sparkrobots
Roździeńska 1B
40-382 Katowice
tel. 570 670 969

zobacz wszystkie



O nas   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Polecane strony   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2022 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce