Wyruszamy na wodorową autostradę
-- piątek, 28 listopad 2008
Otwory wentylacyjne w Equinox firmy Chevy wyposażonym w ogniwo paliwowe wodoru służą do chłodzenia (u dołu z lewej i z prawej) i zastępują światła przeciwmgielne w Equinox produkowanym przez GM.
Na początku maja spędziłem słoneczny ranek na przedmieściach Nowego Jorku, prowadząc pojazd wyposażony w ogniwo paliwowe (Fuel Cell Vehicle - FCV) czwartej generacji firmy General Motors. Przy rosnących cenach benzyny i zwiększającym się nagromadzeniu gazów cieplarnianych wprowadzenie choćby eksperymentalnych pojazdów FCV nie mogłoby odbyć się w bardziej dogodnej chwili. Jak dotąd, przedstawionych zostało ok. 45 modeli, wszystkie z nich eksperymentalne.
Wybrałem się do Centrum Szkoleniowego GM w Ardsley, NY, mieszczącego się nieco na północ od New York City. Samochód, o którym mówimy, to SUV Equinox firmy Chevrolet z 2008 r. wyposażony w ogniwo paliwowe 400, które zapewnia 93 kW mocy, zasilające trójfazowy napędowy silnik elektryczny o mocy 123 KM. Ze zbiornikiem pełnym wodoru — tak naprawdę Equinox posiada trzy zbiorniki — ten pojazd FCV posiada określony zasięg, wynoszący ponad 250 km, a czasem osiąga nawet 320 km. Byłem bardzo podekscytowany, że mogę prowadzić samochód przyszłości, który zapowiada uwolnienie nas od baronów ropy i który nie wytwarza CO2 ani NOx. Zanim ogłosimy uniezależnienie się od ropy, potrafię jednak realistycznie spojrzeć na podstawowe i powiązane ze sobą problemy techniczne i ekonomiczne, jakie pozostają nierozwiązane.
GM jest na dobrej drodze do opracowania pojazdów wodorowych. Firma ta zbudowała samochód 100 FCV Equinox we wspólnej z Suzuki fabryce w Ingersoll, Ontario, jako część operacji Operation Driveway, która ma na celu umożliwienie konsumentom, osobom znanym i mediom dostępu do pojazdów FCV. Połowa samochodów znajduje się w obszarze Los Angeles, a pozostała część została rozdzielona pomiędzy Ardsley i Washington. Pojazdy FCV firmy GM, które powstały przed modelem Equinox wyposażonym w ogniwo paliwowe, to EVI, FCV Zafira firmy Opel i Sequel firmy Chevy.