Wizjer optyczny
-- czwartek, 01 maj 2008
Coraz częstsze wykorzystywanie przez wojsko serwonapędów w systemach sprzętu bojowego takiego, jak np. pojazd opancerzony firmy Stryker - świadczy, jak odporne mogą być te układy napędowe.
Największą uwagę zwraca uzbrojenie Stryker’a , jednak ten pojazd bojowy charakteryzuje się również nowoczesnym wizjerem optycznym
z serwonapędem, który umożliwia dowódcy obserwację pola walki.
Armia Stanów Zjednoczonych nie zawsze przoduje, jeśli chodzi o technologię serwonapędów.
Jak podkreśla John Riley, starszy inżynier ds. zastosowań w firmie Galil Motion Control, wojsko pozostaje w tyle za resztą uprzemysłowionego świata pod względem zastosowania serwonapędów, przynajmniej w dziedzinie wyposażenia sprzętowego na polu walki. – Ogólnie rzecz biorąc, wojsko ze zrozumiałych zresztą powodów, jest konserwatywne – stwierdza Riley.
Ta skłonność do konserwatyzmu jest w pełni uzasadniona, biorąc pod uwagę fakt, że w grę wchodzi życie żołnierzy. Wiele zastosowań dla sprzętu wykorzystywanego na polu walki nie wymaga aż takiej precyzji, która niezbędna jest w przemysłowych układach napędowych najwyższej jakości, takich jak tych stosowanych w produkcji półprzewodników. – Zastosowania wojskowe mogą być precyzyjne – twierdzi Riley, – jednak nie oznacza to, że muszą one umożliwiać umieszczenie płytki półprzewodnikowej z dokładnością do części dziesiętnych nanometra.
Jednak gdy wojsko zaczyna już korzystać z serwonapędów, przoduje w solidnym ich wykonaniu. Riley twierdzi, że wojsko określa zazwyczaj wymagania związane z zakresem temperaturowym, obciążeniem uderzeniowym i wibracyjnym oraz obudową, które znacznie przekraczają parametry serwonapędów wykorzystywanych w przemyśle.
Dobrym przykładem możliwości zastosowania serwonapędów w pojazdach wojskowych, może być Stryker armii Stanów Zjednoczonych. Należy on do rodziny opancerzonych, ośmiokołowych pojazdów bojowych z napędem na wszystkie koła, który obecnie wykorzystywany jest w Iraku. Wśród zaawansowanych technologii zastosowanych w Stryker’ze jest optyczny system wizyjny udostępniający dowódcy 360 stopniowe pole widzenia pola walki – bez konieczności wystawiania głowy z pojazdu.