Spoiwa początkiem rewolucji w dziedzinie montażu
-- poniedziałek, 01 grudzień 2008
Próby firmy Lotus
Jason Rowe, główny inżynier mechaniki w fi rmie Lotus, twierdzi, że – ogólnie rzecz biorąc, wyzwaniem przemysłu motoryzacyjnego jest zwiększenie oszczędności paliwa przy jednoczesnym ulepszeniu bezpieczeństwa i wydajności oraz utrzymaniu ceny na przystępnym poziomie. W najnowszym raporcie badawczym Lowe podkreśla: Jednym z ostatnich postępów w technologiach spoiw jest wydajność strukturalnych wiązań adhezyjnych.
Zastosowania wiązania adhezyjnego w Europejskim panelu autobusu.
Lotus w swojej konstrukcji VVA (versatile vehicle architecture) wprowadzonej w roku 2005, która składa się głównie z kształtowników aluminiowych, wykorzystuje spoiwa strukturalne łącznie z mechanicznymi technikami mocowania. Zamiast zgrzein punktowych stosowane są nity samodziurkujące. Przytrzymują one połączoną konstrukcję podczas trwania procesu spajania i zapobiegają zdzieraniu się spoiwa w momencie kolizji. Spoiwa strukturalne utwardzane cieplnie stanowią podstawowy środek łączący. Mówi się, że system ten zapewnia wyjątkową sztywność skrętną.
Połączenie nitów samodziurkujących (self-piercing rivets - SPR) oraz wiązań adhezyjnych daje w rezultacie spoinę o znacznie większej odporności na zdzieranie, aniżeli samo wiązanie oraz trzy razy bardziej wytrzymałą, aniżeli gwarantuje to samo nitowanie – stwierdza Rowe. Dodatkowo nity typu SPR umożliwiają usunięcie oprzyrządowania zanim spoiwo ulegnie utwardzeniu, przy zachowaniu geometrii i wymiarów bez konieczności specjalnego nakładania przez powłokę galwaniczną. Trzeba było zastosować nową metodę, gdyż zgrzewanie punktowe jak i spawanie techniką MIG może pogorszyć jakość aluminium.
Lotus stosuje technologię VVA w swych nadchodzących samochodach sportowych 2+2. Lotus, niegdyś będący częścią GM, produkuje samochody sportowe i działa jako podmiot doradztwa inżynieryjnego, który jest własnością malezyjskiego przedsiębiorstwa produkcyjnego.
Pierwszym amerykańskim pojazdem, przy produkcji którego w dużym stopniu wykorzystano nowe spoiwa odporne na kolizje, był pickup Ford F–150, który otrzymał od Amerykańskiego Instytutu Ubezpieczeniowego Bezpieczeństwa Drogowego najwyższą w swojej klasie ocenę w zakresie wytrzymałości na kolizje. Po raz pierwszy również zastosowano spoiwo odporne na kolizje, które nie wymagało korzystania z podgrzewanych pomp.
Oto przykłady innych nowych modeli korzystających z większego zastosowania spoiw strukturalnych: