Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Spoiwa początkiem rewolucji w dziedzinie montażu

-- poniedziałek, 01 grudzień 2008

Próby firmy Lotus

Jason Rowe, główny inżynier mechaniki w fi rmie Lotus, twierdzi, że – ogólnie rzecz biorąc, wyzwaniem przemysłu motoryzacyjnego jest zwiększenie oszczędności paliwa przy jednoczesnym ulepszeniu bezpieczeństwa i wydajności oraz utrzymaniu ceny na przystępnym poziomie. W najnowszym raporcie badawczym Lowe podkreśla: Jednym z ostatnich postępów w technologiach spoiw jest wydajność strukturalnych wiązań adhezyjnych.

Zastosowania wiązania adhezyjnego w Europejskim panelu autobusu.

Lotus w swojej konstrukcji VVA (versatile vehicle architecture) wprowadzonej w roku 2005, która składa się głównie z kształtowników aluminiowych, wykorzystuje spoiwa strukturalne łącznie z mechanicznymi technikami mocowania. Zamiast zgrzein punktowych stosowane są nity samodziurkujące. Przytrzymują one połączoną konstrukcję podczas trwania procesu spajania i zapobiegają zdzieraniu się spoiwa w momencie kolizji. Spoiwa strukturalne utwardzane cieplnie stanowią podstawowy środek łączący. Mówi się, że system ten zapewnia wyjątkową sztywność skrętną.

Połączenie nitów samodziurkujących (self-piercing rivets - SPR) oraz wiązań adhezyjnych daje w rezultacie spoinę o znacznie większej odporności na zdzieranie, aniżeli samo wiązanie oraz trzy razy bardziej wytrzymałą, aniżeli gwarantuje to samo nitowanie – stwierdza Rowe. Dodatkowo nity typu SPR umożliwiają usunięcie oprzyrządowania zanim spoiwo ulegnie utwardzeniu, przy zachowaniu geometrii i wymiarów bez konieczności specjalnego nakładania przez powłokę galwaniczną. Trzeba było zastosować nową metodę, gdyż zgrzewanie punktowe jak i spawanie techniką MIG może pogorszyć jakość aluminium.

Lotus stosuje technologię VVA w swych nadchodzących samochodach sportowych 2+2. Lotus, niegdyś będący częścią GM, produkuje samochody sportowe i działa jako podmiot doradztwa inżynieryjnego, który jest własnością malezyjskiego przedsiębiorstwa produkcyjnego.
Pierwszym amerykańskim pojazdem, przy produkcji którego w dużym stopniu wykorzystano nowe spoiwa odporne na kolizje, był pickup Ford F–150, który otrzymał od Amerykańskiego Instytutu Ubezpieczeniowego Bezpieczeństwa Drogowego najwyższą w swojej klasie ocenę w zakresie wytrzymałości na kolizje. Po raz pierwszy również zastosowano spoiwo odporne na kolizje, które nie wymagało korzystania z podgrzewanych pomp.

Oto przykłady innych nowych modeli korzystających z większego zastosowania spoiw strukturalnych:


Przeczytaj także

 

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

Autodesk DAY 2022 | Przemysł Maszynowy
2022-05-25 - 2022-05-25
Miejsce: Online

Katalog

Sparkrobots
Sparkrobots
Roździeńska 1B
40-382 Katowice
tel. 570 670 969

zobacz wszystkie



O nas   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Polecane strony   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2022 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce