Przemysł samochodowy spieszy w stronę ERY ETANOLU
-- piątek, 28 listopad 2008
Przeróbka silników
Fakt, że etanol zaczął być postrzegany jako rozwiązanie problemów energetycznych, nie powinien dziwić. Podczas embargo na ropę w 1970 r. zwrócono już na niego na krótko uwagę, jako na alternatywną formę energii. Do napędzania pojazdów Forda wyposażonych w silnik diesla już sto lat temu wykorzystywane były różne formy etanolu. Dzięki temu sposoby produkcji etanolu są obecnie dobrze znane i akceptowane.
W większości przypadków skrobia zamieniana jest na cukier, a następnie na alkohol w taki sam sposób, jak to było robione od początku świata – dodaje Caupert. Zmieniło się jedynie to, że proces ten jest teraz prostszy, bardziej wydajny i ekonomiczny.
Dla producentów samochodów wadą etanolu jest to, że wymaga on zmian konstrukcyjnych silników. Ponieważ powoduje korozję, niektóre komponenty będą wymagały zmiany, a inne trzeba będzie dodać. Na przykład pompy paliwa i czujniki poziomu paliwa będą musiały być bardziej wytrzymałe, by sprostać surowym wymogom narzucanym przez alkohol. Oprócz tego, niektóre zbiorniki paliwa i przewody paliwowe mogą wymagać wymiany, zależnie od ich obecnej konstrukcji.
Plastikowe zbiorniki paliwa sprostają E85 – stwierdza Coleman Jones, kierownik wdrażania biopaliw w GM. Ale metalowy zbiornik paliwa zazwyczaj nie znosi alkoholu tak dobrze.
Jones przekonuje, że w niektórych pojazdach również będą wymagały wymiany systemy przewodów paliwowych wraz z głowicami cylindrowymi. Wszystkie silniki będą potrzebowały wymiany wtryskiwaczy paliwa.
Ponadto, GM i inni producenci samochodów zazwyczaj przepisują oprogramowanie sterujące silnikiem. Nowe oprogramowanie odpowiedzialne jest za wykrywanie tego, czy samochód spala benzynę, czy etanol, co czasem nie jest proste. Moduł ECU, wykorzystując istniejące czujniki tlenu w połączeniu ze specjalnym algorytmem oprogramowania, może „zobaczyć”, że współczynnik powietrze-paliwo uległ zmianie i na tej podstawie rozpoznać obecność etanolu, nie myląc jej z innymi przypadkami takimi, jak przedostawanie się powietrza do układu, czy słaba pompa paliwa.