Plastiki
-- niedziela, 01 czerwiec 2008
Maleńkie, szklane mikrokulki działają jak łożyska kulkowe, poprawiając zdolność płynięcia mas plastycznych i umożliwiając produkcję bardziej skomplikowanych elementów. Nowa mikrokulka o nazwie 3M Performance Additive iM30K jest pierwszą pustą w środku, szklaną mikrokulką w asortymencie szklanych bąbelków wytwarzanych przez 3M, które są w stanie wytrzymać wysokie wartości ciśnienia występujące w technologii łączenia termoplastycznego, formowania wtryskowego i wytłaczania, stosowanej w przemyśle tworzyw sztucznych. Nowa mikrokulka, wykonana ze szkła borokrzemianowego, jest nierozpuszczalna w wodzie, stabilna chemicznie i zawiera małą ilość alkaliów. Jest o 40 procent bardziej wytrzymała niż wcześniejsze typy najlepszej jakości wysokowytrzymałych szklanych mikrokulek wytwarzanych przez 3M, będąc jednocześnie o połowę mniejsza – jej średnica wynosi zaledwie 17 μm. Odporność na zgniatanie izostatyczne nowej mikrokulki wynosi 2.000 bar (200 MPa).
Zalewane odpowietrzniki
Termoplastyczny elastomer wykorzystywany jest do produkcji uszczelek odpowietrzników montowanych w podszybiu w dwóch typach samochodów marki Peugeot. Powodem tego jest niezwykłe połączenie gumopodobnych właściwości mechanicznych oraz odporności na działanie warunków atmosferycznych. Umieszczony między przednią szybą a przedziałem silnikowym otwór wentylacyjny, rozciągający się na całą szerokość pojazdu sprawia, że świeże powietrze może przenikać z zewnątrz do wnętrza pojazdu. W samochodach z serii Peugeot 207 i 307, wykonane z elastomeru termoplastycznego Tekron uszczelki o długości do 1,5 metra są formowane (nalewane) na podłoże odpowietrznika ze wzmocnionego szkłem polipropylenu. Nalewanie jest częścią pojedynczego cyklu formowania trzyczęściowego elementu, składającego się z polipropylenowego (PP) podłoża strukturalnego, uszczelki z Tekronu oraz zabudowanego na stałe wziernika, przez który można sprawdzić numer nadwozia pojazdu.