Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Ograniczniki momentu obrotowego o właściwościach serwomechanizmu z blokadą kulkową

-- czwartek, 07 maj 2009

Jako główne lub rezerwowe urządzenie zabezpieczające, wolne od luzów ograniczniki momentu obrotowego z kulkowym mechanizmem zapadkowym pełnią rolę mechanicznych wyłączników automatycznych, mających ochraniać napęd maszyny, precyzyjnie (± 5 procent momentu obrotowego) i praktycznie natychmiast (<3 milisekundy) rozłączając napęd i napędzane elementy w przypadku blokady lub awarii maszyny. Powszechnie popełnianym błędem jest zakładanie, że ograniczenie dopływu prądu do napędu ochroni tym samym układ mechaniczny przed przeciążeniem, chociaż w przypadku umieszczenia, na przykład, na wyjściu ślimaka serwomechanizmu lub przekładniach planetarnych, precyzyjne ograniczniki momentu obrotowego chronią układ mechaniczny przed odbitą bezwładnością obciążenia, w którym to przypadku ilość energii wystarczająca do spowodowania uszkodzeń zostaje dostarczona na długo przed uderzeniem. Luz, powtarzalność i czas reakcji są kluczem do pomyślnego wykorzystania mechanicznych ograniczników momentu obrotowego w zastosowaniach serwomechanizmów o dużych prędkościach.

Łożyska kulkowe, ułożone w jeden lub kilka rzędów, są precyzyjnie dociskane do płytki napędzanej za pomocą sprężyny, wysuwając się z niej w przypadku przeciążenia w czasie krótszym od 3 milisekund, rozłączając podzespoły napędzające i napędzane. Ponowne sprzęgnięcie wykonywane jest ręcznie lub automatycznie.

W zastosowaniach wiążących się z dużymi prędkościami, w których przejście robocze narzędzia zachodzi zbyt szybko, tradycyjne ograniczniki momentu obrotowego nie reagują wystarczająco szybko na przeciążenia - twierdzi Ben Cucci, inżynier-projektant pracujący w Schumacher Automation w Belmont w stanie New Hampshire.

Pożądany jest wysoki poziom powtarzalności w celu zagwarantowania niezmiennego momentu rozruchowego na całej linii - stwierdza Duncan Quinn, inżynier-projektant zatrudniony w NBS Card Tech w Paramu, także w New Hampshire.

Degresywna charakterystyka układu sprężyny talerzowej znacznie zwiększa czułość przeciążeniową, jako że nawet niewielki ruch osiowy łożysk kulkowych spowoduje, że sprężyna cofa się, zwalniając ogranicznik momentu obrotowego.

Ograniczniki momentu obrotowego o właściwościach serwomechanizmu posiadają normalnie wewnętrzne obciążenia wstępne między podzespołami współpracującymi w celu wyeliminowania luzu. Ale to degresywna charakterystyka sprężyny wyróżnia się jako najważniejsze usprawnienie w rozwoju precyzyjnych, mechanicznych ograniczników momentu obrotowego dla systemów napędzanych za pomocą serwomotorów. Ich duża wrażliwość na ruch osiowy zwiększa precyzję i poprawia czas reakcji, ale wymaga także większej staranności podczas planowania układu i montażu.


Przeczytaj także

 

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

Fabryka Roku 2020
2020-12-09 - 2020-12-09
Miejsce: Warszawa
Konferencja DESIGNTECH 2021
2021-03-04 - 2021-03-04
Miejsce: Wrocław
Konferencja i Wystawa SMART AUTO 2021
2021-05-27 - 2021-05-27
Miejsce: Wrocław
Konferencja i Wystawa BATTERY POWER 2021
2021-05-27 - 2021-05-27
Miejsce: Wrocław



O nas   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Polecane strony   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2020 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce