Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

NOWE PODEJŚCIE DO ZMIENNEJ PRZEKŁADNI BEZSTOPNIOWEJ

-- wtorek, 01 kwiecień 2008

Całkowicie zmechanizowany projekt rokuje nadzieje na zwiększoną wydajność

Począwszy od późnych lat XIX wieku, w nowoczesnych pojazdach, są stosowane zmienne przekładnie bezstopniowe. Większość projektów bazuje na kołach z rowkami w kształcie litery V, jednym ruchomym i jednym stałym, oraz na hydraulicznie sterowanym przesuwie umożliwiającym zmianę odległość pomiędzy rowkami w kole ruchomym. Pasek poruszający się z pozycji dolnej do górnej zmienia przełożenie przekładni zębatej zapewniając bezstopniową zmianę biegów. Ruch bezstopniowy zapewnia dokładniejsze wyrównanie do krzywej charakterystyki pracy silnika oraz większą oszczędność zużycia paliwa, co stanowi dziś siłę napędową wzrostu zastosowania przekładni CVT.

Wynalazca John Pellegrino proponuje koncepcję całkowicie zmechanizowanego projektu, który - jak twierdzi - ma kilka istotnych zalet dających mu przewagę nad przekładniami pasowymi CVT. Wpływają one zarówno na lepszą skuteczność jak i niezawodność.

Projekt Pellegrino składa się z czołowej przekładni zębatej z ramionami umożliwiającymi ruch, w celu zachowania odpowiedniego odstępu w punkcie zazębienia przekładni wyjściowej. Mechanizm napędu krzywkowego zmienia odstęp pomiędzy ramionami czołowej przekładni zębatej poprzez zastosowanie kołków stożkowych, które wkłada się, lub wysuwa, w celu dostosowania odstępu pomiędzy każdym ramieniem. Aby wytworzyć wymagany ruch mechaniczny szereg krzywek będzie poruszał się z pomocą łożyska kulkowego lub popychaczy, w celu zredukowania tarcia. Mechanizm krzywkowy działa przy użyciu dźwigni zmiany biegów, która przesuwa kołki stożkowe do odpowiedniej pozycji i osiąga ciągłą wariację bez sprzęgania z innym zestawem przekładni.

Ten czysto mechaniczny projekt nie wymaga dodatkowych mechanizmów elektrycznych ani hydraulicznych, jak i powierzchni przylegania współpracujących części, które zmniejszyłyby jego skuteczność. Przeprowadzona przez wynalazcę wstępna analiza, w której wykorzystał wyniki innych badań pokazuje, że rozwiązanie to może stanowić alternatywę dla istniejących projektów przekładni pasowych CVT. Mechanizm krzywkowy, jak i popychacze, bazują na łożysku kulkowym lub wałeczkowym, które odnotowują znakomite wyniki w zakresie skuteczności - stwierdza Pellegrino, wyjaśniając dalej istotę wynalazku - Sednem projektu jest projekt mechanizmu krzywkowego, który dałby pożądany skutek. To właśnie stanowi najbardziej skomplikowany etap projektu. Chociaż etap ten nie jest prosty, Pellegrino obstaje przy fakcie istnienia schematu, według którego mechanizm krzywkowy powinien działać. Potrzebne jest jedynie trochę wysiłku, aby schemat ten udoskonalić.


Przeczytaj także

 

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

Katalog

Sparkrobots
Sparkrobots
Roździeńska 1B
40-382 Katowice
tel. 570 670 969

zobacz wszystkie



O nas   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Polecane strony   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2022 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce