Naprzeciw światowym trendom
-- piątek, 01 czerwiec 2007
Śledząc trendy dotyczące poszukiwania alternatywnych źródeł energii, zarząd firmy Solaris Bus & Coach podjął w połowie zeszłego roku decyzję o rozszerzeniu palety produktów o nowy pojazd
Solaris Urbino to pierwszy polski autobus miejski o napędzie hybrydowym. Zastosowanie tego napędu pozwoliło na istotne ograniczenie zużycia paliwa oraz zmniejszyło emisję spalin.
Premiera pojazdu miała miejsce we wrześniu ubiegłego roku podczas targów IAA w Hanowerze. Zaprezentowanie prototypu podczas targów w Niemczech było swoistym zwieńczeniem kilkumiesięcznej pracy polskiego biura konstrukcyjnego. Tak szybkie opracowanie nowego produktu nie byłoby oczywiście możliwe bez współpracy z doświadczonymi partnerami, firmami Allison i Cummins.
Solaris Urbino 18 z napędem hybrydowym bazuje na dotychczasowej konstrukcji szkieletu ze stali nierdzewnej, stosowanego w całej rodzinie niskopodłogowych autobusów miejskich Urbino.
Serce „jamnika”
Dieslowską część napędu stanowi 340-konny silnik firmy Cummins ISLe4 o pojemności 8,9 litra i maksymalnym momencie obrotowym 1 500 Nm osiąganym przy 1 200 obrotach na minutę. Drugim elementem napędu autobusu i zarazem jego główną częścią jest system EP DRIVE firmy Allison. Wspólnie z silnikiem Cummins elementy firmy Allison tworzą napęd hybrydowy łączący w sobie zalety układu równoległego i szeregowego.
Umieszczenie napędu hybrydowego w pierwszym wagonie autobusu za nadkolem pozwala na uzyskanie 50 (+1) miejsc siedzących, z których 14 dostępnych jest z niskiej podłogi. Łączna liczba pasażerów, którzy jednocześnie będą mogli podróżować w Solarisie Urbino 18 z napędem hybrydowym, to 131 osób. Oczywiście w przyszłości liczba ta może ulec zmianie w zależności od opcji, jaką wybierze klient.
Hybrydowy system napędowy został umieszczony w pierwszym wagonie autobusu przegubowego, tuż za pierwszym nadkolem po lewej stronie. Napęd przenoszony jest na drugą (środkową) oś pojazdu. Całość hybrydowego systemu napędowego dopełniają umieszczone na dachu baterie oraz inverter.