Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Najpierw nadejdą samochody na wodór

-- czwartek, 07 maj 2009

Najbardziej znaczącą kwestią, jeśli chodzi o koszty, jest superizolowany zbiornik (na wodór). Jeśli do zbiornika włożymy filiżankę gorącej kawy, po trzech miesiącach wciąż będzie ciepła. By zapobiec wzrostowi temperatury płynnego wodoru, konieczna jest superizolacja. Jest on przechowywany w temperaturze -268º C – dodaje.

Zbiornik ma płaszcz ze stali nierdzewnej z otworem o średnicy 25 mm utrzymującym folię ze stali nierdzewnej w próżni, która według Baloga jest równoważna 15 m izolacji styropianowej. Wodór jest pobierany z górnej części zbiornika, gdzie zaczął już zamieniać się w gaz, a następnie jest on podgrzewany w szeregu przewodów w drodze do silnika.

Uszczelnienie jest istotne, ponieważ wodór ciężko utrzymać w zamknięciu, ale przechowywanie go nie jest bardziej niebezpieczne od przechowywania benzyny – twierdzi Baloga.

BMW pracuje nad ogniwami paliwowymi, pomocniczymi urządzeniami zasilającymi i dostarczającymi elektryczności, gdy na przykład silnik jest wyłączony. Baloga niechętnie zgaduje, która technologia wygra, czy podstawowym źródłem zasilania stanie się znany już rodzaj energii, czy ogniwa paliwowe. Nie powinniśmy wybierać wygranych i przegranych, ponieważ nie chcemy wykluczać innych technologii.

Dostępne są komputery Mac i PC, kable i anteny satelitarne, odtwarzacze iPod i MP3. Ale wodór wydaje się najbardziej obiecującym nośnikiem energii w przyszłości.

Infrastruktura wodorowa zaopatrująca FCV często jest postrzegana podobnie jak problem jajka i kury: które z nich pojawi się pierwsze. Baloga ujmuje to nieco inaczej. Tak naprawdę chodzi o kurę i jedzenie.

Podobnie jak BMW, Mazda nie ma pewności co do FCV i zamiast tego zdecydowała się na zastosowanie wodoru w silnikach wewnętrznego spalania. Obrotowy silnik w samochodzie sportowym Hondy RX-8 może być napędzany wodorem lub benzyną.

Tuscon i i-Blue firmy Hyundai

We wrześniu zeszłego roku Hyundai pokazał swój pojazd FCV i-Blue, który został przez firmę zbudowany od podstaw i przypomina Clarity firmy Honda. Jedną z najbardziej charakterystycznych cech samochodu jest jego niesamowity zasięg 595 km – dwukrotnie większy od zasięgów większości pozostałych pojazdów FCV. Ponadto, obiecuje on jazdę z prędkością do 160 km/godz.


Przeczytaj także

 

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

Katalog

Sparkrobots
Sparkrobots
Roździeńska 1B
40-382 Katowice
tel. 570 670 969

zobacz wszystkie



O nas   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Polecane strony   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2022 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce