Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Liniowiec marzeń: rewolucja w dziedzinie materiałów

-- sobota, 01 wrzesień 2007

Intensywne wykorzystanie plastycznych kompozytów w konstrukcji Boeinga 787 Dreamliner powoduje zmniejszenie masy, pozwala na zastosowanie nowych koncepcji przy projektowaniu, przedłuża okres użytkowania samolotu i umożliwia utrzymywanie wyższego ciśnienia w kabinie

Gdy Boeing rozważał intensywne wykorzystanie kompozytów konstrukcyjnych do budowy 787 Dreamliner, inżynierowie firmy intuicyjnie zdawali sobie sprawę, że matryce epoksydowe czy z włókna węglowego spowodowałyby znaczne zmniejszenie wagi, co przyniosłoby oszczędności na paliwie i zwiększyłoby zasięg samolotu. Jednak po dokładnym przyjrzeniu się kompozytom zdali sobie sprawę, że możliwe są fundamentalne zmiany w projekcie – modyfikacje te pozwoliłyby na integrację systemów funkcjonalnych, a także zmiany w przepływie laminarnym, które poprawiłyby aerodynamikę samolotu.

 HAWKER de Havilland, australijski partner Boeinga w Australii, wytwarza kompozytowe podzespoły krawędzi spływu
płata do 787

Z punktu widzenia materiałów 787 Dreamliner jest jednym z najbardziej rewolucyjnych kroków naprzód w dziejach produkcji przemysłowej. Lecz żeby można było dotrzymać ambitnego harmonogramu dostaw – pierwszą dostawę zaplanowano na maj 2008 roku – trzeba było pokonać olbrzymie przeszkody:

  • Nigdy wcześniej nie próbowano produkować na masową skalę bardzo dużych, wzmocnionych węglem konstrukcji plastycznych, które są materiałami termoutwardzalnymi o znacznie dłuższym czasie obróbki niż termoplasty.
  • Najważniejsze oprzyrządowanie do tak dużych sekcji nadal w znacznym stopniu znajdowało się w fazie projektowania i faktycznie stanowiło jedno z niewielu małych potknięć w programie rozwoju.
  • Trzeba było opracować nowe powłoki, by rozwiązać problem rozprzestrzeniania się pęknięć, który nie odgrywa znaczącej roli w przypadku aluminium.

Dziedziną, która nie była nowa, była technologia materiałowa. – Kiedy podjęliśmy decyzję o zastosowaniu kompozytów do konstrukcji skrzydeł, kadłuba, belek stropowych i tak dalej, poszliśmy drogą wykorzystania materiału, w produkcji którego mieliśmy już spore doświadczenie dzięki 777 – mówi dr Alan G. Miller, dyrektor ds. integracji technologii w programie 787 i były główny inżynier ds. technologii wszechmateriałowej w firmie Boeing. – Znaliśmy sprawy takie, jak trwałość wymiarowa. Wiedzieliśmy, w jaki sposób kompozyty wpływają na procesy produkcyjne. Mieliśmy bazy danych technik dopuszczalnych przy projektowaniu. Mieliśmy dużą dawkę zaufania ze strony naszych klientów.

Autor: TEKST: DOUG SMOCK ILUSTRACJE: BOEING


Przeczytaj także

 

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

Autodesk DAY 2022 | Przemysł Maszynowy
2022-05-25 - 2022-05-25
Miejsce: Online

Katalog

Sparkrobots
Sparkrobots
Roździeńska 1B
40-382 Katowice
tel. 570 670 969

zobacz wszystkie



O nas   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Polecane strony   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2022 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce