Latająca platforma badawcza
-- sobota, 01 marzec 2008
Zaprojektowany i konstruowany przy wykorzystaniu najnowszych zdobyczy techniki bezzałogowy model badawczy nowoczesnego samolotu pasażerskiego - IEP, już niedługo wzbije się w powietrze
Nieustający wyścig pomiędzy dwoma gigantami lotniczymi: firmą AIRBUS i BOEING spowodował wzrost nakładów finansowych na programy badawcze związane z lotnictwem. Przemysł dostrzegł na nowo ogromne korzyści płynące z angażowania wyższych uczelni, ośrodków badawczych i zewnętrznych przedsiębiorstw w realizowane projekty.
NACRE – Novel Aircraft Concept Research
Realizowany w ramach szóstego programu ramowego Unii Europejskiej, projekt NACRE – Novel Aircraft Concept Research, (współfinansowany przez AIRBUS-a) jest jednym z tego typu przedsięwzięć. Uczestniczy w nim także Polska. W ramach NACRE opracowywane i sprawdzane są nowe rozwiązania techniczne, które będą wdrażane i użytkowane w pasażerskich samolotach przyszłości.
IEP – Innovative Evaluation Platform – mały samolot badawczy
Jednym z tematów realizowanych w ramach NACRE jest projekt IEP – Innovative Evaluation Platform. Założeniem projektu jest budowa bezzałogowego obiektu, będącego pomniejszoną kopią samolotu pasażerskiego, który ma pełnić funkcję latającej platformy badawczej. IEP będzie podobny pod względem właściwości lotnych jak i geometrycznym (podobieństwo geometryczne masowe i dynamiczne) do obecnie użytkowanych, średniej wielkości samolotów pasażerskich. Dzięki zachowaniu skali podobieństwa, możliwe będzie odniesienie wyników prób w locie IEP, do rzeczywistych parametrów pełnowymiarowego samolotu.
Cel projektu
Informacje, gromadzone zarówno podczas testów w tunelu aerodynamicznym, jak i w trakcie prób modelu w locie, zostaną przeanalizowane pod kątem oceny ich przydatności w procesie projektowania pasażerskich samolotów przyszłości. Głównymi obszarami zainteresowań są: pomiar natężenia hałasu generowanego przez zaproponowany układ aerodynamiczny płatowca oraz pomiar charakterystyk dynamicznych tego układu.
Model zostanie poddany również serii skomplikowanych testów, podczas których będzie przeprowadzona symulacja awaryjnych stanów lotu, takich jak np.: utrata jednej z powierzchni sterowych, usterka lub odcięcie jednego z silników, przekroczenie dopuszczalnej prędkości do lądowania itp. Wnioski z badań przyczynią się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa i niezawodności samolotów pasażerskich.