Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Jak uniknąć następnej tragedii w tunelu?

-- czwartek, 27 listopad 2008

Błędy projektowe spowodowały śmiertelne w skutkach oberwanie się stropu w tunelu (Boston 2006 r.).

Kurz już opadł po zawaleniu się nowego tunelu w Bostonie, które miało miejsce dwa lata temu, ale inżynierowie nadal nie wyciągnęli wszystkich wniosków z tej tragedii, której zresztą można było bez problemu uniknąć.

Nie do wszystkich dotarło jeszcze, że gdy inżynierowie mają do czynienia z nowymi materiałami, powinni ostrożnie podchodzić do źródeł informacji, z których korzystają - twierdzi Myer Ezrin, specjalista do spraw analizy awarii i były pracownik naukowy w Institute of Material Science (Instytucie Materiałoznawstwa) na University of Connecticut. Inżynierowie pracujący z materiałem, w którego zastosowaniu mają niewielkie doświadczenie lub nie mają go w ogóle – zwłaszcza, jeśli jest to sprawa życia i śmierci, jak było w przypadku tunelu w Bostonie – muszą zbadać istniejące możliwości, a potem potwierdzić wyniki tego badania.

Zdaniem Ezrina, podczas konstrukcji łącznikowego stropu tunelu w Bostonie popełniono następujące błędy:

  • wybrano niewłaściwy materiał na spoiwo mające utrzymywać betonowe płyty pełniące rolę podwieszanego sufitu
  • brak było rzetelnej i przejrzystej komunikacji między inżynierami budowy i inżynierami dostawcy żywicy
  • inżynierowie niewystarczająco zbadali przyczyny, z jakich w roku 1999 śruby kotwowe, wykorzystujące to samo lepiszcze w innym tunelu, zawiodły
  • nie rozważono użycia sufitu podwieszanego, wykonanego z innego materiału niż beton

 

10 lipca 2006 roku samochód osobowy jadący na lotnisko Logan w Bostonie przejechał przez ulicę D tunelu łącznikowego, czyli częścią projektu określanego często mianem „Big Dig”. Gdy koło godziny 23 samochód zbliżał się do końca tunelu, 26 ton betonowych paneli runęło na jezdnię, zgniatając samochód i zabijając pasażera. Panele te były częścią podwieszonego sufitu przytwierdzonego do betonowego stropu za pomocą gwintowanych śrub osadzonych w wywierconych wcześniej otworach wypełnionych żywicą epoksydową. Martha Coakley, Prokurator Generalny stanu Massachusetts postawiła dostawcy żywicy, firmie Powers Fasteners, jeden zarzut - nieumyślnego spowodowania śmierci, za który przewidziano maksymalną karę wynoszącą 1000 dolarów. Pozostali wykonawcy uniknęli potencjalnych oskarżeń w sprawie karnej, płacąc odszkodowanie w wysokości 450 mln dolarów na rzecz urzędników stanowych i federalnych.


Przeczytaj także

 

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

Katalog

Sparkrobots
Sparkrobots
Roździeńska 1B
40-382 Katowice
tel. 570 670 969

zobacz wszystkie



O nas   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Polecane strony   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2022 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce