Jak uniknąć następnej tragedii w tunelu?
-- czwartek, 27 listopad 2008
Błędy projektowe spowodowały śmiertelne w skutkach oberwanie się stropu w tunelu (Boston 2006 r.).
Kurz już opadł po zawaleniu się nowego tunelu w Bostonie, które miało miejsce dwa lata temu, ale inżynierowie nadal nie wyciągnęli wszystkich wniosków z tej tragedii, której zresztą można było bez problemu uniknąć.
Nie do wszystkich dotarło jeszcze, że gdy inżynierowie mają do czynienia z nowymi materiałami, powinni ostrożnie podchodzić do źródeł informacji, z których korzystają - twierdzi Myer Ezrin, specjalista do spraw analizy awarii i były pracownik naukowy w Institute of Material Science (Instytucie Materiałoznawstwa) na University of Connecticut. Inżynierowie pracujący z materiałem, w którego zastosowaniu mają niewielkie doświadczenie lub nie mają go w ogóle – zwłaszcza, jeśli jest to sprawa życia i śmierci, jak było w przypadku tunelu w Bostonie – muszą zbadać istniejące możliwości, a potem potwierdzić wyniki tego badania.
Zdaniem Ezrina, podczas konstrukcji łącznikowego stropu tunelu w Bostonie popełniono następujące błędy:
- wybrano niewłaściwy materiał na spoiwo mające utrzymywać betonowe płyty pełniące rolę podwieszanego sufitu
- brak było rzetelnej i przejrzystej komunikacji między inżynierami budowy i inżynierami dostawcy żywicy
- inżynierowie niewystarczająco zbadali przyczyny, z jakich w roku 1999 śruby kotwowe, wykorzystujące to samo lepiszcze w innym tunelu, zawiodły
- nie rozważono użycia sufitu podwieszanego, wykonanego z innego materiału niż beton
10 lipca 2006 roku samochód osobowy jadący na lotnisko Logan w Bostonie przejechał przez ulicę D tunelu łącznikowego, czyli częścią projektu określanego często mianem „Big Dig”. Gdy koło godziny 23 samochód zbliżał się do końca tunelu, 26 ton betonowych paneli runęło na jezdnię, zgniatając samochód i zabijając pasażera. Panele te były częścią podwieszonego sufitu przytwierdzonego do betonowego stropu za pomocą gwintowanych śrub osadzonych w wywierconych wcześniej otworach wypełnionych żywicą epoksydową. Martha Coakley, Prokurator Generalny stanu Massachusetts postawiła dostawcy żywicy, firmie Powers Fasteners, jeden zarzut - nieumyślnego spowodowania śmierci, za który przewidziano maksymalną karę wynoszącą 1000 dolarów. Pozostali wykonawcy uniknęli potencjalnych oskarżeń w sprawie karnej, płacąc odszkodowanie w wysokości 450 mln dolarów na rzecz urzędników stanowych i federalnych.