Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Jak obniżyć koszty?

-- niedziela, 01 czerwiec 2008

Corvette był oczywiście pierwszym samochodem o nadwoziu z tworzyw sztucznych. Powstał w roku 1953. Ale jubileuszowa wersja Z06 miała maskę z włókna węglowego – było to pierwsze w historii wykorzystanie tego materiału na malowanym, zewnętrznym elemencie nadwozia klasy A. Formowane tworzywo w postaci arkuszy (sheet molding compound - SMC) stosowane jest na dużą skalę w modelu Solstice. Innym nowatorskim rozwiązaniem zastosowanym w Z06 jest pierwsze w historii wykorzystanie stopu magnezu jako jednoczęściowego elementu części ramy podtrzymującej silnik, co pozwoliło zastąpić wieloelementowe zespoły wykonywane z aluminium. Corvette jest często wykorzystywany przez GM jako platforma do testowania nowych technologii. Takim dobrym przykładem jest odlewanie kokilowe elementów przenoszących duże obciążenia.

Ale czy są to faktycznie dobre przykłady zastosowania alternatywnych materiałów w celu zmniejszenia kosztów? Głównym powodem zastosowania kokilowego odlewania stopu magnezu była redukcja wagi. Andersson stwierdził, że zastosowanie magnezu umożliwiło GM uniknięcie podatku nakładanego na samochody o dużym zużyciu paliwa. Współpracujemy z projektantami, technologami i działem produkcji, by sprawdzić, na jakie cechy chcemy wpłynąć. W niektórych przypadkach chodzi o koszty – dodaje Andersson. W innych chodzi o masę, a w jeszcze innych może chodzić o koszty transportu lub elastyczność projektową. A czasem o wszystkie te rzeczy.

Wyższe koszty materiałów naprawdę spowodowały podjęcie wspólnych wysiłków mających na celu stworzenie alternatyw, gdy tylko jest to możliwe.

Współpracujemy z działem technicznym w czymś, co nazywamy zespołami zarządzania systemami – stwierdza Andersson. Wcześnie, dział techniczny koncentrował się na systemach, a dział zakupów na towarach. Cztery lata temu, Jim Queen (wiceprezes ds. techniki globalnej) i ja powiedzieliśmy: ‘Zbierzmy to wszystko razem’. Więc dziś istnieje siedem zespołów zarządzających systemami w dziale technicznym i zakupów. Te zespoły spotykają się w każdy wtorek. Nie osiągnęliśmy jeszcze tego, co chcemy, ale poczyniliśmy duże postępy. Dostawcy także są bardziej zaangażowani w proces projektowania i mają dodatkową korzyść w postaci spotkań z zespołami systemowymi składającymi się z pracowników działu technicznego i działu zakupów. Jesteśmy także w stanie lepiej wytłumaczyć (dostawcom) najważniejsze dla nas czynniki: masę, jakość lub koszt, – dodaje Andersson. GM wykorzystuje także nowe narzędzia internetowe, by ułatwić komunikację.


Przeczytaj także

 

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

Katalog

Sparkrobots
Sparkrobots
Roździeńska 1B
40-382 Katowice
tel. 570 670 969

zobacz wszystkie



O nas   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Polecane strony   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2022 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce