Jak obniżyć koszty?
-- niedziela, 01 czerwiec 2008
To naprawdę radykalna zmiana, ponieważ wielowarstwowe, plastikowe zbiorniki paliwa do samochodów zyskały w ciągu ostatnich 20 lat znaczną popularność.
Tworzywa sztuczne umożliwiły zmniejszenie wagi, dały większą elastyczność przy projektowaniu, mają też inne zalety. Już w roku 1993 mniej więcej jedna czwarta samochodów osobowych wyposażona była w niemetalowe zbiorniki paliwa. Istnieją dwa powody przyjęcia nowych rozwiązań. Używamy plastikowych zbiorników paliwa od 10 lat, a cena żywicy rośnie. Po drugie, przyglądamy się kosztom transportu, ponieważ w przypadku wszystkiego, co kupujemy, szukamy najlepszej ceny z wyładunkiem. W skrócie można powiedzieć, że stalowy zbiornik można zespawać bardzo blisko zakładu montażowego, co daje zmniejszony koszt transportu i jest to kolejny czynnik kluczowy – stwierdza Andersson.
Firmy, które produkują stalowe zbiorniki paliwa, uruchomiły kilka lat temu, za pośrednictwem Strategicznego Przymierza na rzecz Stalowych Zbiorników Paliwa, wielką kampanię marketingowo-technologiczną, ale nie uzyskały zbyt dużego odzewu. Wielowarstwowe systemy plastikowe miały się coraz lepiej. Firmy wytwarzające zbiorniki ze stali także miały swoje argumenty, między innymi: 1) nowe typy stali coraz łatwiej jest formować, co daje większą swobodę przy projektowaniu i 2) stalowe zbiorniki w 100 procentach nadają się do ponownego wykorzystania. A ich ceny są coraz atrakcyjniejsze. Po uwzględnieniu kosztów z wyładunkiem i zastraszającej cenie węglowodorów, zbiorniki takie są nawet preferowane ze względów kosztowych.
Wielka Czwórka General Motors
Andersson twierdzi, że firma koncentruje się na czterech materiałach, w przypadku których istnieje znaczna presja cenowa: palladzie, aluminium, stali i tworzywach sztucznych.
Jeśli przyjrzeć się naszym samochodom sportowym w ogólności, staramy się zastąpić części stalowe częściami z tworzyw sztucznych – twierdzi Andersson. Uzyskujemy mniejszą wagę i mniejsze koszty. Przykłady to Chevrolet Corvette i Pontiac Solstice.