Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Dosyć tego!

-- sobota, 01 marzec 2008

Producenci samochodów są wściekli z powodu ustawy dotyczącej ekonomicznego zużywania paliwa, która - ich zdaniem - puści ich z torbami. Obrońcy środowiska twierdzą, że to kłamstwo. 

Pojazdy hybrydowe z możliwością napędu elektrycznego, takie jak Chevy Volt, mogłyby pomóc producentom samochodów osiągnąć wymagany próg 6,7 l./100 km. Pytanie brzmi: ile czasu na to potrzeba? 

Małe zużycie paliwa: miało to być sympatyczne określenie, przywodzące na myśl sielankowy obraz bardziej zielonych pastwisk, bardziej błękitnego nieba i rzadszych podróży do stacji benzynowej.

Jednak dziś wzbudza ono więcej negatywnych niż pozytywnych emocji. Amerykański Senat podpisał projekt ustawy wzywający do dramatycznego zmniejszenia zużycia paliwa przez pojazdy, specjaliści ds. ochrony środowiska żądają surowszych środków, zaś producenci samochodów przygotowują się do zaciętej, publicznej batalii.

Wygląda na to, że koncepcja zmniejszenia zużycia paliwa tak naprawdę nikomu nie odpowiada. „Ludzie tego chcą, ale za jaką cenę?” - pyta David Cole, przewodniczący Ośrodka Badań Motoryzacyjnych i były profesor techniki samochodowej na Uniwersytecie Michigan.

I faktycznie, koszt jest sednem tego sporu. Producenci twierdzą, że senacki projekt ustawy oznacza dla nich katastrofę finansową, obrońcy środowiska twierdzą, że to kłamstwo.

Dlatego właśnie wynik bitwy o zmniejszenie zużycia paliwa może całkowicie zależeć nie od złożonych problemów natury technicznej, ale od delikatniejszej kwestii wiarygodności przemysłu. Wszystko może sprowadzić się do tego, czy ustawodawcy uwierzą, że gdzieś w piwnicy w Detroit spoczywa, zawinięty w zaoliwione szmaty, silnik, akumulator lub gaźnik, który w tajemniczy sposób pozwala samochodowi uzyskać nieograniczenie niskie zużycie paliwa.

Producenci samochodów z Detroit przysięgają, że tak nie jest. Nie ma żadnych tajemnic – twierdzą. Tak szeroko upubliczniona wartość docelowa wynosząca 6,7 l./100 km do roku 2020, zatwierdzona w czerwcu przez Senat w projekcie ustawy, jest całkowicie nierealistyczna. Nawet jeśli ściągną z rynku wszystkie samochody sportowo-rekreacyjne, przywrócą poziom sprzedaży samochodów osobowo-ciężarowych do poziomu z roku 1975 i przerobią wszystkie pozostałe samochody osobowe, minivany i inne na pojazdy o napędzie hybrydowym, to nadal – ich zdaniem – do roku 2020 nie uda się osiągnąć poziomu 6,7 l./100 km.


Przeczytaj także

 

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

Autodesk DAY 2022 | Przemysł Maszynowy
2022-05-25 - 2022-05-25
Miejsce: Online

Katalog

Sparkrobots
Sparkrobots
Roździeńska 1B
40-382 Katowice
tel. 570 670 969

zobacz wszystkie



O nas   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Polecane strony   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2022 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce