Cyfrowe prototypowanie w przemyśle motoryzacyjnym
-- wtorek, 01 kwiecień 2008
Jeszcze kilka lat temu hasło Modelowanie 3D było synonimem stosowania najnowszej technologii, drogiej i dostępnej dla wybranych. Dziś modelowanie 3D to za mało, aby oprogramowanie wytrzymało olbrzymią presję oczekiwań klientów. Programy do projektowania muszą zaspokajać potrzeby także w zakresie współdzielenia danych czy też w zakresie testowania i analizowania produktów zanim zostaną one skierowane do produkcji. Tworzenie cyfrowego prototypu – to jest wyzwanie dla oprogramowania na dziś.
W dzisiejszym artykule chciałabym spojrzeć na cyfrowe prototypowanie w kontekście branży motoryzacyjnej. Firmy z tej branży to wymagający odbiorcy rozwiązań projektowych, głównie z powodu silnej konkurencji, jaka panuje na rynku samochodowym. Indywidualny styl, innowacyjność w parze z estetyką to zasadnicze czynniki, który wpływają na sukces w sprzedaży samochodów. Przetrwanie w tym biznesie jest trudne z uwagi na cały szereg innych uwarunkowań, które można ująć w kilka głównych kategorii.
Atrakcyjność wizualna
Produkty muszą charakteryzować się indywidualnym charakterem, specyficznym dla danej marki. Aby projektanci mogli swobodnie kształtować styl i przekazywać idee, muszą używać wiodących narzędzi do stylizacji i prezentacji. Proces podejmowania decyzji musi opierać się na doskonale przygotowanych materiałach, będących zbiorem cyfrowych szkiców, plastycznych obrazów, renderingów, animacji i wielu innych formatów medialnych, składających się na dany projekt.
Zgodność z normami i wymogami technicznymi
Rynek narzuca ostre kryteria, jakie muszą spełniać współczesne samochody. Małe zużycie paliwa, bezpieczeństwo, niska emisja spalin – to tylko początek długiej listy cech, jakie nabywcy wezmą pod uwagę oceniając model. Aby wynik porównania był korzystny, niezbędne jest przeprowadzenie ogromnej ilości badań i testów, najlepiej przy maksymalnym obniżeniu ich kosztów i w możliwie wczesnej fazie oraz zapewnienie doskonałej współpracy między zespołami, zajmującymi się poszczególnymi jednostkami. Koncerny samochodowe to firmy międzynarodowe, co powoduje szereg implikacji podczas współdzielenia i wymiany informacji we wszystkich fazach procesu projektowania i wytwarzania.