Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Chwytając wiatr

-- czwartek, 19 marzec 2009

Jeśli w garażu masz samochód o napędzie spalinowo-elektrycznym, którym akurat nie jeździsz, a jest właśnie szczyt zapotrzebowania na energię, dostawca mógłby odkupić od ciebie trochę prądu, który ci wcześniej sprzedał - twierdzi Cole. Mógłbyś nawet trochę zarobić, bo koszt energii poza szczytem jest niski.

Niektóre rozwiązania z dziedziny magazynowania energii są już testowane przez firmy energetyczne. Na przykład VRB Power Systems zainstalowała swoje wykorzystujące wanad ogniwa paliwowe w słonecznych i wiatrowych generatorach energii w Irlandii, Japonii, Danii, Niemczech, RPA i na Alasce. Produkt VRB, znany pod nazwą akumulatora przepływowego typu redoks, chemicznie magazynuje energię w różnych formach jonowych wanadu i przez membranę do wymiany protonów pompuje ją w „ogniwa przepływowe”. Zachodzącą w ten sposób reakcję można odwrócić, co umożliwia ładowanie i rozładowanie akumulatora, gdy magazynuje on i uwalnia energię.

Hennessy z VRB porównuje tę technologię do silnika samochodowego i zbiornika paliwa. Zwiększenie rozmiarów silnika daje więcej mocy, podczas gdy powiększenie zbiornika paliwa zwiększa zasięg i czas pracy. W przypadku akumulatora przepływowego, kluczem jest czas pracy - twierdzi. Oferowany akumulator ma określoną wielkość. Wielkość określa moc. Jeśli chcesz uzyskać dłuższy czas pracy, dodajesz więcej płynu. Hennessy dodaje, że VRB stworzyła 10-megawatowe akumulatory, wykorzystując 50 jednostek akumulatorów, każda o wymiarach około 2x3x8 m.

Kilku producentów z całego świata opracowuje inne technologie, których przeznaczeniem jest magazynowanie energii na wielką skalę. NGK Insulators, na przykład, stworzyła akumulator sodowo-siarkowy do „wyrównywania obciążenia energetycznego i oszczędności energii”. Akumulator ten, znany jako NAS, ma formę modułu zawierającego wiele ogniw, z których każde ma wielkość mniej więcej litrowej butelki napoju gazowanego. Ten szczelnie zamknięty akumulator działa na takiej zasadzie, że temperatura 300° C oddziałuje na ciekły metal (sód) i ciekły niemetal (siarkę), które oddzielają od siebie materiał ceramiczny. NGK twierdzi, że łącząc wiele modułów, może stworzyć akumulator zdolny magazynować „kilka megawatów” energii.


Przeczytaj także

 

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

Fabryka Roku 2020
2020-12-09 - 2020-12-09
Miejsce: Warszawa
Konferencja DESIGNTECH 2021
2021-03-04 - 2021-03-04
Miejsce: Wrocław
Konferencja i Wystawa SMART AUTO 2021
2021-05-27 - 2021-05-27
Miejsce: Wrocław
Konferencja i Wystawa BATTERY POWER 2021
2021-05-27 - 2021-05-27
Miejsce: Wrocław



O nas   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Polecane strony   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2020 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce