Bezpieczeństwo ruchu kolejowego - za jaką cenę?
-- piątek, 20 marzec 2009
Pozytywne Sterowanie Ruchem Pociągów (Positive Train Control, PTC) – technologia, która obiecuje znaczące zmniejszenie liczby wypadków kolejowych i której początki sięgają lat 90-tych, znalazła się w centrum uwagi po przerażającym wypadku, jaki 12 września zdarzył się w Chatsworth w stanie Kalifornia. W czołowym zderzeniu pociągu podmiejskiego Metrolink i pociągu towarowego Union Pacific śmierć poniosło 25, zaś obrażenia odniosło 135 osób.
PTC ostrzegłoby rzekomo roztargnionego maszynistę pociągu podmiejskiego, że ma się zatrzymać pod koniec odcinka blokowego torów, po którym poruszał się jego pociąg. Brak reakcji na ostrzeżenie spowodowałby automatyczne zatrzymanie pociągu w bezpiecznej odległości od końca odcinka blokowego. Nie ma wątpliwości, że PTC teoretycznie zapobiegłoby kolizji, mimo że wiele osób związanych z branżą kolejową, urzędników rządowych i dostawców PTC waha się to powiedzieć, zanim Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) nie poda oficjalnej przyczyny katastrofy.
Współczesna technologia PTC znana jest od ponad 20 lat i została umieszczona na prowadzonej przez NTSB „Liście najpotrzebniejszych usprawnień w dziedzinie bezpieczeństwa”, gdy przygotowywano ją w roku 1990. Przewodniczący NTSB, Mark Rosenker, na zorganizowanej w październiku 2007 r. w Denver konferencji poświęconej bezpieczeństwu ruchu kolejowego, wezwał koleje do wprowadzenia tej technologii. Podobnie postąpił w swoim wystąpieniu w roku 1996 jego poprzednik, Jim Hall, który dowiódł, że korzenie technologii automatycznego zatrzymywania pociągów sięgają w przeszłość do roku 1919.
PTC przekształci system sygnalizacji, polegający niemal całkowicie na załogach pociągów, w model cyfrowy, kompensujący błąd popełniony przez człowieka poprzez automatyczne nałożenie ograniczeń prędkości oraz egzekucję prawa pociągu do zajmowania odcinka torów zwanego odcinkiem blokowym. Z wyjątkiem przypadków jazdy na kilku krótkich odcinkach torów w USA, dziś większość pociągów nie zatrzyma się ani nie zwolni, jeśli człowiek nie wyda im takiego polecenia.
Obecne systemy sygnałowe polegają głównie na analogowych obwodach torowych w szynach, sygnałach i nieruchomych odcinkach blokowych, podczas gdy PTC przechodzi na dynamiczne bloki elektroniczne, które mają utrzymywać pociągi jadące w tym samym lub przeciwnym kierunku w bezpiecznej odległości od siebie. Bloki strukturalne PTC tworzy cyfrowa łączność radiowa, komputery, Systemy Informacji Geograficznej, GPS, a w niektórych przypadkach – także Wi-Fi.