Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Automatyka automyjni

-- niedziela, 01 lipiec 2007

Tunele pod kontrolą

System myjni automatycznej, produkowany przez National Car Wash pod nazwą „Tunnel Commander”, wykorzystuje praktycznie pełną gamę produktów z zakresu automatyki, oferowanych przez Telemecanique, w tym sterowniki PLC, kontrolery silników, automatyczne rozruszniki etc. Również czujniki fotoelektroniczne, instalowane na kolejnych bramkach tunelu myjni, pochodzą z oferty wspomnianej firmy. W sumie automatyka systemu dysponuje 64 urządzeniami wejścia/wyjścia. Przemysłowa sieć Ethernet zapewnia przesył danych i pełną komunikację elementów systemu między sobą.

Sam system został podzielony na dwa główne bloki, podsystemy: pierwszy z nich odpowiada za kontrolę mechaniki urządzeń pracujących w tunelu – rolek odpowiedzialnych za transport samochodu i szczotek myjących nadwozie. Drugi – za pracujące ze zmienną prędkością, ciśnieniem i w różnych położeniach spryskiwacze. – Wystarczy zestawić nasze rozwiązania z tym, co można znaleźć w tradycyjnych myjniach samochodowych; tam był tylko automatyczny włącznik całego systemu, podlegający programatorowi wyboru opcji mycia. Żadnych urządzeń kontrolnych, żadnych sygnałów zwrotnych – dodaje Gammons.

Jednym z najciekawszych rozwiązań charakterystycznych dla „Tunnel Commandera” jest monitorowanie pozycji pojazdu przejeżdżającego przez myjnię. System kontroli silników prowadnic rolkowych, w połączeniu z czunikami fotoelektonicznymi wykrywającymi położenie zderzaków samochodów względem kluczowych punktów kolejnych elementów instalacji, pozwala na zachowanie odległości między samochodami z dokładnością rzędu 25 mm (!). Wykorzystane sterowniki bazują na technologii Schneidera.

Oczywiście, tradycyjne myjnie samochodowe także wykorzystują czujniki optyczne – chociażby po to, by system „stwierdził” wjazd samochodu do tunelu myjni. Na tej podstawie uruchomione zostają m.in. szczotki i natryski. Ale system taki pozbawiony jest dokładności i swoistej finezji: urządzenia zostają włączone na długo zanim samochód znajdzie się w ich zasięgu bądź też zbyt późno i może się zdarzyć, iż szczotki zaczynają pracować na suchym nadwoziu. Zaawansowana kontrola pozwala zaoszczędzić zarówno wodę, jak i środki chemiczne. I chociaż to ostatnie może wydawać się nie tak istotne, zdaniem Gammonsa – w zestawieniu rocznych kosztów – może przynieść oszczędność 20 000 do 35 000 USD (oczywiście dane wg rynku amerykańskiego, 2007 rok). Istotna jest także przepustowość tak funkcjonującej myjni, wynosząca... 120 samochodów na godzinę (ponad dwa razy więcej niż w przypadku tradycyjnych rozwiązań). Dodatkowe oszczędności wynikają ze zmniejszonego zużycia energii...

Autor: TEKST: JOSEPH OGANDO


Przeczytaj także

 

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

Katalog

Sparkrobots
Sparkrobots
Roździeńska 1B
40-382 Katowice
tel. 570 670 969

zobacz wszystkie



O nas   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Polecane strony   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2022 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce