Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

787: Zbiór nowych technologii

-- sobota, 01 wrzesień 2007

 

DN: Nasz specjalista w dziedzinie materiałów, Doug Smock mówi, że kompozyty to największa innowacja w tym samolocie. Zgodziłbyś się z tym, czy nie – co jest największą innowacją?

Cogan: Trudno byłoby mi powiedzieć, że którakolwiek z innowacji jest największa. Jeśli samolot taki jak ten ma odnieść sukces, to musi to być zbiór innowacji. To one wszystkie jako system tworzą nową jakość. Na pewno kompozyty (http://rbi.ims.ca/5393-588) łatwo przemawiają do wyobraźni ludzi, to coś, co widać. Pasażerowie nie będą wiedzieć, z czego wykonany jest samolot. Dla linii lotniczych jest to ogromna korzyść, mniejsza waga oznacza mniejsze zużycie paliwa i niesie z sobą korzyści dla środowiska naturalnego.

Czy możesz podać jakieś dane liczbowe o zmniejszonej masie samolotu?

Teoretycznie rzecz biorąc, kompozyty są mniej więcej o 30% lżejsze (niż aluminium) dla danej wytrzymałości. Trochę niebezpiecznie mówić o konkretnych liczbach, ponieważ zależy to od tego, czy mówimy o wytrzymałości na rozciąganie, czy na ściskanie, jednak uzasadnione jest stwierdzenie, że masa zostanie zmniejszona o 25 do 30%. Kompozyty mają inne właściwości niż aluminium, ponieważ kiedy dojdzie do produkcji, traci się niektóre korzyści. Może się okazać, że trzeba dodać trochę wagi w niektórych miejscach – na przykład czynniki elektromagnetyczne mają wpływ na zabezpieczenie. Może potrzebna będzie sieć obwodów zwrotnych prądu lub coś, co bardzo skutecznie spaja samolot w całość.

Spowodowanie, że samolot zużywa mniej paliwa, pozwoliło nam zastosować pewne rozwiązania, których nie moglibyśmy wykorzystać, gdyby był zbudowany z aluminium. Jeśli chodzi o wnętrze, to zrobiliśmy okna wystarczająco duże, by można było wyglądać na zewnątrz nad oparciami foteli. Użycie kompozytów pozwoliło nam zastosować takie okna bez zbytniego zwiększania ciężaru maszyny. W kabinie pasażerskiej panuje wyższe ciśnienie, niż w przypadku samolotu z aluminium, ponieważ kompozyty pozwalają na to bez przeciążania materiałów, z których wykonany jest samolot. To oznacza, że potrzeba mniej zabiegów konserwacyjnych. Dużą część tego zapewniają nowoczesne systemy, ale wiele zawdzięczamy właśnie nowym materiałom. Linie lotnicze będą mogły przeprowadzać mniej prac konserwacyjnych, ponieważ nie będzie problemów ze zmęczeniem materiału i korozją, jakie występują w przypadku samolotów wykonanych z metalu. To cecha, o której wiele się mówi.

Autor: Z Tomem Cyganem, głównym inżynierem ds. projektu 787, rozmawia John Dodge


Przeczytaj także

 

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

Katalog

Sparkrobots
Sparkrobots
Roździeńska 1B
40-382 Katowice
tel. 570 670 969

zobacz wszystkie



O nas   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Polecane strony   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2022 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce