RAPORT SPECJALNY – Europejskie technologie
    Program Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej GALILEO

    Za 5 lat ca艂y 艢wiat zostanie obj臋ty cywilnym systemem sterowania satelitarnego. W 2020 roku 12 mld. ludzi b臋dzie korzysta艂o z telefon贸w kom贸rkowych, a 3 mld. ludzi (500 mln. kierowc贸w) b臋dzie korzysta艂o z odbiornik贸w typu GSP

    Na progu XXI wieku nast膮pi艂o gwa艂towne przy艣pieszenie w technologiach nawigacji satelitarnej i ich wdra偶aniu w sferze 偶ycia publicznego (cywilnego): Rosjanie przy艣pieszyli budow臋 systemu GLONASS, a Amerykanie przy艣pieszyli modernizacj臋 GPS (projekt GPS-II) oraz rozpocz臋li projekt GPS-III ukierunkowany na jego zastosowanie do cel贸w publicznych.

    Do tych pa艅stw ostatnio do艂膮czy艂y Chiny (program Beidou ?Wielka Nied藕wiedzica?: 35 satelit贸w, w tym 5 geostacjonarnych), Indie (system IRNSS programu GAGAN) i Japonia (system QZSS). W kolejce czekaj膮: Nigeria, Arabia Saudyjska, Pakistan, Iran i Brazylia.

    Bez w膮tpienia impulsem dla tego typu wdro偶e艅 by艂o wypracowanie przez Europejsk膮 Agencj臋 Satelitarn膮 (ESA) programu Globalnego Systemu Nawigacji Satelitarnej (GNSS), rozpocz臋cie przez pa艅stwa zrzeszone w Unii Europejskiej nowatorskiego programu zastosowania tej nawigacji do cel贸w cywilnych oraz wystrzelenie 28 grudnia 2005 r. pierwszego europejskiego satelity nawigacyjnego Europejskiego Systemu Nawigacji Satelitarnej Galileo. W satelicie tym pozytywnie przetestowano m. in. najnowocze艣niejszy atomowy zegar rubidowy, niezb臋dny do bardziej precyzyjnej nawigacji.

    OD DOPPLERA DO GALILEO

    Praojcem nawigacji jest bez w膮tpienia austriacki fizyk Christian Andreas Doppler (1803-53), kt贸ry w 1842 r. odkrywa i uzasadnia zjawisko zmiany cz臋sto艣ci fali rejestrowanej przez odbiornik w zale偶no艣ci od tego, czy 藕r贸d艂o fali zbli偶a si臋 czy oddala wzgl臋dem odbiornika (efekt, zwany zjawiskiem Dopplera). Po prawie 80 latach (1920 r.) rozpocz臋to prace nad lamp膮 katodow膮 umo偶liwiaj膮c膮 lokalizacj臋 obiekt贸w (pocz膮tki radionawigacji). W 1940 r. w USA rozpocz臋to prace nad systemem nawigacji dalekiego zasi臋gu ? LORAN (Long Range Navigation) – w 1957 r. powstaj膮 pierwsze stacje systemu nawigacji satelitarnej LORAN-C. Rzeczywisty pocz膮tek systemu nawigacji satelitarnej wi膮偶e si臋 jednak dopiero ze startem w 1978 r. pierwszych satelit贸w operacyjnych systemu GPS Navstar, a nast臋pnie przyj臋ciem przez USA w 1988 r. Koncepcji konstelacji 24 satelit贸w w systemie GPS (21+3 zapasowe).

    W II po艂owie XX wieku systemy nawigacji satelitarnej zrewolucjonizowa艂y sposoby okre艣lania po艂o偶enia obiekt贸w w przestrzeni. Niezale偶nie od pogody, w dzie艅 i w nocy, mo偶liwe sta艂o si臋 z wysoce du偶膮 dok艂adno艣ci膮 ustalanie parametr贸w badanych obiekt贸w, w tym ich wsp贸艂rz臋dne, czy pr臋dko艣ci ich przemieszczania. Zacz臋to tak偶e transmitowa膰 bar-dzo dok艂adne informacje na temat czasu. Specjalne sieci satelitarne pozwoli艂y na precyzyjne okre艣lenie tr贸jwymiarowych wsp贸艂rz臋dnych sta艂ych i poruszaj膮cych si臋 obiekt贸w na Ziemi, szybko艣ci ruchomych odbiorc贸w i czasu. Dane te zosta艂y szeroko wykorzystywane w geodezji, geografii, nawigacji naziemnej, lotniczej, morskiej i satelitarnej oraz w synchronizacji i pomiarach czasu.

    Obecnie funkcjonuj膮 dwa systemy nawigacji satelitarnej (GPS i GLONASS). Oba zosta艂y opracowane przez specjalist贸w wojskowych i zainstalowane dla potrzeb militarnych. Obydwa s膮 udost臋pnione bezp艂atnie dla u偶ytkownik贸w cywilnych, ale tylko system ameryka艅ski uda艂o si臋 z powodzeniem wykorzysta膰 do tych zada艅. Jednak偶e system ten ma szereg powa偶nych wad, takich jak: s艂ab膮 i zmienn膮 dok艂adno艣膰 pozycjonowania (czasami si臋gaj膮c膮 a偶 kilkadziesi膮t km zale偶nie od miejsca i czasu pomiaru), s艂ab膮 niezawodno艣膰, s艂abe pokrycie obszar贸w o du偶ej wysoko艣ci nad poziomami m贸rz, przez kt贸re przebiega wiele tras lotniczych, oraz niepewno艣膰 penetracji sygna艂贸w na obszarach g臋sto zaludnionych (obszary wielkomiejskie).

    GPS-NAVSTAR

    Navstar-GPS (Global Positioning System), oparty jest na zespole satelit贸w, kr膮偶膮cych na orbitach 20 200 km nad Ziemi膮. Komponent kosmiczny tworz膮 27 satelity, w tym 24 operacyjne i 3 rezerwowe (w 2007 r. w ramach GPS-II liczb臋 t臋 zwi臋kszono do 30). Satelity kr膮偶膮 po 6 torach orbitalnych ko艂owych o nachyleniu 55掳 lub 63掳. Tory te s膮 nachylone pod k膮tem 55掳 do r贸wnika, a na ka偶dym z nich znajduje si臋 4 satelity. W ka偶dym punkcie na Ziemi jest widocznych jednocze艣nie minimum 5 satelit贸w. Okres obiegu Ziemi przez satelit臋 wynosi 11 godzin i 58 min. W ka偶dym miejscu globu odbiorniki naziemne teoretycznie mog膮 by膰 po艂膮czone z co najmniej z 5 satelitami.

    Naziemny segment kontroli GPS sk艂ada si臋 z 5 stacji kontrolnych zlokalizowanych w pobli偶u r贸wnika. G艂贸wna Stacja Nadzoru jest zlokalizowana w Bazie Si艂 Powietrznych USA.

    System GPS przewiduje dwa poziomy dok艂adno艣ci systemu (dwa poziomy dost臋pu):

    • SPS (Standard Positioning System) – dost臋p standardowy dla odbiorc贸w cywilnych. Dost臋p ten ze wzgl臋d贸w technicznych daje dok艂adno艣膰 rz臋du kilku metr贸w. Jednak ze wzgl臋du na mo偶liwo艣膰 jego zastosowania w dzia艂aniach militarnych, sygna艂 ten by艂 zak艂贸cany pseudolosowym b艂臋dem SA – w wybranych miejscach Ziemi, a nast臋pnie globalnie.
    • PPS (Precise Positioning System – Dok艂adny System Nawigacji) ? dost臋p precyzyjny przeznaczony dla armii USA.

    GPS jest systemem militarnym, dlatego te偶 korzystanie z niego przez u偶ytkownik贸w cywilnych jest ograniczone: zak艂ada mo偶liwo艣膰 wy艂膮czenia nadawania sygna艂u na cz臋stotliwo艣ci L1 (udost臋pnionego dla u偶ytkownik贸w cywilnych) w sytuacjach zagro偶enia bezpiecze艅stwa lub akcji militarnych Stan贸w Zjednoczonych. W latach 1990-2000 sygna艂 ten by艂 dodatkowo modulowany (celowo fa艂szowany) kodem SA (Selective Availability – ?Wybi贸rcza Dost臋pno艣膰?). Wprowadzone przez niego b艂臋dy pomiaru, ogranicza艂y dok艂adno艣膰 pozycjonowania do 100 metr贸w. Taka sytuacja wyst膮pi艂a w 1990 r. (Wojna w Zatoce Perskiej) a nast臋pnie w czasie operacji w Kosowie, kiedy to sygna艂 dost臋pny dla u偶ytkownik贸w publicznych by艂 skutecznie zak艂贸cany. W贸wczas, w praktyce, w 95% dok艂adno艣膰 lokalizacji wynios艂a oko艂o 100 m, a w 99% – oko艂o 300 m. Po od艂膮czeniu SA w 2000 r. dok艂adno艣膰 okre艣lania pozycji wzrasta艂a do 10-15 m, ale w najgorszych przypadkach nadal wynosi艂a 300 m.

    Z punktu widzenia zada艅 cywilnych GPS nie daje wi臋c 偶adnych gwarancji i zapewnie艅 o dok艂adno艣ci, zw艂aszcza do wielu krytycznych cywilnych zastosowa艅 np. w wypadku lotniczym lub rozbicia tankowca.

    Metod膮 zwi臋kszenia dok艂adno艣ci pomiaru w GPS jest stosowanie pomiaru r贸偶nicowego, zwanego DGPS. W takich przypadkach zlokalizowana w pobli偶u odbiornika stacja bazowa DGPS przekazuje do niego dane r贸偶nicowe. W ten spos贸b odbiornik GPS mo偶e nanie艣膰 poprawki wynikaj膮ce z b艂臋d贸w propagacji sygna艂u mi臋dzy satelit膮 a odbiornikiem. Systemem korekcji b艂臋d贸w GPS jest tak偶e WAAS oraz EGNOS, podobne do DGPS z t膮 r贸偶nic膮, 偶e poprawki do odbiornik贸w przesy艂ane s膮 przez geostacjonarne satelity.

    Obecnie USA modernizuje system (projekt GPS II), jednak nie rozwi膮偶e on wszystkich tych wad. Najprawdopodobniej rozwi膮zanie ich nast膮pi dopiero w 2013 r. (projekt GPS-III), kiedy to zostanie tak偶e uruchomiony europejski system Galileo.

    GLONASS

    GLONASS (Global Navigation Satellite System) jest rosyjskim odpowiednikiem GPS Navstar. Metoda pomiaru i dzia艂anie systemu s膮 podobne. Jest on na etapie zaawansowanej budowy, w czasie kt贸rej jest dost臋pny dla cel贸w cywilnych. Docelowo system ma mie膰 zasi臋g og贸lno艣wiatowy i sk艂ada膰 si臋 z 24 satelit贸w, w tym 21 aktywnych i 3 zapasowych, umieszczonych na wysoko艣ci 19 100 km nad powierzchni膮 Ziemi. Ich orbity zosta艂y tak zaprojektowane, aby w ka偶dym miejscu na globu, w dowolnym momencie, dost臋pne by艂y sygna艂y przynajmniej z 5 satelit贸w. Podobnie jak GPS Navstar ma on dwa kana艂y: standardowy (o dok艂adno艣ci poziomej 60 m i pionowej 75 m) i precyzyjny. W odr贸偶nieniu od GPS kana艂 dok艂adno艣ci standardowej jest dost臋pny na cz臋stotliwo艣ciach L1 i L2, a kana艂 precyzyjny i depesza nawigacyjna tylko na L2. U偶ycie kodu precyzyjnego wymaga zezwolenia rosyjskiego Ministerstwa Obrony. Nie stosuje si臋 sztucznego b艂臋du (SA) ani dodatkowego kodowania kana艂u precyzyjnego.

    Podobnie jak GPS jest systemem wojskowym udost臋pnionym do cel贸w cywilnych, aczkolwiek sam nie tworzy 偶adnych cywilnych zastosowa艅.

    Unia Europejska, w systemie tym, widzia艂a segment mi臋dzynarodowego systemu GNSS-II. Jest on – w por贸wnaniu do GPS – potencjalnie dok艂adniejszy, a produkcja i umieszczanie na orbitach satelit贸w dwukrotnie ta艅sze. Niemiecka DASA (Deutsche Airspace Agency) prowadzi dzia艂ania zmierzaj膮ce do wspierania systemu GLONASS przez satelity geostacjonarne. Najprawdopodobniej wi膮偶e si臋 to z realizacj膮 projektu EGNOS, polegaj膮cego na zapewnieniu pewnego i nieprzerwanego odbioru sygna艂贸w GNSS (GPS plus GLONASS) przy pomocy satelit贸w geostacjonarnych..

    KONKURENT GPS?

    Budowany system Galileo (Galileo Navigation Satellite System) jest powszechnie uznawany za konkurenta istniej膮cych system贸w ameryka艅skiego Navstar-GPS i rosyjskiego GLONASS. Tak to mo偶e wygl膮da艂o pod koniec lat. 90-tych. Tak te偶 mo偶na s膮dzi膰 powierzchownie por贸wnuj膮c system dzia艂ania i dane techniczne tych system贸w. Tylko to 艂膮czy te trzy systemy.

    Dzieli je jednak (kra艅cowo) cel dla kt贸rego zosta艂y zbudowane oraz koncepcja podstawowego zastosowania. Wszak zar贸wno GPS jak i GLONASS s膮 zaprojektowanymi i zbudowanymi dla cel贸w militarnych, zarz膮dzanymi przez wojskowe organy, a ich wykorzystanie jest podporz膮dkowane interesom militarno-politycznym odpowiednio USA i Rosji.

    Cel dla jakiego buduje si臋 system Galileo, zakres zastosowa艅 oraz system zarz膮dzania (organ cywilny) wskazuj膮, 偶e jest to autorska koncepcja budowy nowatorskiego programu wykorzystania techniki nawigacyjnej dla cel贸w publicznych (cywilnych), opracowana i wdra偶ana przez Europejsk膮 Agencj膮 Kosmiczn膮 (ESA) i Uni臋 Europejsk膮. Program ten wi膮偶e si臋, bez w膮tpienia, z faktem integracji europejskiej oraz planem wyposa偶enia administracji UE i pa艅stw zrzeszonych w narz臋dzia niezb臋dne do organizowania dzia艂alno艣ci, przy wykorzystaniu nawigacji satelitarnej w sferze zarz膮dzania (zw艂aszcza europejsk膮 infrastruktur膮 transportow膮 – kolej膮, drogami l膮dowymi i szlakami morskimi), administracji, kontroli oraz us艂ug publicznych.

    Wdra偶anie tego programu ma tak偶e cele ekonomiczne: roczna stopa wzrostu tej technologii (obecne systemy) wynosi艂a ok. 25%. Wg prognoz liczba u偶ytkownik贸w odbiornik贸w typu GPS w 2020 r. wzro艣nie do 3 miliard贸w. Szacowano, 偶e umieszczenie na orbicie satelit贸w Galileo podwoi ilo艣膰 dost臋pnej infrastruktury. Kierowano si臋 wi臋c (tak偶e) wzgl臋dami komercyjnymi i zaplanowano budow臋 systemu z udzia艂em kapita艂u prywatnego. W tym celu zbudowano modelowe wymagania parametr贸w systemu nawigacyjnego dotycz膮ce dok艂adno艣ci, dost臋pno艣ci i wiarygodno艣ci sygna艂贸w, a co za tym idzie wy偶szej jako艣ci us艂ugi nawigacyjnej i pomiaru czasu, niezb臋dnych dla niezak艂贸conego funkcjonowania na linii: satelita-segment naziemny-u偶ytkownik. Wi膮za艂 si臋 z tym zamiar stworzenia lepszych warunk贸w dla rozwoju technologii satelitarnych b臋d膮cy bod藕cem dla rozwoju sektora ??Hight Technology? oraz dla ca艂ej gospodarki kraj贸w europejskich.

    Wdra偶any projekt Galileo spe艂nia wcze艣niej za艂o偶one (po偶膮dane) wymogi dok艂a-dno艣ci i dost臋pno艣ci dla poszczeg贸lnych grup u偶ytkownik贸w np:

    • serwis bezpiecze艅stwa 偶ycia – k膮t maskowania satelity ? 5掳 , dok艂adno艣膰 przy poziomie ufno艣ci 95% – 4 m. w pionie, zasi臋g ? globalny, dost臋pno艣膰 ? wi臋ksza od 99%, integralno艣膰 ? wymagana;
    • masowy odbiorca: k膮t maskowania satelity ? 25掳, dok艂adno艣膰 przy poziomie ufno艣ci ? 10 m. w poziomie, zasi臋g ? globalny, dost臋pno艣膰 ? wi臋ksza od 70%, integralno艣膰 ? nie wymagana.

    Sformu艂owanemu celowi (organizacyjno-us艂ugowo-komercyjnemu) podporz膮dkowano dzia艂ania uruchamiaj膮ce program globalnego systemu nawigacyjnego GNSS. Za艂o偶ono, 偶e b臋dzie on rozwija膰 si臋 z istniej膮cymi: jego segment kosmiczny ma obj膮膰 satelity ju偶 znajduj膮ce si臋 na orbitach, za艣 cz臋艣膰 l膮dowa ma by膰 kompatybilna z pracuj膮cymi stacjami naziemnymi. Zak艂adano, 偶e w fazie pocz膮tkowej GNSS nast膮pi integracja system贸w GPS i GLONASS. Temu celowi s艂u偶y艂 utworzony EGNOS ? system wspomagania system贸w GPS i GLONASS. Wojna w Zatoce Perskiej w 1990 r. (a nast臋pnie w Kosowie) uzmys艂owi艂a autorom projektu, 偶e gwarancj臋 niezak艂贸conego precyzyjnego i sprawnego dzia艂ania systemu nie mog膮 da膰 systemy podporz膮dkowane interesom militarno- politycznym. W贸wczas to bowiem Departament Obrony USA w systemie GPS w艂膮czy艂 degradacj臋 sygna艂u SA wp艂ywaj膮c膮 na zmniejszenie dok艂adno艣ci lokalizacji w odbiornikach cywilnych. Wyst膮pi艂y wy艂膮czenia i zak艂贸cenia u odbiorc贸w cywilnych, co ? u autor贸w GNSS – wzbudzi艂o nieufno艣膰 do istniej膮cych system贸w. Wniosek: 偶aden z istniej膮cych system贸w nie daje gwarancji poprawno艣ci i nieprzerywalno艣ci ich dzia艂ania w sytuacjach krytycznych. Maj膮c tak sformu艂owane cele oraz przyk艂ady zak艂贸ce艅 wynikaj膮cych z ca艂kowitego uzale偶nienia si臋 od system贸w GPS i GLO-NASS, w 1999 r. Komisja Europejska wyznaczy艂a za艂o偶enia nowego projektu o globalnym zasi臋gu, otwartym charakterze oraz zgodno艣ci, a zarazem niezale偶no艣ci, od ameryka艅skiego GPS. W 2002 r. rozpocz臋to finansowanie budowy europejskiego systemu nawigacji satelitarnej Galileo.

    System nawigacyjny Galileo

    R贸wnocze艣nie ESA opracowa艂a program zmierzaj膮cy do tego aby – na obszarze Unii Europejskiej -g艂贸wnym cywilnym systemem nawigacyjnym dla wyznacze艅 podstawowych parametr贸w nawigacyjnych (wyznaczania po艂o偶enia obiektu, jego pr臋dko艣ci i czasu) by艂 Galileo wchodz膮cy w sk艂ad GNSS (Globalny Nawigacyjny System Satelitarny), kt贸ry ma obejmowa膰 istniej膮ce systemy nawigacji satelitarnej GSP, GLONASS oraz nast臋puj膮ce systemy: EGNOS (system przesy艂aj膮cy do u偶ytkownik贸w poprawki r贸偶nicowe oraz informacje o stanie dzia艂ania systemu za po艣rednictwem 3 europejskich satelit贸w geo- stacjonarnych), LORAN-C (system przesy-艂aj膮cy poprawki r贸偶nicowe oraz informacje o stanie dzia艂ania systemu) i DGNSS (system teletransmisji poprawek r贸偶nicowych oraz informacji o stanie dzia艂ania systemu).

    Pierwszym etapem tych prac by艂o stworzenie koncepcji systemu EGNOS (wykorzystuj膮cego i wspomagaj膮cego prace system贸w GPS i GLONASS), kt贸ry poprawia艂 podstawowe parametry jako艣ciowe tych system贸w, takich jak: dok艂adno艣膰, dost臋pno艣膰, ci膮g艂o艣膰 i wiarygodno艣膰.

    Wszystkie te systemy tworz膮 GNSS b臋d膮cym cywilnym system nawigacyjnym, eliminuj膮cym b艂臋dy GPS, w 艣rodowiskach naukowych nazywany GNSS-1. Koncepcja ta zak艂ada eliminacj臋 typowych niedomaga艅 GPS poprzez zwielokrotnienie 藕r贸de艂 informacji pozycyjnej, zapewnienie nie- przerwanego dop艂ywu da-nych korekcyjnych oraz mo-偶liwo艣膰 sta艂ego monitoringu jako艣ci danych pozycyjnych .

    System Galileo b臋dzie wyko-rzystywa艂 sygna艂y nie tylko z system贸w GLONASS, GPS lecz tak偶e wsp贸艂pracuj膮cych z nim system贸w SBAS (Satellite Based Augmentation System), opartych o satelity geostacjonarne i systemy na- ziemnych stacji korekcyjnych, a kt贸re lokalnie pokrywaj膮 obszar Europy (EGNOS), USA (WAAS), Kanady (CWAAS) oraz Japonii (MSAS); system贸w niesatelitarnych, jak radiowy system Loran-C oraz system贸w komunikacyjnych GSM, GPRS i UMTS.

    Obecnie przewiduje si臋, 偶e pe艂n膮 sprawno艣膰 operacyjn膮 Galileo uzyska oko艂o 2013 r. W tym czasie w kosmosie powinny si臋 te偶 pojawi膰 pierwsze satelity nowej generacji ameryka艅skiego GPS III A. Sygna艂 z tych ostatnich satelit贸w ma by膰 co najmniej dziesi臋膰 razy mocniejszy ni偶 obecnie. Zwi臋kszy to odporno艣膰 systemu na ewentualne zak艂贸cenia, a sygna艂 pozwoli okre艣la膰 pozycj臋 z dok艂adno艣ci膮 do 1 m. Obecnie takie precyzyjne namierzanie jest dost臋pne tylko dla wojska, a bezp艂atny sygna艂 GPS dla cywil贸w pozwala namierza膰 z precyzj膮 ok. 10-15 m.

    EGNOS

    G艂贸wnym celem uruchomionego w 2005 r. systemu EGNOS (European Geostationary Overlay Service) jest dostarczanie informacji ?ulepszaj膮cych? dane generowane przez systemy nawigacji satelitarnej, w celu zapewnienia u偶ytkownikom w Europie (r贸wnie偶 na niekt贸rych obszarach znajduj膮cych si臋 poza kontynentem) mo偶liwo艣膰 okre艣lania swojej pozycji z dok艂adno艣ci膮 do 7 m. Jest wi臋c systemem wspomagania funkcji GPS i GLONASS, a w przysz艂o艣ci Galileo. Podobne systemy dzia艂aj膮 w Ameryce P贸艂nocnej – WAAS (Wide Area Augmentation System) i Japonii – MSAS (Multi-functional Satellite Augmentation System).

    Sk艂ada si臋 on z 3 satelit贸w geostacjonarnych oraz sieci 40 stacji naziemnych, przystosowanych do zapisywania, oceny i korygowania danych pochodz膮cych z ameryka艅skiego systemu GPS. Stacje te przekazuj膮 informacje dotycz膮ce pewno艣ci oraz dok艂adno艣ci sygna艂贸w transmitowanych przez systemy pozycjonowania GPS oraz GLONASS. Jedna z takich stacji znajduje si臋 w Warszawie. Wszystkie generuj膮 takie same sygna艂y jak satelity GPS. Sygna艂y te s膮 bezp艂atnie i mog膮 by膰 odbierane i wykorzystywane przez standardowe odbiorniki GPS, w celu zwi臋kszenia dok艂adno艣ci lokalizacji

    Uruchomienie EGNOS spowodowa艂o zde-cydowan膮 popraw臋 podstawowych parame- tr贸w nawigacyjnych system贸w GPS i GLO-NASS, takich jak: dok艂adno艣膰 (zdolno艣膰 systemu do okre艣lania pozycji mierzonego obiektu w granicach dopuszczalnego b艂臋du systemu z prawdopodobie艅stwem 95% – w praktyce wynosi ona od 2 m.), wiarygodno艣膰 (okre艣la poziom zaufania do dostarczanej przez system informacji), ci膮g艂o艣膰 (zdolno艣膰 satelit贸w do nieprzerwanej pracy podczas ca艂ego swojego przelotu nad horyzontem u偶ytkownika) i dost臋pno艣膰 (prawdopodobie艅stwo pe艂nienia us艂ug nawigacyjnych w dowolnym momencie). Tym samym zapewnia on bezpiecze艅stwo w warunkach krytycznych np. zwi臋kszonego zagro偶enia. System EGNOS jest pierwszym elementem budowanego przez systemu Galileo

    STRUKTURA GALILEO

    Segmenty systemu Galileo

    Galileo, podobnie jak istniej膮ce globalne systemy nawigacji satelitarnej, sk艂ada si臋 z trzech podstawowych segment贸w:

    • kosmicznego (przestrzeni kosmicznej-Space- Segment) – konstelacji satelit贸w na okre艣lonych orbitach, transmituj膮cych 1 lub kilka sygna艂贸w nawigacyjnych, obejmuj膮cych swoim zasi臋giem ca艂膮 kul臋 ziemsk膮,
    • naziemnego (kontroli i emisji naziemnej ? Ground Control and Mission Segment) ? sieci stacji naziemnych zapewniaj膮cych
    • sta艂膮 kontrol臋 i 艂膮czno艣膰 z satelitami, u偶ytkownika ? obejmuj膮cego wszystkie odbiorniki satelitarne, kt贸rych u偶ytkownicy systemu mog膮 wyznaczy膰 swoj膮 pozycj臋 na podstawie pomiaru odleg艂o艣ci do conajmniej 3 satelit贸w.

    Architektura systemu sk艂ada si臋 z czterech g艂贸wnych komponent贸w: globalnego; regionalnego; lokalnego i u偶ytkowego.

    Sk艂adnikiem globalnym jest ca艂y segment kosmiczny systemu oraz segment naziemny, kt贸ry b臋dzie pe艂ni艂 nast臋puj膮ce funkcje: OSPF (Orbit Synchronization and Processing Facilities), PTF (Precision Timing Facilities), IPF (Integrity Processing Facilities), MCF (Mission Control Facility), Satellite SCF (Control Facility) oraz SPF (Services Product Facility .

    Komponent regionalny stanowi膮 sieci stacji nadzoruj膮cych wiarygodno艣膰 sygna艂贸w i centr贸w przetwarzania danych, dostarczaj膮cych (poprzez serwisy regionalne) dodatkowych danych do systemu. B臋d膮 one przekazywane specjalnymi kana艂ami transmisyjnymi, daj膮cymi mo偶liwo艣膰 ?personalizacji? wiarygodno艣ci. Takimi stacjami b臋d膮 dzia艂aj膮ce ju偶 stacje EGNOS.

    Galileo, z za艂o偶enia, ma zapewni膰 wysoki poziom wydajno艣ci dla u偶ytkownik贸w znajduj膮cych si臋 na ca艂ej kuli ziemskiej, a wi臋c r贸wnie偶 na obszarach o ma艂ej infrastrukturze naziemnej. Aby osi膮gn膮膰 ten cel, do systemu zostan膮 zaadaptowanie lokalne elementy istniej膮cej infrastruktury do zastosowa艅 specjalistycznych zlokalizowana w obs艂udze lotnisk, port贸w, sieci kolejowych, dr贸g czy zurbanizowanych obszar贸w. Transmisja danych do odbiornika u偶ytkownika odbywa艂aby si臋 poprzez specjalne po艂膮czenia jak r贸wnie偶 za pomoc膮 innych, zewn臋trznych system贸w takich jak sieci telefonii kom贸rkowych GSM lub UMTS.

    Segment Kosmiczny

    Segment kosmiczny sk艂ada si臋 z 30 satelit贸w umieszczonych r贸wnomiernie na trzech ko艂owych oko艂oziemskich orbitach MEO (Medium Earth Orbits) odleg艂ych o oko艂o 24 tys. km. (23.222-23.616 km.) od powierzchni Ziemi (w tym 3 satelit贸w na orbitach zapasowych-aktywnych rezerwowych) rozlokowanych tak, aby obejmowa艂y ca艂膮 powierzchni臋 Ziemi. 27 satelit贸w operacyjnych (rozmieszczonych co 40掳) b臋dzie okr膮偶a膰 nasz glob w ci膮gu 14 godzin i 21 minut.

    Dzi臋ki rozstawieniu na 3 orbitach ko艂owych (po 10 satelit贸w na ka偶dej orbicie), le偶膮cych na p艂aszczyznach przechodz膮cych przez 艣rodek Ziemi, nachylonych do p艂aszczyzny r贸wnika pod k膮tem 56掳 wzgl臋dem p艂aszczyzny r贸wnika, sygna艂y nawigacyjne b臋d膮 pokrywa艂y obszar a偶 do 75掳 szeroko艣ci geograficznej p贸艂nocnej, co odpowiada przyl膮dkowi Nord Cape w Skandynawii. Wi臋kszy (ni偶 w GSP) promie艅 orbity zapewni lepsz膮, ni偶 obecnie, jako艣膰 sygna艂u pomiarowego.

    Gwarancj臋 jako艣ci dzia艂ania i dok艂adno艣ci systemu zapewni wi臋ksza (ni偶 w GPS i GLONASS) liczba satelit贸w, bowiem utrata jednego z nich nie zak艂贸ci odbioru i nie wywo艂a dostrzegalnych dla u偶ytkownika problem贸w z wykonywaniem realizowanych zada艅 (satelita rezerwowy mo偶e by膰 przesuni臋ty w taki spos贸b, 偶e zast膮pi satelit臋 uszkodzonego).

    Wi臋kszy promie艅 orbity i bardziej liczna konstelacja satelit贸w daj膮 Galileo pewn膮 przewag臋 nad GPS. Spodziewa膰 si臋 nale偶y lepszej jako艣ci sygna艂u pomiarowego (dotrze on nawet do strefy polarnej) oraz wi臋kszej niezawodno艣ci funkcjonowania systemu.

    Ka偶dy z satelit贸w b臋dzie wyposa偶ony w cztery pok艂adowe zegary atomowe – po dwa zegary rubidowe (jeden zosta艂 ju偶 wyprodukowany w Polsce) i dwa bierne masery wodorowe. Zapewni膮 one wymagan膮 dok艂adno艣膰, lepsz膮 ni偶 jedna nanosekunda.

    Satelity b臋d膮 nadawa膰 10 sygna艂贸w w trzech pasmach cz臋stotliwo艣ci. To jest istotna przewaga Galileo nad systemem GPS-NAVSTAR dysponuj膮cym zaledwie trzema cz臋stotliwo艣ciami

    Sygna艂y oznaczone numerami 1, 2, 3, 4, 9 i 10 b臋d膮 dost臋pne dla wszystkich u偶ytkownik贸w. Pozosta艂e sygna艂y b臋d膮 szyfrowane i dost臋pne tylko dla u偶ytkownik贸w maj膮cych dost臋p do serwisu komercyjnego-CS i serwisu regulowanego publicznie-PRS. Cz臋艣膰 sygna艂贸w nie b臋dzie zawiera膰 偶adnych danych – przeznaczona jest do wyznaczania poprawki jonosferycznej w celu zwi臋kszenia dok艂adno艣ci. To jest istotna zaleta Galileo, gdy偶 cz臋stotliwo艣膰 por贸wnawcza w systemie GPS nie jest swobodnie dost臋pna, co istotnie wp艂ywa na dok艂adno艣膰 pomiar贸w

    Segment Naziemny

    Pod wzgl臋dem swoich zada艅 i spe艂nianych funkcji segment naziemny systemu Galileo w zasadzie nie r贸偶ni si臋 od systemu GPS – sk艂ada si臋 z infrastruktury umo偶liwiaj膮cej kontrol臋 nad satelitami, monitorowanie ich dzia艂ania, przetwarzanie sygna艂贸w oraz danych, a tak偶e zarz膮dzanie ca艂膮 cz臋艣ci膮 naziemn膮.

    Jedyna ? istotna – r贸偶nica polega na tym, 偶e w systemie – za po艣rednictwem stacji naziemnych – przekazywane b臋d膮 informacje o stanie systemu (integralno艣ci) oraz wszelkie dane zwi膮zane z serwisem poszukiwania i ratowania SAR (Search And Rescue). Zgodnie z za艂o偶eniami zadania te b臋d膮 mia艂y zasi臋g globalny. W tym celu ka偶dy satelita b臋dzie wyposa偶ony w transponder, kt贸ry b臋dzie przekazywa艂 sygna艂y o nieszcz臋艣liwych zdarzeniach z nadajnik贸w u偶ytkownik贸w do koordynacyjnego centrum ratownictwa (RCC).

    Zarz膮dzanie systemem b臋dzie realizowane w dw贸ch (Tuluza i Londyn) naziemnych centrach GCC (Galileo Central Centre), kt贸rych zadaniem b臋dzie kontrolowanie konstelacji satelit贸w, ich dzia艂ania i transmitowanych przez nie depesz nawigacyjnych, przetwarzanie sygna艂贸w oraz danych przekazywanych przez krajowe jak i zagraniczne instytucje, kontrolowanie i obs艂uga sygna艂贸w czasu oraz zarz膮dzanie ca艂膮 cz臋艣ci膮 naziemn膮.. Dwa dodatkowe o艣rodki kontrolne b臋d膮 zlokalizowane w Monachium i w okolicach Jeziora Fucino ko艂o Rzymu.

    Zadania te b臋d膮 realizowane przez dwa niezale偶ne segmenty, zapewniaj膮ce dzia艂anie systemu w przypadku awarii jednego z o艣rodk贸w:

    • segment kontroli satelit贸w GCS (Galileo Control System) kontroluj膮cy stan techniczny satelit贸w i uzupe艂niaj膮cy braki w konfiguracji satelit贸w, w sk艂ad kt贸rego wchodzi pi臋膰 stacji steruj膮cych zapewniaj膮cych ci膮g艂膮 kontrol臋 i dwukierunkow膮 艂膮czno艣膰 ze wszystkimi satelitami systemu,
    • naziemny system kontroli funkcjonowania ca艂ego systemu GMS/MCS (Galileo Mission System/Mission Control System) skladaj膮cy si臋 z pi臋tnastu telemetrycznych stacji nadawczo odbiorczych oraz sieci 20 stacji monitoruj膮cych.

    Oba te segmenty tworz膮ce GGS (Galileo Global Component) zapewniaj膮c jednakow膮 jako艣膰 nawigacji maj膮 funkcjonowa膰 pod kontrol膮 cywilnego operatora systemu GOC (Galileo Operating Company).

    Do g艂贸wnych zada艅 GCS b臋dzie nale偶a艂o: zapewnienie nieprzerwanego funkcjonowania systemu oraz jego globalnego zasi臋gu, utrzymywanie ustalonej konfiguracji satelitarnej, opracowywanie planu uzupe艂niania i odnawiania konstelacji satelit贸w oraz kontrola stanu technicznego satelit贸w. W jego sk艂ad b臋dzie wchodzi艂o pi臋膰 odbiorczo-nadawczych stacji telemetrii, przesy艂u komend i pomiaru odleg艂o艣ci TT&C (Telemetry, Telecommand and Ranging Stations).

    GMS b臋dzie bie偶膮co utrzymywa艂 wszystkie serwisy systemu (nawigacyjne, czasu oraz poszukiwania i ratowania SAR), nadzorowa艂 funkcjonowanie ca艂ego systemu, monitorowa艂 sygna艂y docieraj膮ce z satelit贸w i nadawa艂 alarmy w czasie rzeczywistym oraz rozsy艂a艂 dane systemu. Centrum b臋dzie przesy艂a艂o do u偶ytkownika aktualizowane informacje dotycz膮ce monitorowania zagro偶onego obiektu i rozpocz臋cia akcji ratunkowej.

    Rozlokowanie sieci na ca艂ym 艣wiecie 20 naziemnych stacji pomiarowych GSS (Galileo Sensor Stations) umo偶liwi nieustann膮 obserwacj臋 wszystkich satelit贸w. B臋d膮 one rozprowadza艂y nawigacyjny sygna艂 satelitarny na ca艂膮 Ziemi臋 (tzw. informacje wiarygodno艣ci). Kt贸re transmitowane b臋d膮 wraz z sygna艂ami nawigacyjnymi, co pozwoli systemowi Galileo by膰 wykorzystywanym w aplikacjach zwi膮zanych bezpo艣rednio z bezpiecze艅stwem 偶ycia SoL.

    Stacje te b臋d膮 wspiera艂y funkcjonowanie regionalnych i lokalnych centr贸w serwisowych, w tym dostarcza艂y u偶ytkownikom sektora gospodarczo? spo艂ecznego informacji o jakimkolwiek z艂ym funkcjonowaniu i uszkodzeniach systemu.

    W latach 2002 ? 2004 ESA zbudowa艂a i przetestowa艂a segment naziemny projektu Galileo o nazwie GSTB-VI w celu sprawdzenia poprawno艣ci dzia艂ania algorytm贸w kontrolnych, weryfikacji proces贸w reguluj膮cych prac臋 zegar贸w i weryfikacji procedur prognozowania pojedynczych orbit. Do zrealizowania postawionych cel贸w wykorzystano sygna艂y nadawane przez znajduj膮ce si臋 ju偶 w przestrzeni kosmi-cznej satelity systemu GPS. Test wypad艂 pozytywnie. GCC systemu b臋dzie zawiera艂 wszystkie elementy infrastruktury niezb臋dne dla pi臋ciu podstawowych serwis贸w us艂ugowych: OS, SoL, CS, PRS i SAR.

    Segment U偶ytkownika ? Rodzaje us艂ug

    Po zbudowaniu systemu Galileo nast膮pi zdecydowane (wr臋cz rewolucyjne) poszerzenie rodzaju us艂ug, ich upowszechnienia, jak i ich jako艣ci i dok艂adno艣ci. B臋d膮 to us艂ugi poszukiwawcze i ratunkowe, bezp艂atne us艂ugi otwarte i bezpiecze艅stwa 偶ycia, odp艂atne us艂ugi komercyjne oraz. bezp艂atne dla pa艅stw zrzeszonych w UE us艂ugi na rzecz s艂u偶b publicznych

    Serwis otwarty OS (Open Service) b臋dzie oferowa艂 powszechnie dost臋pny pomiar czasu i pozycji, o wi臋kszej dok艂adno艣ci ni偶 obecnie oferowana przez GPS. Dost臋p do tych us艂ug nie b臋dzie wi膮za艂 si臋 z autoryzacj膮 u偶ytkownika, podobnie jak jest obecnie w GPS. Us艂ugi te nie b臋d膮 mia艂y wsparcia informatycznego systemu oraz nie b臋d膮 obj臋te gwarancj膮 i ochron膮 prawn膮 operatora systemu GOC. Przewiduje si臋, 偶e wi臋kszo艣膰 odbiornik贸w b臋dzie u偶ywa艂o zar贸wno sygna艂贸w Galileo jak i GPS, co usprawni jako艣膰 us艂ug w obszarach o utrudnionych warunkach odbioru, takich jak du偶e zespo艂y miejskie.

    Serwis bezpiecze艅stwa 偶ycia SoL (Safety of Life Service) b臋dzie przeznaczony do tych zastosowa艅 komunikacyjnych, w kt贸rych 偶ycie ludzkie mo偶e by膰 zagro偶one. B臋dzie kierowany do sektor贸w, w kt贸rych bezpiecze艅stwo jest elementem kluczowym. Serwis SoL b臋dzie gwarantowa艂 sta艂膮 jako艣膰 us艂ug i powszechno艣膰 dost臋pu. Us艂uga ta b臋dzie mia艂a tak膮 sam膮 dok艂adno艣膰 okre艣lenia czasu i pozycji jak OS, przy og贸lno艣wiatowym, wysokim poziomie zintegrowania systemu, z uwzgl臋dnieniem potrzeb bezpiecze艅stwa kryzysowego (np. w 偶egludze, lotnictwie czy transporcie kolejowym).

    Us艂ugi SoL b臋d膮 kontrolowane i ich prowadzenie b臋dzie upowa偶nia艂o do uzyskania certyfikatu na dwu-cz臋stotliwo艣ciowy odbiornik. W celu uzyskania wymaganego poziomu ochrony wykorzystywanych sygna艂贸w radiowych, dla systemu SoL b臋d膮 udost臋pnione pasma cz臋stotliwo艣ci (L1 i E5) lotniczych s艂u偶b nawigacyjnych ARNS (Aeronautical Radio-Navigation Services). Odbiorniki nawigacyjne b臋d膮 opracowane przez firmy: Raytheon Systems Ltd., Roke Manor Research, Leads University i Helios Technology. System SoL b臋dzie zintegrowany z precyzyjnym systemem pomiaru wysoko艣ci samolot贸w HME (Height Monitoring Equipment).

    Us艂ugi komercyjne CS (Commercial Service) b臋d膮 s艂u偶y艂y przesy艂aniu danych o znaczeniu handlowym i informacyjnym oraz kolportowaniu reklam o towarach i us艂ugach. Informacje przenoszone b臋d膮 przez 2 sygna艂y chronione komercjalnymi metodami kryptologicznymi. Ochron膮 tajemnicy korespondencji b臋d膮 zarz膮dzali pocz膮tkowo dostawcy us艂ug, a nast臋pnie agendy operatora systemu. Dost臋p do nich b臋dzie kontrolowany na poziomie odbiornika, dzi臋ki stosowanym kluczom. Prawo do u偶ywania 2 sygna艂贸w CS mo偶na b臋dzie naby膰 od operatora GOC.CS b臋dzie oferowa艂 wi臋ksz膮 dok艂adno艣膰 ni偶 OS (do 0,8 m w poziomie i do 1 m w pionie) oraz umo偶liwi przesy艂anie wiadomo艣ci od stacji naziemnych do u偶ytkownik贸w.

    Us艂ugi na rzecz s艂u偶b publicznych PRS (Public Regulated Service) b臋d膮 przeznaczone dla s艂u偶b podleg艂ych administracjom rz膮dowym odpowiedzialnym za ochron臋 cywiln膮 oraz bezpiecze艅stwo narodowe takich jak: policja, stra偶 po偶arna, ratownictwo medyczne, wojsko (z wy艂膮czeniem dowodzenia operacyjnego), kontrola celna i inne (np. . transport odpad贸w nuklearnych, pob贸r op艂at drogowych, przemyt, nielegalna imigracja). Us艂uga ta b臋dzie zastrze偶ona dla autoryzowanych administracji pa艅stwowych. Dost臋p do niej b臋d膮 regulowa艂y ustalone w Unii Europejskiej zasady i nadzorowany przez s艂u偶by bezpiecze艅stwa. Us艂ugi PRS b臋d膮 艣wiadczone w ka偶dym czasie i we wszystkich okoliczno艣ciach ? szczeg贸lnie w czasie kryzysu (w贸wczas inne mog膮 zosta膰 zablokowane), dlatego te偶, od strony technicznej, b臋d膮 oddzielone od innych us艂ug, co ochroni je przed zablokowaniem lub unieruchomieniem.

    Us艂uga poszukiwania i ratowania SAR (Search and Rescue) b臋dzie jedn膮 z najwa偶niejszych w projekcie Galileo. Jej uruchomienie spowoduje udoskonalenie istniej膮cych system贸w s艂u偶膮cych do odbioru przekaz贸w o krytycznym po艂o偶eniu ofiar. Alarmy b臋dz膮 lokalizowane bardziej precyzyjne, z dok艂adno艣ci膮 kilku metr贸w (obecnie ok. 5 km.). SAR b臋dzie zintegrowany z funkcjonuj膮cym ju偶 systemem ratownictwa morskiego i lotniczego COSPAS-SARSAT. W rezultacie wyeliminuje si臋 op贸藕nienia, w przesy艂aniu wiadomo艣ci, wynikaj膮ce ze spi臋trzenia lub zablokowania serwer贸w (obecnie op贸藕nienia dochodz膮 do jednej godziny), a uzyskanie zwrotnej informacji w miejscu inicjowania alarmu, usprawni dzia艂ania ratownicze i jednocze艣nie zmniejszy liczb臋 fa艂szywych alarm贸w.

    Us艂uga SAR oparta b臋dzie na operacyjnym systemie Cospas-Sarsat (Cosmicheskaya Systema Poiska Avarynich Sudow ? Search and Rescue Satelitte). Korzysta膰 z niej mo偶na b臋dzie, poniewa偶 ka偶dy z satelit贸w b臋dzie wyposa偶ony w transponder, kt贸ry umo偶liwi transmisj臋 sygna艂u wzywania pomocy od u偶ytkownika do RCC (Rescue Coordination Centre), kt贸ry nast臋pnie zainicjuje operacj臋 ratunkow膮.

    KRYZYS W II FAZIE BUDOWY GALILEO

    W opublikowanym 13 lutego 2001 r. g艂贸wnym dokumencie technicznym ESA (Mission High Level Definition) – og贸lnym planie budowy i rozwoju systemu wyr贸偶niono cztery g艂贸wne etapy: definiowania (1999-2003), rozwoju i uwierzytelniania (2003-2006), rozmieszczenia satelit贸w (2006-2008) i u偶ytkowania (po 2009 r.).

    Faza definiowania zosta艂a zako艅czona w terminie. W fazie tej zdefiniowano koncepcj臋 systemu od strony technicznej, opracowano plan budowy z harmonogramem jego wdro偶enia oraz projekty regulacji prawnych niezb臋dnych do jego budowy, jak r贸wnie偶 zasady finansowania. W tym okresie opracowano nast臋puj膮ce projekty: GALA, GALILEI, GEMINIUS, INTEG, SAGA, GUST i SARGAL oraz rozbudowano system wspomagaj膮cy EGNOS. Ca艂y projekt Galileo mia艂 by膰 finansowany w cz臋艣ci przez Uni臋 Europejsk膮 , a w pozosta艂ej przez firmy prywatne, kt贸re ? w przysz艂o艣ci ? mia艂y partycypowa膰 w zyskach tego komercyjnego przedsi臋wzi臋cia..

    W fazie rozwoju i uwierzytelniania rozpocz臋to budow臋 segmentu naziemnego, podj臋to zadanie opracowania, zbudowania i przetestowania poszczeg贸lnych komponent贸w systemu oraz przeprowadzono ich atestacj臋. G艂贸wnym narz臋dziem s艂u偶膮cym do tego celu mia艂 by膰 projekt GSTB (Galileo System Test Bed) b臋d膮cym g艂贸wnym narz臋dziem s艂u偶膮cym do wykonania tego etapowego zadania.

    Najwa偶niejszym wydarzeniem w tej fazie by艂 start z Bajkonuru w Kazachstanie (28.12.2005 r.) pierwszego satelity eksperymentalnego Galileo System Test Bed Version 2 ?GIOVE-A? (GSTB -V2/A), zbudowanego przez brytyjsk膮 firm臋 Surrey Satellite Technology Ltd. Satelita, po osi膮gni臋ciu w艂a艣ciwej orbity, od艂膮czy艂 si臋 od cz艂onu Fregat i zosta艂 wprowadzony na orbit臋 operacyjn膮 MEO na wysoko艣ci 23,222 km.

    Nazwa satelity GIOVE jest akronimem angielskiego okre艣lenia Galileo In-Orbit Validation Element (?Element Orbitalnej Walidacji [systemu] Galileo?). Nazw臋 t臋 wybrano w ho艂dzie dla Galileusza, kt贸ry odkry艂 pierwsze cztery ksi臋偶yce Jowisza oraz znalaz艂 spos贸b wykorzystania ich jako uniwersalnego zegara do okre艣lania d艂ugo艣ci geograficznej w dowolnym punkcie na powierzchni Ziemi (Giove, to po w艂osku ?Jowisz?).

    W satelicie tym przetestowano nowoczesny atomowy zegar rubidowy (niezb臋dny do bardziej precyzyjnej nawigacji i sygna艂贸w nawigacyjnych) i urz膮dzenia nadawcze. Zbadano charakterystyk臋 orbity oraz zabezpieczono i przetestowano cz臋stotliwo艣ci przydzielone dla systemu oraz zbadano radiacje na orbitach przewidzianych dla systemu. Testy wypad艂y pozytywnie. Kolejnego satelity eksperymentalnego ju偶 nie wys艂ano…

    Faza rozmieszczenia satelit贸w. Ju偶 pod koniec poprzedniej fazy wyst膮pi艂y zak艂贸cenia w terminowej realizacji programu: nast膮pi艂 kryzys finansowy i organizacyjno-polityczny. Sektor prywatny odm贸wi艂 bowiem nawet cz臋艣ciowego finansowania programu. Na艂o偶y艂 si臋 na to konflikt interes贸w (zar贸wno gospodarczych, jak i politycznych) pomi臋dzy g艂贸wnymi pa艅stwami uczestnicz膮cymi w jego realizacji (Wielka Brytania, Niemcy, Francja i W艂ochy). Jednocze艣nie Stany Zjednoczone zg艂osi艂y zastrze偶enia, co do cz臋艣ci rozwi膮za艅 technicznych Galileo, mog膮cych zak艂贸ci膰 skuteczne wykorzystanie GPS do cel贸w wojskowych.

    Giove-A z rakiet膮 Sojuz transportowany poci膮giem

    Kryzys trwa艂 ponad 2 lata skutkuj膮c pi臋cioletnim op贸藕nieniem w realizacji projektu. Zosta艂 jednak za偶egnany w IV kwartale 2007 r., gdy Unia Europejska podj臋艂a si臋 finansowania ca艂ego procesu budowy Galileo oraz podpisa艂a z USA umow臋, z kt贸rej wynika, 偶e systemy GPS i Galileo b臋d膮 w pe艂ni kompatybilne z sob膮, a Galileo nie b臋dzie zak艂贸ca艂 funkcjonowania segmentu wojskowego GPS.

    Faza U偶ytkowania (Operations). Planowane oddanie systemu pod nadz贸r sektora prywatnego, w 艣wietle dotychczasowych do艣wiadcze艅, sta艂o si臋 raczej w膮tpliwe. Prawdopodobnie, wobec narastaj膮cych proces贸w integracyjnych (Traktat reformuj膮cy UE) w Europie, system zostanie poddany nadzorowi administracji UE. W fazie tej (po 2013 r.) Galileo ma sta膰 si臋 kompletnym, w pe艂ni dzia艂aj膮cym, systemem o systematycznie wzrastaj膮cym udziale us艂ug komercyjnych.

    REWOLUCJA W TELEKOMUNIKACJI?

    Galileo b臋dzie wsp贸艂pracowa艂 z prawie wszystkimi systemami nawigacyjnymi oraz nienawigacyjnymi, zostanie bowiem po艂膮czony z systemami GSM i UMTS, co wywo艂a rewolucj臋 na rynku telekomunikacyjnym, zapewniaj膮c komunikacj臋 oraz pozycjonowanie na bardzo wysokim poziomie.

    Autorzy projektu Galileo za艂o偶yli, ze jego wdro偶enie spowoduje wi臋ksze wykorzystywanie technologii nawigacyjnych i pozycjonowania nie tylko we wszystkich sektorach transportowych, ale tak偶e w telekomunikacji, rolnictwie, rybo艂贸wstwie, ochronie cywilnej, badaniach naukowych, bankowo艣ci, administracji publicznej i bezpiecze艅stwie przesy艂ania danych.

    Ten skok, w zastosowaniu techniki w 偶yciu prywatnym i publicznym, b臋dzie mo偶liwy, przede wszystkim, dzi臋ki kompatybilno艣ci Galileo z GPS, poniewa偶 pozwoli na uzyskanie dost臋pno艣ci sygna艂贸w satelitarnych na powierzchniach 95% zurbanizowanych teren贸w (obecne mo偶liwo艣ci oferowane przez GPS zapewniaj膮 tylko 50% pokrycie terenu). Aby uzyska膰 ten efekt, dla standardowego serwisu Galileo, przyj臋to t臋 sam膮 cz臋stotliwo艣膰 jak膮 b臋dzie posiada艂 nowy cywilny sygna艂 systemu GPS (L5GPS = E5aGalileo = 1176,45MHz). System b臋dzie posiada艂 tak偶e wi臋ksze szeroko艣ci pasm nadawania (zwi臋kszaj膮 dok艂adno艣膰), a zw艂aszcza silniejszy sygna艂: nawigacj臋 satelitarn膮 mo偶na b臋dzie wykorzystywa膰 w budynkach i w tunelach, co jest obecnie niemo偶liwe. Wed艂ug prognoz najwi臋ksza grupa u偶ytko-wnik贸w (a偶 95%) zwi膮zana b臋dzie z nawigacj膮 satelitarn膮 w ruchu drogowym oraz z telefoni膮 kom贸rkow膮, przy czym wi臋kszo艣膰 korzysta膰 b臋dzie z odbiornik贸w dwusystemowych (Galileo & GPS). Pozosta艂e 5% stanowi膰 b臋d膮 u偶ytkownicy pochodz膮cy z nast臋puj膮cych sektor贸w: nawigacja morska, lotnictwo, pomiary i badania naukowe, rekreacja oraz zarz膮dzanie flot膮.

    Liczba u偶ytkownik贸w telefon贸w kom贸rkowych z wbudowanym systemem GNSS (w t贸rego sk艂ad b臋d膮 wchodzi艂y systemy Galileo i GPS) przewidywana jest na oko艂o 2 miliardy w roku 2020. Wed艂ug innych prognoz liczba pojazd贸w wyposa偶onych w odbiorniki system贸w nawigacji satelitarnej w 2020 roku ma wynie艣膰 oko艂o 500 milion贸w, z czego najwi臋cej w Europie.

    Zak艂ada si臋, 偶e sam Galileo b臋dzie mia艂 800 mln. u偶ytkownik贸w. U偶ytkownik systemu Galileo, maj膮c odbiornik, b臋dzie m贸g艂 korzysta膰 w pe艂ni z mo偶liwo艣ci stwarzanych przez system, niezale偶nie od bie偶膮cego u艂o偶enia konstelacji satelit贸w, to jest w ka偶dej chwili b臋dzie znajdowa艂 si臋 w zasi臋gu co najmniej dw贸ch satelit贸w, kt贸rych k膮t elewacji (widoczno艣ci) b臋dzie wi臋kszy ni偶 25掳.

    XXX

    Pe艂n膮 sprawno艣膰 operacyjn膮 Galileo ma uzyska膰 oko艂o 2013 r. W tym czasie w kosmosie powinny si臋 te偶 pojawi膰 pierwsze satelity nowej generacji ameryka艅skiego programu GPS III. Sygna艂 z tych satelit贸w ma by膰 co najmniej dziesi臋膰 razy mocniejszy ni偶 obecnie. Zwi臋kszy to odporno艣膰 systemu na ewentualne zak艂贸cenia. A ponadto sygna艂 ze zmodernizowanego GPS pozwoli bezp艂atnie okre艣la膰 pozycj臋 z dok艂adno艣ci膮 do 1 m. Obecnie takie precyzyjne namierzanie jest dost臋pne tylko dla wojska.

    Czy powstanie globalny cywilny system nawigacji satelitarnej GNSS?. Gwarantem tych plan贸w s膮 rz膮dy Stan贸w Zjednoczonych (GPS-III) oraz Unia Europejska, kt贸ra ? po niepowodzeniach we wsp贸艂pracy z sektorem prywatnym – w pa藕dzierniku 2007 r. podj臋艂a decyzj臋 finansowania w ca艂o艣ci budowy projektu Galileo z w艂asnych (czyli tak偶e polskich) 艣rodk贸w.

    Warszawa, dnia 06 marca 2008 r.

    Edward Mastej

    聽聽

    POLSCY NAUKOWCY DLA GALILEO

    W Polsce wsp贸艂prac臋 z ESA w realizacji programu Galileo koordynuje Centrum Bada艅 Kosmicznych PAN, gdzie naukowcy pracuj膮 nad problemem synchronizacji czasu na satelitach i kontrolnych zegarach naziemnych. CBK PAN prowadzi stacj臋 monitoruj膮c膮 EGNOS (RIMS – Ranging and Monitoring Integrity Station) w Warszawie pozwalaj膮c膮 na zwi臋kszenie precyzji i wiarygodno艣ci nawigacji satelitarnej na obszarze Europy 艢rodkowo-Wschodniej. Jest ona wa偶nym elementem projektu Galileo, s艂u偶膮cym zw艂aszcza transportowi lotniczemu. Utworzenie RIMS pozwoli艂o na utworzenie zar贸wno stacjonarnych, jak i mobilnych laboratori贸w EGNOS/Galileo/GPS. Stacja ta stanowi namacalny przyk艂ad wykorzystywania techniki satelitarnej dla potrzeb gospodarki i zaspokajania potrzeb publicznych. Wykorzystuj膮c posiadany sprz臋t pomiarowy w stacji tej utworzono Mobilne Laboratorium GNSS, s艂u偶膮ce do bada艅 w艂asnych maj膮cych na celu okre艣lenie bie偶膮cej dok艂adno艣ci i przydatno艣ci systemu EGNOS w nawigacji naziemnej, geodezji i innych obszarach gospodarki. Laboratorium Czasu CBK PAN wesz艂o w sk艂ad konsorcjum zapewniaj膮cego skal臋 czasu atomowego dla Galileo.

    W CBK PAN znajduje si臋 tak偶e stacja monitoruj膮ca sieci PERFECT, pracuj膮ca w ramach projektu IMAGE. Prowadzi ona ci膮g艂y monitoring odbieranych lokalnie informacji z systemu EGNOS i przekazuje je na serwer www.ESA. Kolejn膮 stacj膮 monitoruj膮c膮 system EGNOS jest odbiornik pracuj膮cy w projekcie EXPERT (Extension of Perfect Real Time). Podobnie jak w przypadku projektu PERFECT prowadzi on ci膮g艂e 艣ledzenie odbieranych lokalnie informacji z systemu EGNOS i przekazuje je na serwer www.ESA.

    W realizacji programu EGNOS/Galileo/GPS uczestniczy prawie 20 plac贸wek naukowo-badawczych w ca艂ym kraju w r贸偶nych zakresach i formach, w tym w formie Aktywnej Sieci Geodezyjnej ASG-PL, stacji permanentnych, laboratori贸w, serwis贸w DGPS-GPS i us艂ug RTK. W zadaniach tych uczestnicz膮 plac贸wki naukowe zlokalizowane w Warszawie, Wroc艂awiu, Borowej G贸rze, J贸zefos艂awiu k. Warszawy (2) Dziwnowie, , Borowej G贸rze k. Warszawy, w rejonie Olsztyna czy Borowcu k. Poznania oraz na 艢l膮sku (6) i Rozewiu.

    Udzia艂 Polski w programach Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA), w tym systemu Galileo, oceniono w projekcie ustawy o ratyfikacji porozumienia zawartego mi臋dzy Rz膮dem Rzeczypospolitej Polskiej a Europejsk膮 Agencj膮 Kosmiczn膮 z dnia 27 kwietnia 2007 r. ?uczestnictwo polskich podmiot贸w w realizacji tego programu rozwija si臋 stosunkowo wolno?. Podkre艣lono, 偶e pomimo zawarcia porozumienia z dnia 24 stycznia 2002 r. polskie firmy nie uczestnicz膮 w programach trac膮c mo偶liwo艣膰 wdra偶ania innowacyjno艣ci oraz podj臋cia zyskownej produkcji zwi臋kszaj膮cej tak偶e poziom zaawansowania naukowo-technicznego….

    Autor: Tekst Edward Mastej Zdj臋cia: ESA