Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Wyruszamy na wodorową autostradę

-- piątek, 28 listopad 2008

Otwory wentylacyjne w Equinox firmy Chevy wyposażonym w ogniwo paliwowe wodoru służą do chłodzenia (u dołu z lewej i z prawej) i zastępują światła przeciwmgielne w Equinox produkowanym przez GM.

Na początku maja spędziłem słoneczny ranek na przedmieściach Nowego Jorku, prowadząc pojazd wyposażony w ogniwo paliwowe (Fuel Cell Vehicle - FCV) czwartej generacji firmy General Motors. Przy rosnących cenach benzyny i zwiększającym się nagromadzeniu gazów cieplarnianych wprowadzenie choćby eksperymentalnych pojazdów FCV nie mogłoby odbyć się w bardziej dogodnej chwili. Jak dotąd, przedstawionych zostało ok. 45 modeli, wszystkie z nich eksperymentalne.

Wybrałem się do Centrum Szkoleniowego GM w Ardsley, NY, mieszczącego się nieco na północ od New York City. Samochód, o którym mówimy, to SUV Equinox firmy Chevrolet z 2008 r. wyposażony w ogniwo paliwowe 400, które zapewnia 93 kW mocy, zasilające trójfazowy napędowy silnik elektryczny o mocy 123 KM. Ze zbiornikiem pełnym wodoru — tak naprawdę Equinox posiada trzy zbiorniki — ten pojazd FCV posiada określony zasięg, wynoszący ponad 250 km, a czasem osiąga nawet 320 km. Byłem bardzo podekscytowany, że mogę prowadzić samochód przyszłości, który zapowiada uwolnienie nas od baronów ropy i który nie wytwarza CO2 ani NOx. Zanim ogłosimy uniezależnienie się od ropy, potrafię jednak realistycznie spojrzeć na podstawowe i powiązane ze sobą problemy techniczne i ekonomiczne, jakie pozostają nierozwiązane.

GM jest na dobrej drodze do opracowania pojazdów wodorowych. Firma ta zbudowała samochód 100 FCV Equinox we wspólnej z Suzuki fabryce w Ingersoll, Ontario, jako część operacji Operation Driveway, która ma na celu umożliwienie konsumentom, osobom znanym i mediom dostępu do pojazdów FCV. Połowa samochodów znajduje się w obszarze Los Angeles, a pozostała część została rozdzielona pomiędzy Ardsley i Washington. Pojazdy FCV firmy GM, które powstały przed modelem Equinox wyposażonym w ogniwo paliwowe, to EVI, FCV Zafira firmy Opel i Sequel firmy Chevy.


Przeczytaj także

 

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

Katalog

DPS Software
DPS Software
Postępu 6
02-676 Warszawa
tel. 22 339 64 00

OMNI3D Sp. z o.o.
OMNI3D Sp. z o.o.
ul. Garbary 64
61-758 Poznań
tel. +48 61 666 12 34

zobacz wszystkie



O nas   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Polecane strony   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2018 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce