Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Wodór: klasyczny problem „kura czy jajko”

-- środa, 10 wrzesień 2008

Gdy rozważamy alternatywę dla benzyny, rozmowa niezmiennie schodzi na temat wodoru. W jednym z kolejnych numerów naszego czasopisma zajmiemy się analizą wykorzystania wodoru w transporcie i zbadamy, jakie wyzwania natury technicznej stoją na drodze do tego celu. Poniżej znajdziecie krótkie omówienie problemu.


John Dodge,
redaktor naczelny
Design News, USA

 

Wodór jest najpowszechniej występującym na Ziemi pierwiastkiem i zajmuje pierwszą pozycję w tablicy okresowej. Występuje w każdym związku chemicznym i – wagowo – stanowi około 90 procent wszechświata. Co ważniejsze, nie zalega on w ogromnych, podziemnych złożach leżących pod terytorium krajów nieprzyjaznych w stosunku do USA i nie trzeba go „wysysać” z wnętrza Ziemi, ponosząc przy okazji wielkie koszty.

Wodór, w znacznym stopniu wolny od zanieczyszczeń, można produkować na miejscu przy użyciu odnawialnych źródeł energii, mimo że 95 procent przemysłowego wodoru wykorzystywanego dziś w USA pochodzi z gazu naturalnego.

Jeśli gaz ten faktycznie jest taki dobry, to dlaczego firmy wytwarzające energię przekonują, że leży on „nie po drodze” i jest tylko jedną z potencjalnych alternatyw dla paliw kopalnych? Producenci samochodów twierdzą, że główne przeszkody mają w znacznym stopniu charakter ekonomiczny, a nie techniczny, jako że liczba pojazdów napędzanych wodorem idzie w setki.

Problemem pozostają ogniwa paliwowe o większej żywotności, jak i wszechstronne testy w wielu różnych strefach klimatycznych. GM, Honda i Hyundai skonstruowały napędzane ogniwami paliwowymi samochody osobowe (fuel cell passenger vehicles – FCV), podczas gdy BMW napędza swoją serię 7 wodorem, wykorzystując silnik spalinowy.

Producenci samochodów zaszli już dość daleko, jeśli chodzi o rozwiązywanie najważniejszych problemów, takich jak zbiorniki na paliwo, instalacje paliwowe i sposób, w jaki należy rozmieszczać ogniwa paliwowe. Teraz wyzwanie polega na tym, by pojazdy były możliwie najbardziej ekonomiczne i niezawodne w porównaniu z tym, co jest dostępne na rynku.


Przeczytaj także

 

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

Katalog

DPS Software
DPS Software
Postępu 6
02-676 Warszawa
tel. 22 339 64 00

OMNI3D Sp. z o.o.
OMNI3D Sp. z o.o.
ul. Garbary 64
61-758 Poznań
tel. +48 61 666 12 34

zobacz wszystkie



O nas   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Polecane strony   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2018 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce