Udostępnij Udostępnij Udostępnij Udostępnij Print

Spoiwa początkiem rewolucji w dziedzinie montażu

-- poniedziałek, 01 grudzień 2008

Błyskawiczne postępy w dziedzinie technologii adhezyjnej umożliwiają konstruowanie znacznie lżejszych samochodów, jak również stosowanie cieńszych stali. Niektóre platformy już wykorzystują tę nową propozycję, żywiąc nadzieję, że wkrótce przyniesie ona jeszcze większe korzyści.

Zmodyfikowana konstrukcja 2008 Ford Focus dzięki zwiększonemu zastosowaniu wiązań adhezyjnych odpornych na kolizje zmniejsza ciężar własny samochodu.

Shawn Morgans, główny technolog ds. struktury nadwozia Ford’a, stwierdza, że Ford obniżył wagę modelu 2008 Ford Focus o 1,7 kG poprzez zwiększenie zużycia strukturalnych spoiw wytrzymałych na kolizje w górnej części nadwozia. Zmniejszyliśmy zastosowanie zgrzein punktowych – powiedział Morgans w wywiadzie dla Design News. Teraz naszym głównym celem będzie redukcja grubości stali.

Inżynierowie z General Motors również mają chętkę na zwiększenie zastosowania nowych super spoiw. Bardzo korzystne byłoby stosowanie na rozległą skalę wzmocnionych spoiw odpornych na kolizje, zamiast połączenia nitowego, termicznego, zgrzewania tarciowego czy jakichkolwiek innych metod wiązania. Pomogłoby to zmniejszyć wagę. Montaż również stanowiłby kwestię problematyczną, jeśli konieczne byłoby zakładanie nitów lub innych elementów mocujących, aby mieć pewność, że struktura pozostanie na właściwym miejscu. Satysfakcjonującym byłoby rozwiązanie wykorzystywania takiego spoiwa, które szybko się nakłada i błyskawicznie twardnieje – twierdzi Mark Verbrugge, dyrektor laboratorium materiałowo-procesowego GM.

Nowe pojazdy GM skonstruowane pod szyldem Epsilon i Delta w Europie i Azji będą wykorzystywały nowo opracowane spoiwa odporne na kolizje. Nowe modele Opla również mają korzystać z tych zaawansowanych systemów.

Stosowanie spoiw strukturalnych w nadwoziach samochodowych jest bardziej zaawansowane w Europie, gdzie producenci zaangażowani są w kwestie związane z obniżeniem do roku 2012 emisji dwutlenku węgla do maksymalnie120 g/km dla wszystkich samochodów osobowych. Trwałe spoiwa odporne na kolizje wykorzystywane są w strukturach takich pojazdów, jak na przykład nowe modele Mercedesa czy BMW.

Wykorzystywanie wiązań adhezyjnych w samochodach ma długą historię, z uwzględnieniem łączenia szkła z krawędzią nadwozia. Nadwozie stanowi 25 procent masy samochodu i to ono jest głównym celem, na którym skupiają się specjaliści badający możliwości zminimalizowania wagi samochodu. Do niedawna spoiwa o dużej wytrzymałości wykorzystywane w samolotach i innych zastosowaniach nie nadawały się do użycia w nadwoziach samochodowych ze względu na fakt kruchości w sytuacjach kolizyjnych, w szczególności w niskich temperaturach. Przełom technologiczny nadszedł wraz z rozwojem systemu dwufazowego, który modyfi kuje odporność na uderzenia. Reakcja chemiczna w procesie zwanym synergicznym utwardzaniem gumy wytwarza wzmocnione cząsteczki oraz zmiękczacz. Wzmocnione cząsteczki zmniejszają podatność na pękanie i pochłaniają energię. Miękkie cząsteczki o rozmiarach zaledwie kilku nanometrów są równomiernie rozmieszczane na matrycy przed utwardzeniem spoiwa.


Przeczytaj także

 

Zobacz także

  •   Wydarzenia  
  •   Katalog  

Wydarzenia

ITM Polska 2019 Innowacje-Technologie-Maszyny
2019-06-04 - 2019-06-07
Miejsce: Poznań
Konferencja SAFETY 2019
2019-10-24 - 2019-10-24
Miejsce: Wrocław
WARSAW INDUSTRY WEEK 2019
2019-11-13 - 2019-11-15
Miejsce: PTAK WARSAW EXPO

Katalog

DPS Software
DPS Software
Postępu 6
02-676 Warszawa
tel. 22 339 64 00

OMNI3D Sp. z o.o.
OMNI3D Sp. z o.o.
ul. Garbary 64
61-758 Poznań
tel. +48 61 666 12 34

zobacz wszystkie



O nas   |   Reklama   |   Mapa strony   |   Kontakt   |   Polecane strony   |   RSS   |   Partnerzy   |   
Copyright © 2003-2019 Trade Media International
zobacz nasze pozostałe strony
Trade Media International Inżynieria & Utrzymanie Ruchu Control Engineering Polska MSI Polska Inteligentny Budynek Design News Polska Almanach Produkcji w Polsce